Na našich oblíbených silnicích jsme prověřili famózně fungující podvozek nového hatchbacku od Subaru a zjistili, že s převodovkou Lineartronic se už dá docela dobře žít.
Kapitoly článku:
bezpečnost
kvalita interiéru
jízdní vlastnosti
prostor vzadu
vyšší cena
hluk od podvozku
vyšší spotřeba paliva
9 /10
Značka Subaru má sice ve svém portfoliu i jiné uznávané modely, například Outback nebo Forester, přesto je Impreza stále nejznámější. I sama automobilka přiznává, že v Evropě to platí beze zbytku.
V Česku přesto několik let impreza na trhu přítomna nebyla. To se ale mění až nyní, s příchodem nové generace. Shodou okolností se tak stalo v roce, kdy tento model oslavuje výročí 25 let své existence.
Na rozdíl od některých jiných výrobců, Subaru v Evropě nedává svým zákazníkům příliš na výběr, jaký motor by si přáli mít pod kapotou. A o převodovce to platí jakbysmet. K mání je tedy impreza buď se čtyřválcovou zážehovou šestnáctistovkou, nebo s dvoulitrem využívajícím stejné palivo. Do redakce jsme na týdenní test získali silnější z obou nabízených verzí ve výbavě Executive.
Subaru Impreza V. generace: Srovnání rozměrů s předchůdcem |
Generace |
V. |
IV. |
Délka [mm] |
4460 |
4415 |
Šířka [mm] |
1775 |
1740 |
Výška [mm] |
1480 |
1475 |
Rozvor [mm] |
2670 |
2620 |
Rozchod vpředu [mm] |
1540 |
1495 |
Rozchod vzadu [mm] |
1545 |
1500 |
Vozy Subaru jsou obecně uznávané pro svoji koncepci pohonu, důraz na bezpečné a snadno čitelné chování během jízdy. O designu se dokonce ani jejich zatvrzelí příznivci obvykle moc nešířili. Například i u nás krátce prodávané Subaru Tribeca se v různých anketách svého času umisťovalo mezi nejošklivějšími vozy světa.
Lidem ve vedení značky však už nejspíše došlo, že i vzhled prodává, a tak nová impreza dostala kabátek, který už rozhodně nikoho neurazí. Nedá se stále říci, že by získávala plejádu ocenění za design, každopádně jde o ale o styl, který podtrhuje sportovnost bez zbytečných příkras.
Mně se nová impreza určitě líbí. Konkrétně například to, že maska chladiče zůstala v rozumných mezích (rozuměj, že na dnešní poměry je spíše malá), světelný podpis díky dennímu svícení navazuje na "hokejku" nad mlhovkami, a na bocích karoserie se nenacházejí žádné zvlněné prolisy. Linie bočních okének je zkrátka příjemně plynulá.
Subaru Impreza: Naměřené rozměry interiéru
|
Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
|
1440
|
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
|
1380
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
|
500
|
Délka opěradla vpředu [mm]
|
650
|
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
|
480
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
|
470
|
Délka opěradla vzadu [mm]
|
620
|
Délka kufru [mm]
|
760
|
Výška kufru pod roletu [mm]
|
410
|
Šířka kufru min. [mm]
|
1080
|
Maximální délka po sklopení opěradel [mm] |
1710 |
Ještě většího překvapení se znalci minulých Subaru dočkají v interiéru. Ty tam jsou lacině vyhlížející stříbřité plasty, ovládací knoflíky vypadající jak z rádií v dobách hluboké totality a celkově neuspořádaný dojem. Současná impreza, zejména v testované vyšperkované verzi, vypadá uvnitř fakt dobře.
Například jen málokterý konkurent má kovové lištičky na hranách tlačítek pro ovládání skel bočních okének a kovový vroubkovaný povrch přepínače nastavování vnějších zpětných zrcátek. Líbí se mi zlom na palubní desce před spolujezdcem i rádoby karbonové dekory na dveřních panelech. Jen mi nebylo zcela jasné, proč je tento prvek v předních dveřích leštěný a v zadních matný. Ten matný se mi navíc zamlouval více.
Ergonomie je v naprostém pořádku. Startovací tlačítko je u volantu a je na něj vidět, odkládacích prostor je stejně jako v nejlepší evropské konkurenci a jsou i dobře prakticky využitelné. Tím myslím třeba schránku pod loketní opěrkou, která je mnohdy spíše symbolická. Jen drtivou většinu objemu přihrádky před spolujezdcem zaujímá opravdu hodně tlustý manuál k vozu. Zvažte tedy, zda ho opravdu potřebujete vozit s sebou.
S nalezením ideální pozice za volantem jsem žádný problém neměl. Sedačky se sice nastavují ručně, stejně jako volant, je však k dispozici dostatečně velký rozsah pro podélné i výškové nastavení obou zmiňovaných prvků. V impreze se sedí nízko. Naměřil jsem přední hranu řidičovy sedačky v úrovni 50 centimetrů, kyčle se pak logicky nacházejí ještě o pár centimetrů níže.
U Subaru je v poslední době zvykem, že displeje jsou uprostřed palubní desky hned dva. Ten hlavní slouží například pro zobrazení navigační mapy, případně obrazu ze zadní kamery, ovládání rádia a podobně, horní pak v sedmi různých režimech nabízí například údaje palubního počítače, základní navigační pokyny, hodiny, teploměry vody a oleje, kompas a dokonce i náklonoměr.
Displeje jsou dobře čitelné i v ostrém svitu vycházejícího nebo zapadajícího slunce. Teprve pod hlavním displejem jsou klasické analogové ovladače klimatizace a úplně vespod jsem nalezl poněkud utopené USB zásuvky a jednu dvanáctivoltovou.
Vzadu se sedí dobře. Je tu až překvapivě hodně místa. Pokud neměříte přes dva metry jako můj syn, můžete se v klidu usadit i sem. Například já, který měřím 186 centimetrů, si za sebe sednu s jedenácticentimetrovou rezervou před koleny a nad hlavou mi zůstanou rovné čtyři.
Potěší i velký úhel otevírání zadních dveří, díky čemuž se sem poměrně snadno nastupuje.
Vozy Subaru nikdy nebyly kufrovými rekordmany. Je to zkrátka daň za přítomnost čtyřkolky, respektive zadního diferenciálu pod podlahou. Objem se mezigeneračně zvětšil o pět litrů na základních 385 litrů, v kompaktní třídě se však jedná o běžnou hodnotu. Potřeby aktivní rodiny to asi úplně neuspokojí, a tak koupě střešního boxu spolu s příslušným nosičem bude asi nezbytností.
Pod podlahu také už nedostanete rezervní kolo. Musíte se spokojit s lepicí sadou. Také mě zamrzela absence otvoru pro přepravu dlouhých předmětů v opěradle zadních sedaček a dnes už zastarávající poměr jeho sklápění 60:40. Našel jsem však několik knoflíků na bocích nahrazujících klasické háčky, jsou tu i dvě oka pro upevnění těžších předmětů. Roletka je shrnovací, což znamená, že pokud vám při manipulaci vypadne z drážek, budete se asi na toto řešení zlobit. Na druhou stranu mě potěšila její nízká hmotnost a snadná manipulace při jejím vyndávání a vracení zpět.
V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.
Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza