62
Fotogalerie

Test Fiat Bravo T-Jet: dobrá práce

(test ojetiny) Vyzkoušeli jsme pro vás Fiat Bravo s benzínovým motorem Turbo Jet, jenž měl na tachometru necelých 20 000 km.

Kapitoly článku:


Opět v čele vývoje

Každý soudný a situace znalý člověk musí Italům přiznat, že často stáli na špici vývoje automobilové techniky. Jejich úspěchy v sériové výrobě netřeba opakovat, přesto jich však alespoň několik připomene.

Italské značky byly prvními v zavádění kompletní elektroinstalace, celokovových karosérií, nezávislého zavěšení předních kol nebo pětistupňových převodovek. Také v otázce pohonných jednotek hrály italské vozy vždy prim, kdysi se postaraly o začátek éry vidlicových motorů, jejich dvouvačkové řadové zážehové motory dávaly stejný měrný výkon jaký často nabízí i dnes vyráběná auta, na konci osmdesátých let zavedly přímovstřikové vznětové motory a pod jejich vedením o deset let později vznikly „diesely“ se soustavou common rail, jež dodnes nebyla překonána.

Běh dějin přivedl většinu italských značek pod křídla silného koncernu Fiat, který ve vývoji pokračuje a s ohledem na motory se soustředí i na zážehové pohonné jednotky. Často opakované heslo downsizing, jež naznačuje budoucnost zážehových motorů výhradně v kombinaci malého objemu a přeplňování, bylo pro Fiat normální věcí dávno před tím, než byl tento pojem vůbec konstituován a než to napadlo jakoukoli jinou automobilku na světě; za příklad poslouží Uno Turbo z hloubi osmdesátých let.

Proto se Fiatu již před lety úspěšně podařilo na trh uvést benzínové přeplňované motory řady T-Jet. Například verze 1,4 T-Jet 16v 150 k, jehož slabší varianta se nacházela i pod kapotou námi testovaného vozu, se z hlediska poměrného výkonu řadí mezi naprostou světovou špičku. Točivý moment 206 Nm lze u verze Sport pomocí tlačítka na palubní desce dodatečně zvýšit až na 230 Nm.

Je nač navazovat

Fiat menší vozy zkrátka vždy „uměl“, což potvrdila obliba dvojčat Bravo/Brava, která získala i titul Auto roku 1996. Téhož titulu přitom dosáhly i předchozí typy 124 (1967), 128 (1970) a Tipo (1989). Závěr osmdesátých let se však nesl ve znamení nešikovných úsporných opatření, jejichž důsledkem se staly pokles kvality a s ním spojené hluboké poškození pověsti. Od té doby se toho hodně změnilo a automobilová divize koncernu Fiat prošla hlubokou existenciální krizí (naštěstí dávno před vypuknutím „velké krize“, do níž vplula dokonce natolik silná, že částečně převzala americký Chrysler a dělala si zálusk i na Opel). Co naplat, následnické Stilo se příliš neujalo (testovali jsme je na tomto místě), ve snaze křečovitého útoku na Focus, Astru a Golf totiž přišlo o atributy, které vždy činily vozy Fiat zajímavými.

Koncern Fiat je však nyní opět pevný v kramflecích a umí dobře skombinovat tradici svých značek s moderními technologiemi a technikou. Modelu Grande Punto se tak s trochou nadsázky říká podle tvarování přídě „malé Maserati“, což je velmi trefné a výše naznačenou synergii to dosti symbolicky vystihuje. Nemluvě o tom, že to spolu s Pandou bylo právě „velké Punto“, jež Fiat z krize automobilové produkce vyvedlo.

Fiat disponuje škálou značek z různých segmentů automobilové konstrukce, takže sdílení technologií je pro ni zásadní devizou. Ačkoli nové Bravo na počátku předloňského roku stanulo na modifikované platformě Stila (jež ale přes nedůvěru trhu nebylo nakonec vůbec špatným autem), ale s využitím nejmodernějších počítačových metod se konstruktérům podařilo vytvořit nezvykle robustní celek, který na uživatele působí v nějterých ohledech jako auto úplně jiné než nižší střední třídy. Poprvé s nový logem, nové Bravo nyní úspěšně pracuje na obtížné snaze o přízeň zákazníků.

Fiat 128 1969.jpg Fiat Tipo.jpg Fiat Brava.jpg
Fiat 128 / Fiat Tipo / Fiat Brava

Nabídka verzí

Testované auto bylo v době našich zkoušek necelé dva roky staré a na svém tachometru mělo pouhých 20 000 km, takže jsme se opět dostali k otázce, zda jej posuzovat jako nový, nebo jako ojetý vůz. Nakonec jsme se jednoznačně nerozhodli, proto očekávejte kombinaci obou, tento model je totiž v nezměněné podobě stále v prodejích jako nový a nedostatek servisních zkušeností zatím neumožňuje adekvátním způsobem usuzovat na jeho spolehlivost.

Pokud se rozhodnete vůz Fiat Bravo koupit jako nový, můžete vybírat z výbavových stupňů Active, Dynamic, Emotion a Sport. I to nejlevnější Bravo je tak standardně dodáváno například s elektrickým posilovačem řízení Dualdrive, elektrickým ovládáním předních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek a dálkovým ovládáním zámků, palubním počítačem umožňujícím nastavování řady palubních funkcí (osvědčilo se již ve Stilu), ventilačními výdech pro zadní sedadla, ABS nebo dvojicí čelních airbagů. Dynamic dále nabízí třeba větší ocelová kola, klimatizaci, rádio s přehrávačem CD, boční a okenní airbagy či mlhovky s nasvětlováním zatáček. Bravo Emotion pak osloví instalací litých ráfků, chromovaných lišt, elektrického ovládání zadních oken, automatické klimatizace, tempomatu nebo audiosoustavou s integrovanými systémy MP3, USB a Bluetooth a ovládáním hlasem nebo tlačítky na volantu. Verze Sport představuje spíše alternativu verzi Emotion, vůči níž se vyznačuje například sedmnáctipalcovými litými ráfky či spoilery podél prahů a na zádi.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud