Kapitoly článku:
V prvním pololetí roku 2015 bylo v České republice zaregistrováno 113.261 nových osobních vozů, což znamená o 20,4 %, respektive 19.203 kusů více (z 94.058) než za stejné období 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek naopak ano.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Škoda okupuje první tři pozice v žebříčku nejoblíbenějších modelů a do desítky se dostali ještě další dva její zástupci. Zbytek patří konkurenci, se dvěma modely se umístil Hyundai a také Ford, s jedním pak VW.
Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V šestiměsíčním účtování dosáhla na 12.174 prodaných kusů a zároveň zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše). Fabia se vyhoupla na 8.611 registrací a prvenství v malých vozech jí samozřejmě neuniklo. Rapid se musí spokojit s bronzem (6.420). Čtvrtý je nejpopulárnější importovaný model, jinak evropská jednička VW Golf (3.795). Škoda Yeti tvoří špičku svého segmentu a celkově uzavírá první pětku (3.086).
Místa těsně pod ní okupuje Hyundai s modelem i30 (2.861) a bestsellerem mezi MPV ix20 (2.729). Oba se rodí ve Slezsku. Osmý Superb také řadíme níže než oficiální data, do střední třídy, které s 2.526 přírůstky vládne. Malou Fiestu od Fordu (2.512) skvěle doplňuje větší a služebně mladší sourozenec Focus, který o třiadvacet kusů zdolal dvoutisícovou metu.
Český trh v prvním pololetí 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
1-6/2015 [ks] |
1-6/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
12 174 |
10 281 |
1 893 |
18,4 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
8 611 |
4 574 |
4 037 |
88,3 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
6 420 |
6 112 |
308 |
5,0 % |
4. |
VOLKSWAGEN GOLF |
3 795 |
3 266 |
529 |
16,2 % |
5. |
ŠKODA YETI |
3 086 |
1 872 |
1 214 |
64,9 % |
6. |
HYUNDAI i30 |
2 861 |
3 051 |
-190 |
-6,2 % |
7. |
HYUNDAI ix20 |
2 725 |
2 129 |
596 |
28,0 % |
8. |
ŠKODA SUPERB |
2 526 |
2 229 |
297 |
13,3 % |
9. |
FORD FIESTA |
2 512 |
2 290 |
222 |
9,7 % |
10. |
FORD FOCUS |
2 023 |
1 443 |
580 |
40,2 % |
- |
Celkem |
113 261 |
94 058 |
19 203 |
20,4 % |
Procentním šplhounem je nová Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o 88 %. Zdatně jí konkuruje Yeti, který vykazuje o 65 % více, jenže ten byl před časem „jen“ modernizován. Zmiňme opět Focus, který vstal po faceliftu doslova z mrtvých (+40 %).
Škoda Fabia je nejlepší i v kusovém navýšení, prodalo se jich o 4.037 více než loni, generační výměna ji vystřelila mohutně vzhůru. Octavia se zlepšila o 1.214 aut. Pětku na začátku trojciferného čísla mají ix20, Focus a Golf, to jsou také velmi slušné počiny. Propadákem je jasně Hyundai i30 (-6,2 %, -190 vozů), zaznamenal také jedinou ztrátu mezi nejlepšími.
Mistrem miniaut je bratislavské Citigo. Vyšší střední třídu ovládlo zase pětkové BMW, avšak se ztrátou. Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé letos nikdo od německé konkurence mít nebude, nová bavorská sedmička se objeví až v závěru roku.
Český trh v prvním pololetí 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
1-6/2015 [ks] |
1-6/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
1 970 |
1 632 |
338 |
20,7 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
8 611 |
4 574 |
4 037 |
88,3 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
12 174 |
10 281 |
1 893 |
18,4 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
2 526 |
2 229 |
297 |
13,3 % |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
445 |
572 |
-127 |
-22,2 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
220 |
170 |
50 |
29,4 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
3 086 |
1 872 |
1 214 |
64,9 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
2 725 |
2 129 |
596 |
28,0 % |
Pořadí značek
Suverenita domácí automobilky v žebříčku značek zůstává neohrožena. Škoda zaznamenala odbyt 36.521 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 27,7 %. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 32,2 %, což představuje v jeho případě víceméně standard. I druhý Volkswagen v tomto ohledu překročil dvouciferné číslo (12.674 kusů, 11,2 %, +44,6 %!).
Hyundai s lokální továrnou v Nošovicích obsadil třetí příčku, má však pouhých 7,9 % podílu za 8.956 aut. Modrý ovál Fordu zaznamenal 7.419 registrací a patří mu 6,5 procenta domácího trhu. Pátá Dacia zakončuje půlrok na 5.207 nových vozech (4,6 %). Před šestým Opelem (4.091) má tedy velmi pohodlný náskok. Za ním jsou ovšem sto-, maximálně stopadesátikusové rozdíly.
Sedmá Kia získala 3863 jednotek, Renault si jich připsal na konto 3.712, devátý Peugeot finišoval uplynulých šest měsíců na 3.625 a desítku uzavírá Seat s 3.503 přírůstky. BMW, Citroën, Nissan, Audi, Mercedes-Benz mají mezi 2,7 a 2,2 tisíci, přes dvoutisícovou hranici se přehoupla ještě šestnáctá Toyota.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 7.912 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice rovněž velmi pěkné navýšení o rovných 3.900 vozů, třetí je Ford, kterých se prodalo o 1.230 více. Čtvrtý agilní Nissan má +1.030, polepšil si skoro tříčtvrtinově. Následuje pátý Opel (+972). Propadáky reprezentují dva členové koncernu PSA: Peugeot (-222) a Citroën (dokonce -473 vozů). Žádný div...
Situace v červnu
V samotném červnu si Češi koupili 21.315 nových osobních aut, o 17,3 %, respektive 3.144 kusů více než loni. Škoda zaznamenala 6.751 přírůstků do statistik, Volkswagen 1.943 a skvělý bronzový Ford 1.722. Hyundai spadl až na čtyřku, jak už bylo zmíněno v titulku (1.495) a pokračuje v tristních výsledcích. Pátý je Opel (993), Dacia až atypicky šestá (904).
Kia obsadila sedmé místo (772), osmičku pro sebe urvalo BMW (682) o pouhých pět registrací před Renaultem. Podobně se mu dařilo v úvodu letošního roku. Desítku uzavírá Peugeot (631). Audi, Seat a Nissan pokořily pětistovku, Citroën s Mercedesem už nikoliv.
Okřídlený šíp zaznamenal meziročně o 1.377 aut více, Ford +505, Opel +263, Audi +249 a Nissan +227. Seat si jich naopak odečetl 171, Hyundai 163 a Citroën 106.
Český trh v červnu 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
6/2015 [ks] |
6/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
2 136 |
1 780 |
356 |
20,0 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
2 101 |
1 069 |
1 032 |
96,5 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
991 |
1 004 |
-13 |
-1,3 % |
4. |
ŠKODA YETI |
739 |
463 |
276 |
59,6 % |
5. |
FORD FIESTA |
680 |
435 |
245 |
56,3 % |
6. |
VOLKSWAGEN GOLF |
630 |
608 |
22 |
3,6 % |
7. |
HYUNDAI i30 |
530 |
536 |
-6 |
-1,1 % |
8. |
FORD FOCUS |
437 |
354 |
83 |
23,4 % |
9. |
HYUNDAI ix20 |
396 |
362 |
34 |
9,4 % |
10. |
VOLKSWAGEN PASSAT/CC |
351 |
187 |
164 |
87,7 % |
- |
Celkem |
21 315 |
18 171 |
3 144 |
17,3 % |
V červnovém pořadí modelů nezaujmou ani tak první čtyři místa Mladé Boleslavi (Octavia, Fabia, Rapid, Yeti), jako spíše pětka Fiesty a osmička Focusu. Samostatná evropská větev globálního výrobce se u nás opravdu zvedá!
Na celkovou desítku to dotáhl premiant střední třídy a zatím poslední vítěz evropské ankety o Auto roku Passat, navíc sloučený s CC předchozí generace B7. SDA je totiž loni nerozděloval, takže by letošní čísla nebyla relevantní. A že jsou, vyletěla vzhůru o 164 registrací, respektive 88 %.
Český trh v červnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
6/2015 [ks] |
6/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
301 |
317 |
-16 |
-5,0 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
2 101 |
1 069 |
1 032 |
96,5 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
2 136 |
1 780 |
356 |
20,0 % |
Střední |
VW PASSAT/CC |
351 |
187 |
164 |
87,7 % |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
143 |
111 |
32 |
28,8 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
32 |
24 |
8 |
33,3 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
739 |
463 |
276 |
59,6 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
396 |
362 |
34 |
9,4 % |
Fabia se však díky nové generaci vrací do formy, zlepšila se takřka dvojnásobně, o 1.032 kusů a na Octavii v čele ztratila pouhých 35 aut! Zájem je rovněž o Yeti (+276, +60 %) a Fiestu (+245, +56 %). Smůlu měly naopak Rapid (-13, -1,3 %) a Hyundai i30 (-6, -1,1 %). Jistě, propady vskutku mírné, jenže záporné znaménko je zkrátka záporné znaménko.