Sériově vyráběné elektromobily na českém území jsou už realitou. Škoda si v Mladé Boleslavi  produkuje SUV Enyaq iV , korejský Hyundai zase v Nošovicích  elektrickou Konu . | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Sériově vyráběné elektromobily na českém území jsou už realitou. Škoda si v Mladé Boleslavi produkuje SUV Enyaq iV, korejský Hyundai zase v Nošovicích elektrickou Konu. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Elektromobilita prostě jede nabitě vpřed a kromě osobáků zasahuje i do kategorie užitkových vozů, kdy další automobilky stále častěji uvádějí  na baterky i dodávky . | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Elektromobilita prostě jede nabitě vpřed a kromě osobáků zasahuje i do kategorie užitkových vozů, kdy další automobilky stále častěji uvádějí na baterky i dodávky. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Spojte výše zmíněný progres dohromady, vraťte se o zhruba 30 let zpátky a překvapivě mnoho společného spatříte ve Škodě/Tatře Beta. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Spojte výše zmíněný progres dohromady, vraťte se o zhruba 30 let zpátky a překvapivě mnoho společného spatříte ve Škodě/Tatře Beta. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Na začátku 90. let totiž v Česku přišla s myšlenkou malé elektrické dodávky společnost Škoda Elcar Ejpovice, tedy dceřiná firma strojírenské Škody Plzeň, se kterou můžete mít spojený i projekt  elektrického Favoritu Eltra . | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Na začátku 90. let totiž v Česku přišla s myšlenkou malé elektrické dodávky společnost Škoda Elcar Ejpovice, tedy dceřiná firma strojírenské Škody Plzeň, se kterou můžete mít spojený i projekt elektrického Favoritu Eltra. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

První kusy Bety se na silnicích objevily v roce 1994, pozornost mezi zákazníky však model sbíral těžko. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

První kusy Bety se na silnicích objevily v roce 1994, pozornost mezi zákazníky však model sbíral těžko. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Dodávka s elektromotorem pro městské rozvážkové služby přitom vyhlížela potenciál doma i v zahraničí. Mluvilo se o výrobě v Polsku, Bulharsku a dokonce i v Číně. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Dodávka s elektromotorem pro městské rozvážkové služby přitom vyhlížela potenciál doma i v zahraničí. Mluvilo se o výrobě v Polsku, Bulharsku a dokonce i v Číně. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Nemalé plány byly ambiciózní, načež se do věci vložila i Tatra, aby vznikl společný podnik Škoda Tatra, který chtěl v roce 1996 rozjet sériovou výrobu. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Nemalé plány byly ambiciózní, načež se do věci vložila i Tatra, aby vznikl společný podnik Škoda Tatra, který chtěl v roce 1996 rozjet sériovou výrobu. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Základem elektromobilu byl ocelový rám, který obdržel podvozkové díly z Favoritu, zatímco karoserie byla z laminátu. Z tehdejší produkce mladoboleslavské Škody si Beta vypůjčila i další díly Favoritu... | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Základem elektromobilu byl ocelový rám, který obdržel podvozkové díly z Favoritu, zatímco karoserie byla z laminátu. Z tehdejší produkce mladoboleslavské Škody si Beta vypůjčila i další díly Favoritu... | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

...třeba palubní desku, kdežto zadní svítilny pocházely z Pick-Upu a přední světlomety z již ukončené Škody 120. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

...třeba palubní desku, kdežto zadní svítilny pocházely z Pick-Upu a přední světlomety z již ukončené Škody 120. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

O pohon se zprvu staral elektromotor o výkonu 40 kW (54 koní), kterému zajišťovaly energii NiCd baterie. V nabídce mělo být hned několik variant s různými délkami dojezdu od 70 km do zhruba 120 km. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

O pohon se zprvu staral elektromotor o výkonu 40 kW (54 koní), kterému zajišťovaly energii NiCd baterie. V nabídce mělo být hned několik variant s různými délkami dojezdu od 70 km do zhruba 120 km. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

S větší a těžší sadou baterií se ale pochopitelně snižovala nosnost dodávky – v nejlepším případě až 420 kg. Maximálně pak dosáhla Beta rychlosti 110 km/h. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

S větší a těžší sadou baterií se ale pochopitelně snižovala nosnost dodávky – v nejlepším případě až 420 kg. Maximálně pak dosáhla Beta rychlosti 110 km/h. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Už při počáteční výrobě v Ejpovicích se přitom mělo experimentovat s možností zástavby i spalovacího motoru, pochopitelně z Favoritu, který se do vozu později opravdu montoval. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Už při počáteční výrobě v Ejpovicích se přitom mělo experimentovat s možností zástavby i spalovacího motoru, pochopitelně z Favoritu, který se do vozu později opravdu montoval. | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

A možná trochu bizarně (obzvlášť při dnešním pohledu) nakonec český původ vozu zamíchala kolem roku 1996 instalace výkonnějšího agregátu z Hyundaie Accent (z něho si vzala Beta i další části).  | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

A možná trochu bizarně (obzvlášť při dnešním pohledu) nakonec český původ vozu zamíchala kolem roku 1996 instalace výkonnějšího agregátu z Hyundaie Accent (z něho si vzala Beta i další části).  | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Se spalovacím motorem měla dodávka uvést až 600 kg. Více v článku... | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta

Se spalovacím motorem měla dodávka uvést až 600 kg. Více v článku... | Škoda/Tatra Beta | Zdroj: Facebook.com/Tatra Beta

Elektromobilita prostě jede nabitě vpřed a kromě osobáků zasahuje i do kategorie užitkových vozů, kdy další automobilky stále častěji uvádějí  na baterky i dodávky . | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta
Spojte výše zmíněný progres dohromady, vraťte se o zhruba 30 let zpátky a překvapivě mnoho společného spatříte ve Škodě/Tatře Beta. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta
Na začátku 90. let totiž v Česku přišla s myšlenkou malé elektrické dodávky společnost Škoda Elcar Ejpovice, tedy dceřiná firma strojírenské Škody Plzeň, se kterou můžete mít spojený i projekt  elektrického Favoritu Eltra . | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta
První kusy Bety se na silnicích objevily v roce 1994, pozornost mezi zákazníky však model sbíral těžko. | Škoda/Tatra Beta Zdroj: Facebook.com/ Tatra Beta
14
Fotogalerie

Vzpomínáte na Škodu Beta? Dodávka na baterky měla dobýt svět, ale nevyšlo jí to

Elektrické rozvážkové auto z Česka, které si chtělo podmanit svět! Dobře, ne tak docela…

Sériově vyráběné elektromobily na českém území jsou už realitou. Škoda si v Mladé Boleslavi produkuje SUV Enyaq iV, korejský Hyundai zase v Nošovicích elektrickou konu. Elektromobilita prostě jede nabitě vpřed a kromě osobáků zasahuje i do kategorie užitkových vozů, kdy další automobilky stále častěji uvádějí na baterky i dodávky. Spojte výše zmíněný progres dohromady, vraťte se o zhruba 30 let zpátky a překvapivě mnoho společného spatříte ve Škodě/Tatře Beta.

Na začátku 90. let totiž v Česku přišla s myšlenkou malé elektrické dodávky společnost Škoda Elcar Ejpovice, tedy dceřiná firma strojírenské Škody Plzeň, se kterou můžete mít spojený i projekt elektrického Favoritu Eltra. První kusy Bety se na silnicích objevily v roce 1994, pozornost mezi zákazníky však model sbíral těžko.

Dodávka s elektromotorem pro městské rozvážkové služby přitom vyhlížela potenciál doma i v zahraničí. Mluvilo se o výrobě v Polsku, Bulharsku, a dokonce i v Číně. Nemalé plány byly ambiciózní, načež se do věci vložila i Tatra, aby vznikl společný podnik Škoda Tatra, který chtěl v roce 1996 rozjet sériovou výrobu.

Základem elektromobilu byl ocelový rám, který obdržel podvozkové díly z favoritu, zatímco karoserie byla z laminátu. Z tehdejší produkce mladoboleslavské Škody si beta vypůjčila i další díly favoritu, třeba palubní desku, kdežto zadní svítilny pocházely z pick-upu a přední světlomety z již ukončené Škody 120.

O pohon se zprvu staral elektromotor o výkonu 40 kW (54 koní), kterému zajišťovaly energii NiCd baterie. V nabídce mělo být hned několik variant s různými délkami dojezdu od 70 km do zhruba 120 km. S větší a těžší sadou baterií se ale pochopitelně snižovala nosnost dodávky – v nejlepším případě až 420 kg. Maximálně pak dosáhla beta rychlosti 110 km/h.

Už při počáteční výrobě v Ejpovicích se přitom mělo experimentovat s možností zástavby i spalovacího motoru, pochopitelně z favoritu, který se do vozu později opravdu montoval. A možná trochu bizarně (obzvlášť při dnešním pohledu) nakonec český původ vozu zamíchala kolem roku 1996 instalace výkonnějšího agregátu z Hyundaie Accent (z něho si vzala beta i další části). Se spalovacím motorem měla dodávka uvést až 600 kg.

V portfoliu modelu se ukazovalo několik karosářských verzí. Standardní dodávku s výklopnými zadními dveřmi tak doplňoval i pick-up, valník a rovněž holý podvozek pro dostavbu, například skříňové či chladírenské nástavby. Využitelnost beta předváděla širokou, zájem však nebyl kdovíjaký ani po zmíněné spolupráci s Tatrou.

Zatímco nezájem o elektromobilitu později „vyřešilo“ použití spalovacího motoru, zpracování ručně vyráběné bety bylo údajně nekvalitní se špatným slícováním dílů, následným zatékáním, korozí a dalšími neduhy. To vozu rozhodně nepomohlo, tím spíš u cílové skupiny hledající spolehlivé užitkové auto, které bez problémů odvede svou práci.

Některé zdroje uvádí do roku 1999 možná desítky, některé zase i stovky vyrobených kusů, z nichž dodnes mnoho nepřežilo. Jak už to tedy bývá u podobně nešťastných projektů, existující auta skončila u sběratelů a nadšenců, kteří tyto jednorožce z české produkce drží při životě.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud