23
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (3. díl)

Do třetice a naposledy zavzpomínáme na dějiny slavné švédské automobilky Saab, jejíž dny jsou možná již definitivně sečteny.

Kapitoly článku:


Minulou neděli jsme se ve druhém pokračování našeho malého seriálu o historii automobilky Saab se dostali takřka do současnosti. Přesto se do Trollhattanu ještě jednou vrátíme, abychom si připomněli především některé ze sportovních modelů Saab.

Ačkoli se Saabu ve sportovních podnicích dařilo, bylo hned zpočátku jasné, že opravdových úspěchů bude možno dosáhnout s vozem třídy GT podle regulí platných v padesátých letech.

Sonett poprvé

Také z tohoto důvodu se na stockholmském autosalonu v roce 1956 představil prototyp Saab Sonett Super Sport (I). Původně vznikal jako soukromá iniciativa konstruktéra Rolfa Melldeho, když se o ní ale dozvěděli vedoucí pracovníci, byl Melose se skupinou pomocníků pověřen prací na prototypu oficiálně. Ovšem pouze ve volném čase a za branami automobilky.

Saab Sonnet I 1956 5.jpgSaab Sonnet I 1956 3.jpgSaab Sonnet I 1956 6.jpg
Saab Sonett Super Sport: jeden z šesti vyrobených prototypů (1956)

Hliníkový skelet karosérie vozu byl typu monokok a spojovala lehkost s tuhostí. Není překvapením, že se před přední nápravou vozu ukrýval běžný tříválec z typu 93 s objemem 748 cm3. Pohonné ústrojí bylo ale otočeno o 180 stupňů, takže se převodovka nacházela před motorem. Výkon motoru byl zvýšen z 33 na 57,5 koní (z 24 na 42 kW).

Linie vozu navrhnul osobně Sixten Sason a povrchové díly karosérie byly vyrobeny z plastu zpevněného skelnými vlákny, což bylo v té době činem poměrně průkopnickým. Plně vystrojený vůz vážil jen půl tuny, takže není divu, že vynikal dynamickými vlastnostmi a i přes použití třístupňové, veskrze konvenční převodovky dosahoval rychlosti 160 km/h.

Saab Sonnet I 1956 1.jpgSaab Sonnet I 1956 2.jpgSaab Sonnet I 1956 4.jpg
Některé z vozů Saab Sonett se účastnily také menších sportovních podniků
 

Pokus s Formulí Junior

Pro rok 1959 vznikla Formule Junior se záměrem vychovávat mladé generace budoucích závodníků. Předpisy byly celkem volné, ovšem motor musel pocházet ze sériového vozu a jeho zásadní úpravy nebyly povoleny. Řada vozů vznikala (tak jako v Československu) v soukromých garážích takřka na koleně a je jasné, že většina z nich na vítězné jízdy nárok neměla.

Saab Formula Junior 1963 2.jpgSaab Formula Junior 1963 1.jpg
Saab: sportovní monoposty Saab pro Formuli Junior trpěly nízkým výkonem a přetíženou přídí
 

Přesto Formule Junior vytvořila podmínky pro vznik poloprofesionálních dílen, z nichž vzešly třeba firmy Lola, Cooper, Lotus, Elva nebo Osca. V té době se skupina nadšenců kolem vozů Saab rozhodla postavit monoposty s typickými sériovými dvoudobými tříválci, ačkoli byl jejich objem hluboko pod hranicí 1 100 cm3. Postavili prototyp jednomístného závodního vozu, jenž samozřejmě disponoval pohonem předních kol.

Saab 93 Rallye 1957 1.jpgSaab 93 Carlsson 1957.jpgSaab 93 Mario Pavoni Carlsson 1959.jpg
Největších sportovních úspěchů dosáhla značka Saab s modelem 93 a pilotem Erikem Carlssonem. Snímek uprostřed pochází z roku 1957, ten vpravo je o dva roky novější a Carlsson je na něm zachycen spolu s jezdcem Mariem Pavonim. 
Saab 93 Ericsson RAC 1960.jpgSaab 93 Ericsson RAC 1960 1.jpgSaab 93 Ericsson RAC 1960 2.jpg
Erik Carlsson po svém vítězství na britské RAC Rallye v roce 1960 a na oslavě tohoto úspěchu o půl století později

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud