Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku?

Nesychronizovaný zpětný chod se potkal s roztočeným hřídelem ve sto kilometrech za hodinu. Jak to dopadlo je vidět na přiloženém videu i s vysvětlením.

Týrání pro automobilovou techniku nastává v momentě, když někoho napadne řidičský nesmysl. Věc, kterou běžně nevyzkoušíte se nadšenec do ničení automobilových součástek odhodlá pokořit. Třeba jako když se ve sto kilometrech za hodinu pokusí zařadit zpátečku.

Proti takto nevybíravým způsobům se například moderní automatické převodovky chrání pojistkami, které najdete i u některých manuálních skříní. Ovšem nikoli ve starém Opelu Astra. Záměr nizozemského youtubera, který si říká Master Milo byl skutečně zařadit zpětný chod v této rychlosti.

Ve "stovce" se to ovšem nepodařilo. Výsledkem byly jen pazvuky, které pro fanoušky techniky nejsou vůbec libozvučné. Rozdíl mezi táčkami hřídelů při potencionálním zpětném chodu byl už tak obrovský, že nebylo možné nesynchronizované ozubení jakkoli přesunout.

Došlo tak jen na lámání a osekávání rovných zubů. Proto již při dalších pokusech nešel celý proces tak hladce ani za klidu vozu, při kterém má k řazení zpátečky docházet. Podařilo se však ve 20, ba dokonce i v 35 kilometrech za hodinu. Stejně to však nebyl příjemný zážitek. 

Doporučujeme

Články odjinud