140
Fotogalerie

Honda Civic sedan: prostě kliďas (test)

Stejné a přitom zcela jiné. I takto může vypadat jeden model jedné automobilky s jiným kabátem. Vyzkoušeli jsme Civic sedan 1,8i.

Kapitoly článku:


Stejný název nemusí vždy znamenat stejné auto a u nové generace Hondy Civic to platí dvojnásob. Civic hatchback, neboli 5D (v brzku i 3D) a Civic sedan mají a zároveň nemají mnoho společného. Jejich určení pro různé trhy se podepsalo téměř na všem.

Jaká je Honda Civic sedan na silnici, co umí nabídnout a má model, který je primárně určený pro jinénež evropské trhy, co nabídnout „specifickým Evropanům”? Přesně to jsme se snažili zjistit v našem testu.

Exteriér

Postavte vedle sebe Civic sedan a hatchback a k tomu přidejte Accord. A můžete začít přemýšlet s jakým vozem toho má sedan více společného. Možná dojdete i k závěru, že sedan je jakousi směsicí obou těchto vozů. Základní tvary a linie jsou s hatchbackem společné, ovšem působí daleko více jako menší sourozenec Accordu. 

DSC_9424.jpg DSC_9442.jpg DSC_9551.jpg

Civic sedan měří na délku 4 545 mm, na šířku 1 750 mm, na výšku 1 435. Je tedy výrazně delší než hatchback (+ 300 mm), ovšem na šířku je o něco menší (- 15 mm) a na výšku také (- 25 mm). Rozvor je proti hatchbacku prodloužen o slušných 80 mm na 2700 mm, což je dokonce více, než u Accordu, který míří o třídu výše. Na nižší střední třídu tedy rozměry opravdu pohádkové.

DSC_9574.jpg DSC_9441.jpg DSC_9567.jpg

Najít zásadní podobnosti s hatchbackem dá poměrně práci a je třeba hledat hlavně v přední části vozu. Kde lze najít jakýsi nádech podobnosti. Nízká příď, protažené přední sklo, velmi dlouhé A sloupky a tím to asi končí. Zbytek se podobá, opět, spíše většímu Accordu. Není se ovšem čemu divit, protože sedan míří hlavně na americký a japonský trh, kde se podobnost s větším Accordem hodí. Zákazníci tak hned vědí s kým vůz identifikovat.

DSC_9557.jpg DSC_9560.jpg DSC_9562.jpg

Tvarovou podobnost lze najít u přídě vozu. Sedan má sice odlišné úplně vše, tedy světla, nárazník, kapotu a další prvky, ovšem základní rysy a linie zůstaly zachovány. Na menším hatchbacku působí tato část velmi dobře a vyváženě se zbytkem vozu, ovšem u sedanu je možná až příliš subtilní. Navíc najít úhel předního pohledu, kdy by byl sedan fotogenický, je práce hodna kouzelníka.

DSC_9580.jpg DSC_9473.jpg DSC_9426.jpg
DSC_9427.jpg

Zcela odlišné je zpracování zádě. Zcela zmizel novátorský UFO design, který vystřídaly střízlivější a do jisté míry i konzervativnější tvary. Sportovní auru sedanu tvoří hlavně zadní část vozu. Mohutnější zavazadelník směruje mírně vzhůru a Civic tak působí, i díky nízké přídi, daleko sportovněji.

DSC_9444.jpg DSC_9572.jpg DSC_9438.jpg

Snad jediným prvkem na sedanu, který je shodný s hatchbackem, jsou vnější zpětná zrcátka. Jejich vcelku univerzální tvar je vhodný pro oba typy karosérie. To se již nedá říci o trojúhelnikových klikách dveří hatchbacku. Proto jsou u sedanu nahrazeny zcela tradičními.

DSC_9428.jpg DSC_9472.jpg DSC_9447.jpg

Přestože je sedan daleko konzervativnějších tvarů, působil na mne daleko sportovnějším dojmem. Určité úhly pohledu a hlavně protažená a mohutnější záď umí dobře zapůsobit. Bohužel díky nízké přídi je celkový dojem, hlavně při pohledu zepředu, vcelku nevyvážený a může se chvílemi zdát, že sedan je tak trochu dvěma auty v jednom.

Interiér

Pokud jste při pohledu na exteriér vozu nepoznali, že se jedná o Civic, stejně tak ho nepoznáte ani uvnitř vozu. Z interiéru až na pár detailů zmizelo vše, co lze najít u originálního pětidvířka. Celá palubní deska je přepracovaná a to designem počínaje a použitými materiály konče. 

DSC_9420.jpg DSC_9418.jpg DSC_9422.jpg

Velkou chválu zaslouží Honda za to, že i do sedanu použila stejný volant jako v hatchbacku. Ten je jednoduše skvělý. Průměr věnce je ideální do každého provozu a tloušťka s tvarováním také. Navíc i jeho design patří bezesporu k povedeným.

DSC_9480.jpg DSC_9467.jpg DSC_9468.jpg DSC_9469.jpg DSC_9470.jpg

Velkou změnou prošly i přístrojové panely. Jejich systém odděleného otáčkoměru a rychloměru sice zůstal zachován, ale funkčnost a tvary již tolik ne. Drobnou změnou u rychloměru je vypuštění indikace vytočení motoru. Pod otáčkoměrem prozněnu chybí plnohodnotný palubní počítač, který v hatchbacku je.

DSC_9491.jpg DSC_9494.jpg

Velkým šokem bylo integrované autorádio. Ani nevím kdy naposled jsem se setkal s přístrojem, které nemělo RDS. Řekl bych, že i ta nejlevnější digitální rádia tuto funkci mají. Tápete, co to RDS je? Jednoduše řečeno, naladíte si určitou stanici a jak projíždíte světem, tak autorádio automaticky přeladí frekvenci na základě názvu stanice. Takto nezbylo, než při mém cestování každou chvíli hledat znovu stanici. Problém byl ovšem v tom, že displej vám název neukázal, takže pokud neznáte na daném území frekvenci, máte smůlu.

Dle posledních informací přímo z Hondy Česká Republika budou všechny nové vozy vybaveny již rádiem s RDS.

DSC_9492.jpg DSC_9493.jpg

A opět tradiční místa a ovládače na nich.

DSC_9471.jpg DSC_9411.jpg DSC_9457.jpg DSC_9448.jpg

A protože je Civic proslulý svým modrým osvětlením všech ukazatelů nesmí chybět ani tyto snímky. Proti hatchbacku jsem si hned všiml, že odraz v předním skle je téměř nulový. Jiný sklon udělal své.

DSC_9384.jpg DSC_9386.jpg DSC_9391.jpg DSC_9407.jpg DSC_9408.jpg 

Stejně jako exteriér, tak i interiér vozu je pojat daleko konzervativněji. K celkovému charakteru vozu se ovšem hodí, tedy až na pár detailů.

Těmi jsou použité materiály. Proti hatchbacku je zde cítit velká snaha šetřit. Měkčené části zmizely a nahradily je tvrdé plasty. To by až tak nevadilo, palubní desku objímám jen výjimečně, ovšem nahrazení dekorací z hliníku a jejich imitací tvrdými, šedými a na pohled lacinými plasty mě zklamalo.

Tyto nevkusné plastové dekorace jsou navíc úplně všude. Části dveří, palubní deska, přístrojová, středový panel a tunel, no prostě všude. Nevím, zda jsou Američané takoví milovníci tvrdé ropy, ale alespoň nějaká povrchová úprava by nebyla na škodu.

Tento „detail” totiž značně znehodnotil jinak výborný pocit z kabiny vozu, která je celkově velmi svěží, výborně ergonomicky zpracovaná a se sportovním nádechem.

Hlava místo televize?

Dalším detailem, který na mne působil jako by chtěla Honda šetřit, byla volnost v kloubu opěradla předních sedadel. Jednoduše řečeno, opěradlo se za všech okolností hýbe dopředu a dozadu o dobrých 20 cm. Původně jsem měl za to, že je vada v jednom kuse, ale ani návštěva v interiéru jiného sedanu nedopadla lépe.

Jinak velmi dobře tvarované sedačky, s komfortním čalouněním, solidním bočním vedením tak ztratily na kreditu.

DSC_9449.jpg DSC_9450.jpg DSC_9451.jpg DSC_9453.jpg DSC_9455.jpg

Co mi zůstalo utajeno, je díra v opěrce hlavy. Přemýšlel jsem na co tam může být a nenapadlo mne nic rozumného, než z estetických důvodů. Pochybuji, že ji bere Honda jako přípravu pro vícebodové pásy, nebo se snažila tímto snížit hmotnost vozu. Také možnost, že se jedná o průzor začínajícího tankisty, jsem okamžitě vyloučil.

Pokud je tam tedy díra jen z estetických důvodů, pak nechápu, proč je tam ta plastová vložka, která je navíc přesně v místech, kam si člověk opře hlavu. Za jízdy si tak můžete opřít hlavu o úzký rámeček z tvrdého plastu, což není zrovna pohodlné, nebo je vám opěrka na nic. V případě nehody, kdy má opěrka zabránit poranění krční páteře, pak rámeček jistě zanechá dobrou vzpomínku v zadní části hlavy.

DSC_9488.jpg

Skvělý prostor

Za povšimnutí stojí také vnitřní prostor. Ani menší hatchback není uvnitř z nejmenších a větší rozvor sedanu se postaral o ještě více volnosti pro cestující. Na předních sedadlech není v podstatě problém, tedy až na madlo ruční brzdy, které zasahuje až k okraji středového tunelu a končí až těsně u středového panelu. Pokud si pohodlně opřete nohu, pak máte po chvíli krásné razítko ve tvaru onoho madla.

Zásadní rozdíl v prostoru je však na zadních sedadlech. Jak pro nohy, tak hlavně pro hlavu je zde mnohem více místa. Splývavá záď Civicu 5D prostě vyšším postavám vzadu na komfortu nepřidá. U sedanu jsem neměl ani se svými 188 cm žádný problém a nad hlavou byla místa dost.
Přestože je sedan pětimístné auto, nikdo nečeká, že u nižší střední třídy bude vzadu pro tři místa na rozdávání. A také není. Na šířku nenabídne sedan příliš místa, a tak jízda v pěti vyžaduje ústupky v komfortu.

Celkově hodnotím prostornost kabiny na výbornou. Dostatek místa na každém sedadle pro čtyři cestující, žádný problém s koleny na zadních sedadlech a velmi komfortní sedačky. To je prostě sedan.

Zavazadelník

Přestože patří Civic sedan k největším vozům svého segmentu a může si dělat zálusk i na střední třídu, výrazně zaostává ve velikosti zavazadelníku. 375 l základního objemu je opravdu málo a jen těžko najdete u sedanu této velikosti menší údaj.

Naopak velmi chytrá je možnost sklopit zadní dělená opěradla pomocí dvou táhel pod stropem kufru. Nemusíte tak obcházet půl vozu, abyste v případě potřeby sklopili opěradla.

Neuškodila by ani možnost otevřít zavazadelník dálkovým ovládáním, případně nějakým tlačítkem na víku, protože nyní jste odkázání buď na páčku v interiéru, nebo musíte odemknout kufr klíčkem. Ale to je typický aspekt japonských vozů...

DSC_9431.jpg DSC_9433.jpg DSC_9434.jpg DSC_9437.jpg

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud