21
Fotogalerie

Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Světelné zdroje se v budoucnu jednoznačně rozšíří. Jak na poli svého působení a asistence, tak i umístění. Volkswagen nám ukázal, co ve svých laboratořích plánují.

Jak jednoduché je vytvořit "wow efekt". Uprostřed automobilky ve Wolfsburgu vstupuji do tmavé místnosti. Stěží vidím tři Touaregy a několik obrazovek. V tom následuje typické cvaknutí. Jako když rozsvítíte velký baseballový stadion. Najednou zjišťuji, že v žádné místnosti nejsem. Je to černě vymalovaný tunel dlouhý 100 metrů a široký 15 metrů.

V roce 2014 jej Volkswagen otevřel pro testy svých světlometů. Tady se hraje se světlem a hlavní světlomety jsou jen malým zlomkem toho, co se v budoucích letech v oblasti automobilového osvětlení chystá. Ať už z prostého automobilového pokroku ve smyslu "prostě už můžeme", ale i pro budoucí komunikaci autonomních vozidel s kolemjdoucími.

Nechtěl bych se dožít toho, kdy se jednotlivé automobily budou lišit předevší fontem na obrazovkách kolem dokola, ale světlo bude hrát daleko větší roli než doposud. Jak ukazuje následujících pět technologií.

Až budou Full HD nejen televize...

Zůstaňme nejdříve ve zmíněném světelném tunelu. Volkswagen zde ve spolupráci s dodavateli světelné techniky v čele s Hellou, která má svůj závod i v Mohelnici, zkouší rozptyl, dosvit a vykrývání světlometů především v dálkovém režimu. A nebo si tu ze světlometů můžete promítnout film...

To je možné díky technologii HD, která pracuje se 60 tisíci pixely. Dnešní nejvýkonnější LED přitom umí jen asi 80 pixelů. Diody zde svítí přes LCD displej a rozdělení jednotlivých bodů je již tak precizní, že si z toho lidské oko dokáže poskládat obrázek. Zmíněný černobílý film byl spíše pro pobavení, ale jak jsem vyzkoušel i na běžné silnici, svou funkci HD LED mají velmi užitečnou i pro řidiče. 

Dokážou promítat dvě čáry před vozidlo, jak je hezky vidět i na přiloženém videu z testovací jízdy. Když jste unaveni nebo konkrétní auto tak dobře neznáte, pomohou vám v úzkých jízdních pruzích odhadnout předpokládanou jízdní dráhu vozu. Pruhy se natáčí i s volantem a jejich šířku lze seřídit i podle toho, jako moc si věříte. Promítat ale mohou třeba i úvodní animaci, jakýsi pozdrav po nastartování.

Krom toho LED světlomety s rozlišením HD dovedou ještě přesněji vykrývat protijedoucí a před vámi jedoucí vozy. Tak jako to umí dnešní Matrix, ovšem precizněji. Právě LED Matrix jsou vrcholem dnešní techniky v sériových vozech. Pozor, například Audi ve svých cenících označuje své LED v největších modelech za HD, jde ale především o marketing, protože takovým rozlišením nedisponují. 

DB2018AU02459.jpgDB2018AU02465.jpgDB2018AU02466.jpg

Pokud jde o lasery, které najdete třeba v BMW i8 nebo Audi R8. Ty mají vyšší výkon a dosvit, ovšem i své nevýhody. Laser je tepelně náročný, drahý na výrobu, představuje bezpečnostní riziko a především má relativně úzký pruh osvitu. Musí tak stejně být kombinován s LED prvky, které pak z konstrukčního hlediska nedokážou mít takový výkon jako bez laseru.

Hučení při zmíněné testovací jízdě mi ovšem připomíná, že ani HD není ještě úplně za rohem. Náročné jsou tyto světlomety především na výpočetní výkon, proto zavazadelník prototypu Touaregu vyplňují počítače. Podle zástupce automobilky tak tuto technologii u sériových vozů očekávejme nejdříve za tři roky.

Pokračování 2 / 3

Ostatní poznají, jak moc šlapete na pedál

Možná vás to už někdy samotné napadlo. Nebylo by fajn, kdyby brzdová světla svítila dle toho, jak moc šlapete na brzdový pedál? Něco takového ukazuje koncept I.D Crozz. Ten předznamenává crossover nové podznačky I.D.

Paleta elektromobilů příští rok odstartuje hatchbackem I.D, crossover má následovat v dalším modelovém roce, ovšem není jasné, jestli i s touto funkcí. Překážkou může být legislativa, podobně jako ve spoustě řešení zmíněných v tomto článku. Zmíněnou progresivitu určují pruhy na zadním okně. Čím více pedál sešlápnete, tím více pruhů se rozsvítí. Podle Volkswagenu na to řidiči jedoucí za takovým autem reagují dříve.

DB2018AU02403.jpgorez.jpgDB2018AU02464.jpg

Cyklisté vám rozsvítí boční okno

Ať už je chyba na straně posádky, která se při vystupování nekouká do zrcátka, nebo příliš rychle jedoucích cyklistů, srážek po otevření dveří není málo. Mohou být vážné pro oba zúčastněné. Opět koncept I.D Crozz používá speciální senzor v zadním nárazníku, aby cyklistu identifikoval. Pokud zaznamená úmysl otevřít dveře, varuje obě strany

Cyklistovi promítne na silnici varovný nápis a řidiči nebo spolujezdci rozsvítí boční okna, tedy opět pruhy jako v předchozím příkladu. Stejné diody promítají i šipky před vůz, které značí záměr vyjet například z parkovacího místa.

Crozz promítá i boční obrysy. Například když se řidič blíží k vozidlu, promítne na zem šachovnici, která co nejpřesněji kopíruje povrch země pod dveřmi, a tak člověk lépe vidí díry či například kamení, o které by mohl zakopnout. Například BMW z prahů promítá pruhy. Jde o stejnou technologii, kdy více diod promítá stejný obraz. Díky tomu při zaslepení některé z diod nedochází ke ztrátě obrazu v nějakém bodě, ale pouze ke snížení intenzity osvitu.

DB2018AU02457.jpgDB2018AU02456.jpgDB2018AU02458.jpg

Pokračování 3 / 3

Další pomocník pro parkování

Od automatického sklápění zrcátek, přes parkovací senzory, kamerové systémy se skládáním obrazu až po automatické parkování - dnešní vozy nabízí několik možností, jak si parkování ulehčit. A právě světla můžou být dalším krokem.

Prototyp Touaregu promítá ze zadního nárazníku na zem čtyři čáry. Ty mají dvojí účel. Pomáhají řidiči v orientaci při pohledu do zpětného zrcátka a v rušných místech také ohraničují nebezpečný prostor pro chodce. Funguje to na stejném principu, jako zmiňované varování pro cyklisty nebo vítací šachovnice na I.D. Crozz - více diod promítá ten samý kompletní obraz. Z prototypu do série by se měly tyto světelné zdroje přestěhovat do zadních svítilen, což by ušetřilo náklady.

DB2018AU02461.jpgDB2018AU02462.jpgDB2018AU02481.jpg

Kterou grafiku pro dnešek? A máte opravdu zamčeno?

Personalizace je od doby retrománie v čele s Fiatem 500 hitem. A Volkswagen mluví už i o přizpůsobení světelného obrazu vašeho vozu. A to na dvou prototypech. Oba jsou ovládány přes aplikaci ve smartphonu, jen používají jiné technologie. Ten na Golfu bodové LED Matrix, na Touaregu progresivní.

Měnit lze podobu svítilen. Volkswagen naznačuje, že jednotlivé body by mohly být svázány s režimem jízdy. Prototyp svítilen Golfu pak krom přizpůsobení vzhledu dokáže zobrazovat i nápisy a symboly. Například žádost o pomoc, úroveň nabití nebo jiná upozornění.

DB2018AU02470.jpgDB2018AU02471.jpgDB2018AU02474.jpg
 

Doporučujeme

Články odjinud