12
Fotogalerie

Hamann 535d: Diesel na maximum

Časy se mění a už ani u Hamanna neodolali hrátkám s třílitrovým twinturbo dieselem. Výkon 350 koní je už slušná hodnota, čo říkáte?

Dieselové agregáty se dnes tlačí i do motoristického sportu a v rámci sériové produkce jsou už prakticky jen pouhou nutností. Kdo je nemá v nabídce, má problém. To samozřejmě neplatí o automobilkách vyrábějících supersporty, ale co není, může brzy být. Renomovaní úpravci se autům spalujícícm naftu delší čas vyhýbali, ale pravdepodobně už nastal ten pravý čas na změnu.

Známý tuner Hamann, který kromě aut s modrobílou vrtulí ve znaku upravuje například i Ferrari, Lamborghini, Porsche nebo Bentley, rovněž neodolal dieselovému pokušení a podíval se na zoubky pětkové řadě bavorské automobilky s třílitrovým nafťákem dopovaným twinturbem. Předpoklady motoru pro další zvyšování výkonu nemohly přece zůstat nevyužité, a tak sa Hamann dal do díla a výsledek je na světě.

Sériové BMW 535d poskytuje výkon rovných 200 kW (272 k) při 4400 ot./min. a maximální točivý moment 560 Nm při 2000 ot./min. Maximální rychlost je v sérii omezená na 250 km/h a stovku vůz zvládne za 6,5 s.

Hamann připravil hned dva stupně úprav. První z nich zvýší výkon na 237 kW (319 k) a točivý moment na 630 Nm. To stačí na zlepšení sprintu na 100 km/h o 0,6 s na výsledných 5,9 s. Omezovač rychlosti musel z auta ven, a tak se maximálka vyšvihla na 267 km/h.

Pre náročnejší je tu druhý stupeň naladění motoru. U něj se výkon vyšvihl na výsledných 257 kW (350 k) a točivý moment na 660 Nm. Stovku tak zvládne Hamann 535d za 5,8 s a tachometr se zastaví až na slušných 276 km/h. Je ale otázkou, jak moc bude poznamenaná linearita průběhu výkonu tohoto motoru; nezůstalo totiž jen u lehkých úprav a pod kapotu se nastěhovala větší turbodmychadla. Výsledek je ale působivý, 116 koní na litr objemu je na dieselový motor hodnota vskutku velmi vysoká, vzpomeňte si např., jaký litrový výkon mělo předchozí Audi RS6 s osmiválcovým biturbem o objemu 4,2 litru. Benzinovým...

Beze změn nemohl zůstat ani vzhled. Něktoré prvky Hamann ponechal z M-paketu, něktoré pocházejí z jeho dílen. Příkladem budiž nový přední spojler, který zlepšuje aerodynamiku ve vysokých rychlostech. Trochu pochybná je čtveřice koncovek výfuku připomínajících model M5. K němu má „přečipovaná” 535d ještě daleko a očekávaní působivého zvuku vysokootáčkového desetiválce zůstane nenaplněno.

Úpravám sa nevyhnul ani podvozek. Nové tlumiče, pružiny a snížená světlá výška mají zajistit suverénní chování vozu při rychlé jízdě, úprava ale bude fungovat pravdepodobně jen na kvalitních cestách. Na výběr bude též několik typů až dvacetipalcových dělených disků z lechkých slitin Obouvat budou pneumatiky o rozměrech 245/30 nebo 255/30 vpředu a 285/25 nebo 295/25 vzadu.

Pokud si myslíte, že Hamann sází jen na výkony, mýlite se. Volba prvků v interiéru zůstává výhradně na zákazníkovi, který si může vybrat z hliníkových nebo karbonových dekorů přístrojové desky, nezapomnělo se třeba ani na mladé pasažéry. Ti se mohou na zadních sedadlech zabavit Playstationem nebo skouknout film na DVD na obrazovkách zabudovaných v předních opěrkách hlavy.

535d_1.jpg 535d_10.jpg 535d_11.jpg 535d_12.jpg 535d_2.jpg 535d_3.jpg 535d_4.jpg 535d_5.jpg 535d_6.jpg 535d_7.jpg 535d_8.jpg 535d_9.jpg
Hamann 535d

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud