BMW řady 1 je bytelně postavené auto. I nejstarším vozům se zatím vyhýbá koroze karoserie. Ani podvozek zatím většinou není výrazněji napaden.

BMW řady 1 je bytelně postavené auto. I nejstarším vozům se zatím vyhýbá koroze karoserie. Ani podvozek zatím většinou není výrazněji napaden.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.

Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.

Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.

Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.

Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.

Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.

Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.

Pro zájemce o zážehový motor BMW připravilo čtyř- i šestiválcové jednotky. Jednička první generace se však vyráběla v období, kdy automobilka zápasila s nejrůznějšími vrtochy jednotek řady N. Motory byly v průběhu výroby několikrát modifikovány, přesto se u nich dodnes můžete setkat s nataženými řetězovými rozvody, ale i problémy s jejich napínákem. Týká se to především šestnáctistovky vyráběné do roku 2007. Pravidelně se vyskytují také selhávající moduly cívek a dokonce odcházejí i vstřikovače. Z pohledu spolehlivosti budou nejlepší volbou později vyráběné dvoulitry a řadové šestiválce 125i a 130i.

Pro zájemce o zážehový motor BMW připravilo čtyř- i šestiválcové jednotky. Jednička první generace se však vyráběla v období, kdy automobilka zápasila s nejrůznějšími vrtochy jednotek řady N. Motory byly v průběhu výroby několikrát modifikovány, přesto se u nich dodnes můžete setkat s nataženými řetězovými rozvody, ale i problémy s jejich napínákem. Týká se to především šestnáctistovky vyráběné do roku 2007. Pravidelně se vyskytují také selhávající moduly cívek a dokonce odcházejí i vstřikovače. Z pohledu spolehlivosti budou nejlepší volbou později vyráběné dvoulitry a řadové šestiválce 125i a 130i.

Do roku 2007 montovalo BMW do jedničky starší vznětové jednotky řady M47, které obecně platí za mechanicky velmi odolné. S ohledem na dnešní stáří už však pravděpodobně budou vyžadovat určité výdaje. Na poměry commonrailových dieselů zde však díly pořídíte ještě relativně levně. Vstřikovač se dá repasovat asi za čtyři tisíce, jednoduchý EGR ventil většinou postačí vyčistit, nový případně vyjde asi na dva tisíce. Asi největším rizikem jsou selhávající swirl klapky v sání, které motor umí nasát. Nechte prověřit jejich stav, což doporučujeme spojit s dekarbonizací sání.

Do roku 2007 montovalo BMW do jedničky starší vznětové jednotky řady M47, které obecně platí za mechanicky velmi odolné. S ohledem na dnešní stáří už však pravděpodobně budou vyžadovat určité výdaje. Na poměry commonrailových dieselů zde však díly pořídíte ještě relativně levně. Vstřikovač se dá repasovat asi za čtyři tisíce, jednoduchý EGR ventil většinou postačí vyčistit, nový případně vyjde asi na dva tisíce. Asi největším rizikem jsou selhávající swirl klapky v sání, které motor umí nasát. Nechte prověřit jejich stav, což doporučujeme spojit s dekarbonizací sání.

Dvoulitrové diesely nabízené do BMW řady 1 po roce 2007 jsou všechny z řady N47. I zde selhávají vířivé klapky, z počátku výroby motorům dokonce praskaly bloky. Dále jednotku opět trápí rozvody. Naštěstí už existují specialisté, kteří je zvládnou vyměnit za ceny kolem třiceti tisíc korun. U některých kusů dokonce došlo k zadření vysokotlakého čerpadla. Oprava, která vyžaduje kompletní demontáž a vyčištění palivové soustavy snadno překročí zůstatkovou cenu vozu. Ceny ostatních náhradních dílů jsou ale na snesitelné úrovni. Dokonce i dvojité turbo vrcholné verze 123d pořídíte do třiceti tisíc korun.

Dvoulitrové diesely nabízené do BMW řady 1 po roce 2007 jsou všechny z řady N47. I zde selhávají vířivé klapky, z počátku výroby motorům dokonce praskaly bloky. Dále jednotku opět trápí rozvody. Naštěstí už existují specialisté, kteří je zvládnou vyměnit za ceny kolem třiceti tisíc korun. U některých kusů dokonce došlo k zadření vysokotlakého čerpadla. Oprava, která vyžaduje kompletní demontáž a vyčištění palivové soustavy snadno překročí zůstatkovou cenu vozu. Ceny ostatních náhradních dílů jsou ale na snesitelné úrovni. Dokonce i dvojité turbo vrcholné verze 123d pořídíte do třiceti tisíc korun.

Většina vozů na trhu je vybavena manuální převodovkou, od roku 2006 vždy šestistupňovou. Jedničkové BMW trpí na závady dvouhmotových setrvačníků, což se týká i benzinových verzí. Pokud auto při rozjezdu vibruje, může to znamenat právě tuto závadu. Výměna včetně spojkové sady vyjde asi na 35 tisíc korun. V nabídce byla i šestistupňová automatická převodovka od společnosti ZF. Sama o sobě není špatná, pro její dlouhodobou funkčnost jsou však bezpodmínečně nutné pravidelné výměny “doživotní” olejové náplně, nejpozději po 60 tisících km.

Většina vozů na trhu je vybavena manuální převodovkou, od roku 2006 vždy šestistupňovou. Jedničkové BMW trpí na závady dvouhmotových setrvačníků, což se týká i benzinových verzí. Pokud auto při rozjezdu vibruje, může to znamenat právě tuto závadu. Výměna včetně spojkové sady vyjde asi na 35 tisíc korun. V nabídce byla i šestistupňová automatická převodovka od společnosti ZF. Sama o sobě není špatná, pro její dlouhodobou funkčnost jsou však bezpodmínečně nutné pravidelné výměny “doživotní” olejové náplně, nejpozději po 60 tisících km.

Při prověrce vozu se zaměřte také na diferenciál. U BMW 1 jej častěji trápí hlučná ložiska, spíše výjimečně dokonce lupe. I s tímto problémem si dnes poradí nezávislí specialisté. Opravnou sadu pořídíte asi od sedmi tisíc korun.

Při prověrce vozu se zaměřte také na diferenciál. U BMW 1 jej častěji trápí hlučná ložiska, spíše výjimečně dokonce lupe. I s tímto problémem si dnes poradí nezávislí specialisté. Opravnou sadu pořídíte asi od sedmi tisíc korun.

Komplikovaný podvozek s hliníkovými díly vůz sdílí s větším BMW řady 3. Dobrou zprávou je, že je odolný, jednotlivé díly navíc koupíte i v druhovýrobě. Například kompletní opravná sada vyjde na deset tisíc.

Komplikovaný podvozek s hliníkovými díly vůz sdílí s větším BMW řady 3. Dobrou zprávou je, že je odolný, jednotlivé díly navíc koupíte i v druhovýrobě. Například kompletní opravná sada vyjde na deset tisíc.

Jak jezdí BMW 123d s vrcholným dieselem se dočtete v následující kapitole.

Jak jezdí BMW 123d s vrcholným dieselem se dočtete v následující kapitole.

Zásadním problémem může být zatékání do vozu. Zkontrolujte především prostor pod zadními sedačkami a kufrem, kde je umístěna jedna z řídicích jednotek.
Pokud se do vozu dostane voda, může způsobit rozličné problémy v elektroinstalaci. Zejména se jedná o selhání přístrojové desky, poruchy multimediálního systému, ale i závady klimatizace.
Autům také občas zlobí posilovače řízení a modul zámku volantu. Startuje se tlačítkem po zasunutí speciálního klíčku.
Pravidelně se vyskytující závadou jsou též selhávající čerpadla ABS. Naštěstí už dnes naleznete nezávislé společnosti, které se opravám profesionálně věnují. Repasovaný díl pořídíte za ceny kolem šesti tisíc Kč. Majitelé se také stěžují na jízdní vlastnosti s dojezdovými pneumatikami typu runflat. Doporučujeme raději přezout na běžné obutí s měkčími bočnicemi a opatřit si alespoň sadu na lepení pneumatik.
63
Fotogalerie

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

Kapitoly článku:


Menší vůz s logem BMW? Už od roku 1993 realita! Právě tehdy představila automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku model 3 Compact, kombinující techniku řad E36 a E30. V roce 2000 byla nahrazena druhou generací se zajímavě řešenými předními světly, která využila základ následující řady 3 E46.

O čtyři roky později značka poprvé ukázala svébytný pětidveřový hatchback označovaný jako BMW 1 (E87). Jako technický základ zde stejně jako u předchůdců posloužila trojka, tentokrát už ale v generaci E90.

Kromě palety motorů se s ní shoduje i podvozek, elektronika nebo základ karoserie. Celkově je údajně zaměnitelných až 60 procent komponent.

Design měl původně vycházet z prototypu chystaného Roveru R30, nakonec však mnichovská značka svěřila práce Christopheru Chapmanovi a tehdejšímu designovému guru Chrisi Banglemu.

Jednička se nejprve představila jako pětidveřový hatchback, v roce 2007 se však modelová paleta rozšířila o třídveřovou verzi (E87), kupé (E82), ale i kabriolet (E88). V roce 2011 se dokonce objevilo i ostré provedení M s třílitrovým řadovým šestiválcem.

V segmentu kompaktních vozů bylo po celou dobu BMW unikátní díky konstrukci s podélně umístěným motorem, pohonem zadních kol, ale i rozložením hmotnosti 50:50 mezi nápravami. Právě proto platí ze jedno z nejřidičtějších aut v segmentu a velmi slušný mechanický základ pro další úpravy podvozku.

Výroba první generace byla ukončena v roce 2012. Jedničkových BMW jsou na našem trhu více než dvě stovky. Nejlevnější kusy pořídíte asi od 90 tisíc korun. Ceny nejsilnějších variant dodnes stoupají i přes půl milionu korun.

Na co si dát při nákup u pozor, radíme v galerii:

1.jpg2.jpg3.jpg

Jak jezdí BMW 123d s vrcholným dieselem se dočtete v následující kapitole.

 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud