Magazín Consumer Reports zveřejnil výsledky své nové studie spolehlivosti. Zázraky nečekejte, překvapení se ale najdou.
S výsledky automobilových studií Consumer Reports vás pravidelně sezamujeme už několik let. Pokud jste dosud žádný z našich článků na toto téma nečetli, patrně vás zajímá, co to vůbec Consumer Reports je. Jde o periodikum americké Consumers Union, tedy jakési unie spotřebitelů, což je nezisková organizace zabývající se zkoumáním kvality produktů v různých oborech. Dlouhodobě největší kredit má ale na poli osobních automobilů, o které se také zajímá nejvýznamnější část ze 7,3 milionu předplatitelů zmíněného periodika, jenž se na výsledcích studií aktivně podílejí.
Vzhledem k tomu, že jde o americkou organizaci, nepřekvapí, že se soustředí na vozy prodávané na americkém trhu. Většinu z nich ale dobře známe i z trhů evropských, najde se pouze pár „amerických exotů” jako Scion či Lincoln, které v Evropě vůbec nepůsobí. Ale jde skutečně jen o jednotlivosti, a tak výsledky můžeme považovat za relevantní i pro nás.
Výzkum letos probíhal na vzorku 1,3 milionu vozidel, které jsou ve vlastnictví nebo pronájmu předplatitelů Consumer Reports. Zkoumal vozy všech značek vyrobených od roku 2001 do roku 2010 a hodnotiteli byli pochopitelně sami jejich uživatelé. Výsledkem je pak studie, kterou vám předkládáme a jež je oficiálně označena jako „odhadovaná spolehlivost vozů pro rok 2011”. Protože ale nežijeme v zemi, kde zítra znamená včera a jde ve skutečnosti jen o shrnutí faktického stavu roku 2010, přidržíme se dosavadní tradice a budeme tento výzkum označovat letošním datem.
Pojďme se ale už podívat na samotné letošní výsledky. Ty můžete rovnou směle porovnávat s těmi loňskými.
Japonci stále vedou, polepšily si i americké značky
Z nového průzkumu je patrné, že výrobky koncernu General Motors pokračují ve zlepšování své kvality. Například plných 83 % Chevroletů, nejprodávanější značky GM, dosáhly lepšího než průměrného hodnocení (vloni tento poměr činil jen 50 %). Polepšily si i ostatní značky GM. Toto zlepšení jde na vrub několika skutečnostem: koncern General Motors představil širokou škálu nových modelů, ty stávající vylepšil a zbavil se zátěže problematických typů z produkce značek Hummer, Pontiac nebo Saturn.
Tak či onak, na Asiaty si vozy GM zatím nesáhnou a tabulkám stále dominují produkty japonských automobilek Honda a Toyota. Zejména v případě Toyoty je pozoruhodné, že špičkových výsledků dosáhla i přes řadu tristních svolávacích akcí. Vysoko je rovněž Subaru a také Nissan se alespoň díky své luxusní odnoži Infiniti podíval na nejvyšší příčky.
Znamenitého výsledku dosáhl i Ford, jehož modely včetně vozů Lincoln jsou v otázce spolehlivosti z 90 % v kategorii průměrných a nadprůměrných, čímž se FMC dostala nad japonské vozy Mazda a Nissan a „líže záda“ Lexusu. Jediným z někdejší „velké trojky“, kdo se na současné poměry nechytá, je Chrysler, jehož potenciál brzdí vesměs obstarožní modely.
Německé značky vesměs dále upadají, výjimky se ale najdou
Doslova tragických výsledků dosáhly některé evropské značky, zejména pak německá trojka Audi, BMW a Mercedes-Benz.
Na samý chvost spadlo Audi, které si oproti loňsku pohoršilo o sedm příček a je v celkovém hodnocení automobilek předposlední. Tři čtvrtiny z modelového spektra čtyř kruhů padlo pod průměr, přičemž hlavním „viníkem“ se stává nový zážehový „třílitr“ s přeplňováním kompresorem. Ten i nás již v několika modelech (zejména S4 a S5 Sportback) zarmoutil svou extrémní spotřebou paliva pŕi využívání jeho výkonu a jak vidno, ani se spolehlivostí na tom není nejlépe. A6 3,0 TFSI je pak vůbec nejhůře hodnoceným Audi ze všech.
O mnoho lépe na tom není BMW, neboť bezmála polovina jeho typů sklouzla do kategorie podprůměrných. Vlajku drží model M3, ale řady 1, 3 a 5 bohužel „dojely“ na problémy se zážehovými přeplňovanými šestiválci N54. Výsledkem je 23. místo BMW a 25. místo Mini. Hodnocených automobilek je přitom 27...
Podobně smutná je bilance Mercedesu, jehož SUV GLK propadla do hlubokého podprůměru. Jediným světlým bodem je tak sedan E350, což je znamením dobrého začátku pro další postup. Celkově 22. příčka je ale ostudná.
Výsledky německé prémiové trojky mohou leckoho překvapit, bohužel ale jen podporují naše pocity z vývoje kvality vozů těchto tří značek v posledních letech. Pojďme ale k pozitivnějším zjištěním.
Působivé jsou zejména výsledky automobilek Porsche a Volvo, jejichž všechny vozy se umístily ve spektru průměrných a nadprůměrných. Porsche si polepšilo o plných šest příček a je nyní druhé, Volvo zaznamenalo stejně pozitivní posun a je osmé.
Mezi tragickými výsledky Audi, BMW a Mercedesu a skvělým postavením Porsche a velmi dobrým Volva stojí 16. příčka Volkswagenu, který si tak víceméně drží své dřívější pozice kdesi okolo průměru. Kompletní výsledky pak mají následující podobu.
Spolehlivost automobilů dle značek, Consumer Reports 2010
Pořadí | Značka | Nejhorší model | Nejlepší model | Meziroční změna v pořadí |
1 | Scion | xB | xD | - |
2 | Porsche | 911 | Boxster | +6 |
3 | Acura | TL (4WD) | RL | +2 |
4 | Honda | Element | CR-V | -2 |
5 | Infiniti | G Coupe | G SEDAN (4WD) | -1 |
6 | Toyota | Venza | Yaris | -3 |
7 | Subaru | Impreza WRX | Legacy, čtyřvál. | +2 |
8 | Volvo | XC90, šestivál. | C30 | +6 |
9 | Lexus | GS (4WD) | LX | -3 |
10 | Ford | Escape (4WD), čtyřvál. | Flex (EcoBoost) | +2 |
11 | Hyundai | Genesis Coupe V6 | Santa Fe V6 | -4 |
12 | Mazda | Tribute (4WD), čtyřvál. | MX-5 | -1 |
13 | Kia | Sedona | Sorento, čtyřvál. | -3 |
14 | Nissan | Titan (2WD) | Pathfinder | -1 |
15 | Lincoln | MKS | Navigátor | +1 |
16 | Volkswagen | Routan | Golf, pětivál. | +1 |
17 | Chevrolet | Aveo | Corvette Z06 | +3 |
18 | Buick | LaCrosse (4WD), V6 | Enclave (FWD) | -3 |
19 | Cadillac | STS, V6 | CTS-V | +7 |
20 | Jeep | Liberty | Patriot | +4 |
21 | GMC | Youkon Hybrid | Yukon XL 2500 | +2 |
22 | Mercedes - Benz | E-Class Coupe | E-Class (RWD), V6 | -4 |
23 | BMW | 135i | M3 | -2 |
24 | Dodge | Journey | Ram 1500 (2WD) | +1 |
25 | Mini | Cooper Convertible | Cooper hatchback | -3 |
26 | Audi | A6 (3,0 TFSI) | A4, čtyřvál. | -7 |
27 | Chrysler | Town & Country | 300 (V8) | - |
Závěrem pak přidáváme ještě stručný přehled nejlépe a nejhůře hodnocených modelů napříč celým portfoliem. Jistě se v nich zorientujete i bez dalšího komentáře, většinu z nich dobře známe i z našich silnic...
Premianti...
...a "loseři"