Značka Ferrari pro autosalon v Ženevě připravila premiéru své nové vlajkové lodi. A světe div se, má motor vpředu.
Automobilka Ferrari znovu potvrzuje pověst nejslavnějšího producenta sportovních automobilů na světě. Nevzdává se tradic a jde vlastní cestou, i přesto však dokáže vždy překvapit a posunout laťku zase o něco výše. Nyní světu dává vědět o tom, že připravila zcela nový model. Už jeho nekonformně vymyšlené jméno (legendární označení Testarossa se ani tentokrát nevrátilo) F12berlinetta naznačuje, že Ferrari svým konkurentům opět mizí v dáli.
Ferrari F12berlinetta: nejsilnější a nejrychlejší sériové Ferrari všech dob
Nové Ferrari F12berlinetta se stává vůbec nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem, jaký dosud pod znakem vzpínajícího se hřebce vznikl. Jde o nástupce modelu Ferrari 599 GTB Fiorano, který v roce 2006 nahradil populární Ferrari 575 Maranello a stanul na zkrácené podlahové plošině typu Ferrari 612 Scaglietti z roku 2003, jenž byl ale zaměřen spíše na luxus než na jízdní výkony.
Dvě základní informace pro konkurenci a bruselské úředníky: nové Ferrari F12berlinetta si zachovává klasickou koncepci pohonné soustavy s motorem uloženým podélně za přední nápravou a pohonem zadních kol a motorem s atmosférickým plněním. Jím se stává atmosféricky plněný, vysokootáčkový vidlicový dvanáctiválec s objemem 6,3 l.
I bez přeplňování dosahuje neuvěřitelného výkonu 740 koní (544 kW) při 8 500 ot./min. a točivého momentu vrcholícího hodnotou 690 Nm při 6 000 ot./min., přičemž již při 2 500 ot./min. je k dispozici 80 %. Omezovač otáček zasahuje až na hranici 8 700 ot./min., za zmínku stojí také měrný výkon 116 koní na litr objemu.
Nový dvanáctiválec je kombinován s dvouspojkovou převodovkou se sekvenčním řazením, s níž model Ferrari F12berlinetta zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 s a na 200 km/h za 8,5 s, přičemž mu pomůže vyvinout rychlost nad hranicí 340 km/h. Ačkoli je Ferrari F12berlinetta o plných 120 koní (88 kW) silnější než 599 GTB Fiorano, podařilo se konstruktérům Ferrari údajně snížit průměrnou spotřebu o 30 % na 14,9 l/100 km a emise CO2 z 490 na 350 g/km.
Interiér je luxusní i funkční
Ferrari F12berlinetta je dlouhé 4 618 mm, 1 942 mm široké a 1 273 mm vysoké, takže je v porovnání se svým předchůdcem o 47 mm kratší, 19 mm užší a o citelných 63 mm nižší. Ve spolupráci se specializovanou společností Scaglietti vznikl zcela nový prostorový rám karoserie, který je sestaven z 12 různých druhů hliníkových slitin. Oproti modelu 599 je nová F12berlinetta také díky němu o 70 kg lehčí (pohotovostní hmotnost činí 1 525 kg), ale její karoserie je zároveň o 20 % tužší v krutu.
Karoserie je lehčí a tužší a zároveň vykazuje nižší odpor vzduchu a zvýšený přítlak ve vysokých rychlostech
Rozložení hmotnosti mezi nápravy se blíží ideálnímu poměru, přičemž na poháněnou zadní nápravu připadá 54 % hmotnosti. Těšit se můžeme nejen na nejnovější generaci brzdové soustavy s uhlíko-keramickými kotouči CCM3, ale také na celou řadu soustav elektronického řízení podvozku včetně adaptivního tlumení SCM-E, elektronické regulace svornosti diferenciálu E-Diff a speciálně odladěných systémů ABS a ESP.
Ferrari F12berlinetta se stává vlajkovou lodí automobilky z Maranella
Na tvaru a aerodynamických vlastnostech karoserie nového modelu Ferrari F12berlinetta se podílela karosárna Pininfarina. Společným cílem tvůrců se stalo dosažení co nejnižšího odporu vzduchu (klesl na Cx=0,299) a zároveň co nejvyššího přítlaku (navýšen byl o 76 % na 123 kg při 200 km/h). Svoji zásluhu na tom mají díly měnící aerodynamický profil v závislosti na rychlosti (představeno na Ferrari 458 Italia) i další prvky včetně speciálně tvarované kapoty a aktivního odvětrávání podběhů.
Interiér se vyznačuje snahou konstruktérů o maximální funkčnost a přehlednost ovládacích a kontrolních prvků, přesto však palubní deska vyniká skutečně působivým dojmem, který je kombinací tradičních tvarů volantu nebo ventilačních otvorů, špičkové telematiky a moderních vlivů směřujících k luxusnímu dojmu.
Sériová výroba modelu Ferrari F12berlinetta má být zahájena na sklonku letošního roku a první vozy se ke svým majitelům dostanou na počátku roku následujícího.