22
Fotogalerie

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Vraťme se do jara roku 1976, kdy Mototechna oznámila, jaká auta v tomto roce pro československé zákazníky připravila. Samozřejmostí jsou dobové ceny v Kčs.

Je třeba připomenout si, že před nějakými třiceti lety to u nás vypadalo poněkud jinak než dnes. Někteří tu dobu totiž nezažili, jiní pak rádi zapomínají. Já jsem onu dobu zachytil již jen okrajově, ale třeba bizarní spacákové fronty na Škodu Favorit si pamatuji velmi živě. Takže: když jste si tehdy chtěli koupit auto, nebylo zkrátka možné vstoupit do vyhlídnuté prodejny zvolené značky a nakonfigurovat si vůz podle svých představ a finančních možností.

Pro obyčejné občany zde byla pouze špatně zásobená a řídká síť prodejen Mototechna, která nabízela jen několik málo typů aut z komunistických zemí, a navíc v omezeném množství, jež stranický aparát centrálně řízeného hospodářství pro své poddané blahosklonně určil. I když jste tehdy na nové auto peníze nastřádali, vyhráno jste zdaleka neměli, protože jste se museli poprat s pořadníky a řadou dalších, dnes už neuvěřitelných byrokratických požadavků.

Řadě z vás v tuto chvíli zřejmě běhá mráz po zádech, takže pojďme od toho a vraťme se zpět k automobilům samotným, které jsou vždy jen němými svědky odkazu své doby. Auta sice bylo možno kupovat i přes Tuzex, v jehož nabídce se objevovaly i skutečně kvalitní a moderní automobily ze Západu, ovšem to byl svět sám pro sebe. Podívejte se tedy nyní s námi na to, jaké automobily jste si mohli koupit v Mototechně v roce 1976. A vezměme to po značkách.

Doplňme ještě, že v Československu toho roku činila průměrná mzda 2 382 Kčs, takže na vůbec nejlevnější vůz (Trabant) jste museli šetřit 14,9 měsíce.

Trabant

Trabant 1.jpgTrabant 2.jpg

Vůbec nejlevějším automobilem na československém trhu byl tehdy Trabant nabízený jako dvoudveřový sedan 601 a kombík 601 Universal nabízený za 35 500, resp. 38 500 Kčs. Slavný „bakeliťák“ s dvoutaktním motorem o výkonu 26 koní (19,1 kW) vynikal moderní koncepcí s pohonem předních kol a pro československé zákazníky jich bylo určeno celkem 9 000. K mání bylo i dvoupedálové provedení Hycomat.

Wartburg

Wartburg 353 1.jpgWartburg 353 2.jpg

Také druhá východoněmecká automobilka dodávala svůj produkt ve dvou karosářských verzích a rovněž počet těchto strojů určených pro československé spotřebitele byl pro rok 1976 omezen na 9 000 aut.  Pětimístný čtyřdveřový sedan Wartburg 353 stál v základní výbavě 55 500 Kčs (De Luxe byl o 2 000 Kčs dražší) a kombík 353 Tourist přišel na 63 500 Kčs. Pro zajímavost: byl to prý u nás jediný kombík své doby, který uvezl cimbál nebo harfu…

Moskvič

Moskvic 408.jpgMoskvic 2140.jpgMoskvic 2137.jpg

Sovětský Moskvič u nás v roce 1976 doprodával své klasické vozy 408 a 427. Tyto robustní stroje až na sklonku tohoto rokau začaly nahrazovat mírně modernizované sedany 2140 a kombi 2137 Universal s motory 1,5 l o výkonu 75 koní (55 kW).

Lada (VAZ)

Lada 1200.jpgLada 1200 Universal.jpgLada 1500.jpg

Volžský automobilový závod (VAZ) byl v Československu roku 1976 zastoupen třemi modely vycházejícími z modelu Fiat 124. Sedany Lada 1200 (1,2 l/44 kW) stály 58 000 Kčs, Lada 1300 (1,3 l/50 kW) 64 000 Kčs a špičková Lada 1500 (1,5 l/55 kW) rovných 70 000 Kčs, praktický kombík Lada 1200 Universal (1,2 l/46 kW) vás pak přišel na 66 000 Kčs.

Fiat Polski

Fiat 125p 3.jpgFiat 125p 1.jpgFiat 125p 2.jpg

Produkci polského Fiatu u nás tehdy zastupoval sedan Fiat 125p s podobným italským základem, jaký měly Lady. K mání byly verze 1300 (1,3 l/48 kW) a 1500 (1,5 l/55 kW), jež jezdily 145 a 150 km/h s průměrnou spotřebou 9,4, resp. 10,5 l/100 km. Ceny byly Mototechnou stanoveny na 63 000, resp. 69 000 Kčs.  

Zastava 1100

Kompaktní jugoslávská Zastava 1100 (opět licence Fiat) stála nemalých 67 500 Kčs, ovšem za tyto peníze nabízela moderní techniku Fiatu 128 s pohonem předních kol. Pod přední kapotou se skrýval čtyřválec s objemem 1,1 l a výkonem 55 koní (40 kW), který vozu s pohotovostní hmotností 835 kg umožnil dosáhnout rychlosti 135 km/h při průměrné spotřebě 8,2 l/100 km.

Dacia

40901844.jpg

Rumunský Renault 12 byl u nás v roce 1976 k dostání za 66 000 Kčs v kombinaci s motorem 1,3 l s výkonem 54 koní (39,7 kW). Relativně prostorný sedan Dacia 1300 s pohotovostní hmotností 880 kg a délkou 4 340 mm jezdil až 140 km/h a dosahoval průměrné spotřeby 8,8 l/100 km.

Volha (GAZ)

Volha 24 1.jpgVolha 24 2.jpgVolha 2402.jpg

Špičkou tehdejší nabídky automobilů v Československu byly sovětské sedany a kombi Volha GAZ 24 (GAZ 2402 Univesral) vyšší střední třídy. Vozy s délkou 4 735 mm měly řadový čtyřválec 2,4 l o výkonu 98 koní (72 kW) a prodávaly se za 103 000 Kčs, resp. 115 000 Kčs.

Vesměs šlo ale vozy pro stranické špičky, taxislužbu, podniky a blízké příznivce režimu a i jejich prodeje byly bedlivě regulovány.

Škoda

Skoda 100 1.jpgSkoda 100 L.jpgSkoda 110 R 2.jpg

Prim samozřejmě hrály vozy z Mladé Boleslavi s motory vzadu. V roce 1976 byly v Československu nabízeny sedany Škoda 100 L s motorem 1,0 l/32 kW a cenou 45 600 Kčs, Škoda 110 L s motorem 1,1 l/37 kW za 50 900 Kčs a Škoda 110 LS s posíleným motorem 1,1 l o výkonu 60 koní (44 kW) a cenou 55 800 Kčs. Špičkou bylo odvozené dvoudveřové kupé Škoda 110 R se stejným motorem jako u 110 LS a cenou 66 800 Kč.
 

Doporučujeme

Články odjinud