Řekli byste, že za pouhou hodinu na slunci se palubní deska automobilu může zahřát až na 70 stupňů Celsia?
Českým mediálním prostorem hýbe případ tříleté holčičky v Brně, kterou strážníci téměř v bezvědomí zachránili z rozpáleného auta, zatímco její rodiče nakupovali. Tímto tématem se do velké hloubky zabývali výzkumníci z Arizonské státní univerzity.
Podle výzkumu, který probíhal na různých vozech, může teplota v zaparkovaném autě na přímém slunci vystoupat až na 71 stupňů Celsia. Parkování ve stínu pak příliš nepomůže. V letních teplotách na téměř 50 stupňů během pouhé hodiny.
Studie používala šest vozidel. Dva hatchbacky nižší střední třídy, dva sedany střední třídy a dva minivany. Všechny ve stříbrné barvě laku. Během tří horkých letních dnů v arizonském Tempe - kde teploty dosahovaly maximálně 41 stupňů Celsia - tým přesunoval auta ze slunce do stínu v různých částech dne. Teplota vnitřního vzduchu a teploty povrchu byly také měřeny po celý den.
Pracovníci zjistili, že u vozidel zaparkovaných na slunci za jedinou hodinu teplota uvnitř dosahuje v průměru 47 stupňů Celsia. Palubní deska měla téměř 70 stupňů, volant 53 a sedadla 51 stupňů Celsia. U vozidel zaparkovaných ve stínu dosahovaly vnitřní teploty v průměru kolem 38 stupňů. Palubka měla 48, volant 42 a sedadla 41 stupňů Celsia.
Rychlost ohřátí jednotlivých typů aut je snadno odvoditelná. I přesto, že má minivan největší prosklenou plochu, nejvíce tu rozhoduje velikost interiéru. Nejmenší hatchbacky se tak zahřály nejrychleji. Nejvíce jsou ohroženy děti, které ještě nemají tak vyvinutou vlastní termoregulaci. podle výzkumu v takových podmínkách už po měřené hodině může dojít ke smrtelným následkům. Jako až šedesátkrát ročně ve Spojených státech.