V roce 1996 se na autosalonu v Detroitu objevil vůz, který nastínil budoucí tvary třídy M. S ním o dva roky později začala éra SUV u stuttgarstké značky.
V polovině devadesátých let minulého století měl Mercedes-Benz ve svém portfoliu mnoho konvečně tvarovaných vozů. Zároveň se vydával do vod dosud nepoznaných, nebo dlouho nečeřených. V této době se chystala první třída A nebo akčně střižené SLK R 170. Cílem nové SUV cesty bylo zkombinovat ducha letité třídy G s civilními a silničními jízdními vlastnostmi. Po autosalonu v Detroitu (NAIAS) se koncept AAVision objevil o dva měsíce později na přehlídce v Ženevě. Tam byla také poprvé zmíněna nová plánovaná třída M, včetně několika klíčových parametrů: pohonu všech kol a šestiválcového motoru s objemem 3,2 litru.
O rok a několik týdnů později přišla skutečná třída M s označením W 163. Poprvé byl Mercedes pořádně vyráběn jinde než v Německu, a to sice v nové továrně v Tuscaloose v USA. Nyní se nabídka SUV a crossoverů rozrostla na mnoho tříd – máme zde povedené GLB, o kus větší GLC a GLE a další modely. Mimochodem, nepřipomíná vám koncept AAVision rané devadesátkové modely korejského SsangYongu?