Dobrovolníka ve voze bedlivě sledují různé senzory

Dobrovolníka ve voze bedlivě sledují různé senzory

Výsledky z testování se analyzují a pomocí nich se vytvoří algoritmy pro plně automatizovanou jízdu

Výsledky z testování se analyzují a pomocí nich se vytvoří algoritmy pro plně automatizovanou jízdu

Skutečný proškolený řidič sedí vpravo

Skutečný proškolený řidič sedí vpravo

Testovaní lidé dostávají výzvy k opuštění řízení - vůz jakoby jede autonomně

Testovaní lidé dostávají výzvy k opuštění řízení - vůz jakoby jede autonomně

Testovaný pilot může zadávat různé pokyny

Testovaný pilot může zadávat různé pokyny

Lidem, kteří toto auto potkají, se naskytne podivný pohled na dvě řídící osoby

Lidem, kteří toto auto potkají, se naskytne podivný pohled na dvě řídící osoby

Nejezdí se jen na silnici, pomáhá i virtuální realita

Nejezdí se jen na silnici, pomáhá i virtuální realita

Výsledky z testování se analyzují a pomocí nich se vytvoří algoritmy pro plně automatizovanou jízdu
Skutečný proškolený řidič sedí vpravo
Testovaní lidé dostávají výzvy k opuštění řízení - vůz jakoby jede autonomně
Testovaný pilot může zadávat různé pokyny
7
Fotogalerie

Zatím potřebuje dva volanty. Slouží ale k vývoji auta, které pojede samo

Otázek, které je třeba zodpovědět před tím, než se do projede uvedou automobily schopné zcela autonomní jízdy, je více, než si běžný smrtelník dokáže uvědomit.

Společnost Continental, která mimo jiné dodává automobilkám množství elektronických součástek a systémů, vyvíjí v současnosti rovněž nové koncepty ovládání vozů schopných autonomní jízdy.

Podle specialistů společnosti je třeba důležitou pozornost věnovat tomu, aby technické složky ovládacích systémů byly intuitivní a dokázaly v každém okamžiku zohlednit aktuální míru pozornosti lidského řidiče.

V autě, které má dva volanty, se testuje také citlivá fáze přechodu mezi autonomní fází jízdy a částí, kdy řízení převezme člověk.

Kvůli tomu technici sestrojili vůz se dvěma volanty. Za tím skutečným, který je obvykle vpravo, sedí specialista Continentalu. Za maketu volantu umístěného vlevo pak usedají testovací piloti.

Jakmile testovací pilot převezme řízení, zobrazí se  tato informace na head-up displeji skutečného řidiče. Ten se tak dozví vše o zamýšlených povelech testovací osoby a převádí je na skutečné pohyby auta. I v "autonomní fázi jízdy" řídí vůz sám a vytváří iluzi vysoce automatizovaného vozu.

Pomocí této metody lze uživatelská rozhraní samořiditelných aut testovat v běžném provozu již dnes. V existujících autonomních prototypech by totiž byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Výsledky těchto testů pomůžou koncernu Continental při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Navíc lze pomocí různých senzórů zkoumat stav testovaných osob. Například měřit jejich tepovou frekvecnci či přesně zaznamenávat pohyby očí. Tyto údaje pomáhají výzkumníkům stanovit, zda se účastník testu cítí pohodlně, či u něho konkrétní situace vyvolává stres. Laboratorní prostředí též znamená, že je možné účastníky testu vystavit mnohem většímu tlaku, například testovat jejich reakce na nebezpečné situace a kritické manévry, které by ve skutečném prostředí na silnici nebyly možné.

Při vývoji prvků pro autonomní auta se samozřejmě myslí i na řešení způsobů předávání informací. Proto Continental využívá různá řešení. Vizuálně na řadě displejů v kabině, zobrazováním na čelním skle anebo barevnými změnami svítících LED proužků. To vše je zároveň podporováno zvukovými signály, které například informují řidiče o skončení fáze automatické jízdy.

Jakmile interiérové kamery určí, že se řidič přesto stále nevěnuje řízení, aktivují se též další prvky – například začne vibrovat sedadlo nebo se zatáhne předpínač bezpečnostního pásu.

Continental_interier_pro_autonomni_jizdu (3).jpg01_59957e2d9ed62.jpg02_59957e2dc6a26.jpg

Doporučujeme

Články odjinud