Společnost Bosch představila minulý týden na dalším ze svých MPK (kolokvium pro motoristické novináře) upravené kupé Aston Martin DB9.
Strojírenský koncern Robert Bosch GmbH patří k celosvětově nejdůležitějším subjektům dodavatelského průmyslu pro výrobu automobilů. Vyrábí třeba brzdové komponenty, ABS, ESP, vstřikovací systémy a palivové pumpy pro plnění motorů, dále pak parkovací asistenty, svíčky, navigační systémy či akumulátory pro elektromobily, ale co je nejdůležitější: ve všech oblastech svého působení je Bosch tahounem nejen ve výrobě samotné, ale také ve vývoji.
Aston Martin DB9 přestavěný firmou Bosch na paralelní hybrid
Snad aby tuto skutečnost v očích veřejnosti osvěžil, představil Bosch nyní speciální prototyp Aston Martin DB9 opatřený hybridní pohonnou soustavou typu plug-in. U Bosche sáhli v tomto případě k řešení využívajícímu samostatných elektromotorů v předních kolech, takže jde zřejmě o první Aston Martin s pohonem všech kol. Celkově je k dispozici 740 koní (544 kW). Podobného systému dnes využívá třeba Peugeot se svým Hybrid4, ovšem tam jde elektřina vzad a kapalné palivo vpřed.
To znamená, že si plug-in hybrid Aston Martin DB9 z dílen firmy Bosch pod přední kapotou zachovává svůj konvenční šestilitrový dvanáctiválec AM11 s objemem 6,0 l, výkonem 477 koní (350 kW) a pohonem zadních kol. Elektromotory v kolech předních mohou pracovat nezávisle na motoru spalovacím i na sobě navzájem, takže slouží také k ovlivňování jízdních vlastností vozu v zatáčkách. Celá soustava je natolik přesná, že bere v potaz také informace o počtu osob na palubě nebo teplotě pneumatik.
Útroby nového hybridu se od předlohy liší snad jen novým přístrojovým štítem
Elektromotorům dodává energii li-ionová baterie uložená v zadní části karoserie, na jejíž jedno nabití má být tento prototyp schopen urazit přibližně 26 km, počítá se ale samozřejmě také s rekuperací kinetické energie při brzdění. Bosch žádné provozní podrobnosti ke svému prototypu nezveřejnil (bohužel ani o spotřebě nic nevíme), ovšem tvrdí alespoň, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h o 20 % dříve než výchozí model s konvenčním spalovacím motorem. A to i přesto, že hmotnost auta narostla o 300 kg.
Interiér se od běžného vozu Aston Martin DB9 prakticky neliší, snad až na nový přístrojový štít, jenž by měl řidiče informovat o stavu elektrické části pohonné soustavy. Jak si všimnete v připojeném oficiálním videu, šéfkonstruktér Bosche Bernhard Bihr tvrdí, že u moderních sportovních automobilů je hybridní soustava ideálním řešením pro zvýšení dynamiky a snížení spotřeby a emisí CO2.
Jak je vidět na plaketě na prahu řidičových dveří, tento prototyp vznikal v německém Holzkirchenu a britském Gaydonu ve spolupráci Bosch Engineering Group a oddělení prototypů automobilky Aston Martin.
Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.
Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.
Aston Martin Vantage • Aston Martin DB11 • Aston Martin Vanquish