Staronovým králem je stříbrná
Společnost PPG Industries, jeden z největších dodavatelů barev pro automobilový průmysl, každoročně vydává žebříček těch nejoblíbenějších barevných odstínů mezi zákazníky nových automobilů. A nezůstává pouze u toho, experti firmy se snaží vždy odhadnout, jaké barvy budou nejoblíbenější v následujících letech. Je tomu již moho let, co žebříček nejpopulárnějších barev ovládla stříbrná, a tak málokoho překvapí, že se na špici udržela i v letošním roce. Její pozice je takřka neotřesitelná, dnes téměř každý čtvrtý vyrobený vůz na světě (24 %) sjíždí oděn do odstínů metalické šedi a neočekává se, že by její pozice mohla být v brzké době ohrožena. Stříbrná je velmi populární v Evropě, Asii i Severní americe a dnes neexistuje prakticky žádný významný světový trh, který by tuto barvu ignoroval.
Druhé místo uhájila bílá s šestnáctiprocentním zastoupením. Její silná pozice pramení zejména z velké popularity v Americe a Asii, v Evropě je mezi koncovými zákazníky bílá považována za příliš obyčejnou a dnes už jí ani ve firemních flotilách nespatřujeme tak často, jako tomu bylo dříve.
Bílá barva je v USA populární i u exklusivních vozů. Typický Evropan si v bílé umí představit jen dodávku...
Foto: e90post
O třetí místo se dělí černá s červenou. Třináct procent znamená pro černou ústup ze slávy, zákazníci stále více preferují odstíny šedé místo zcela černé barvy a nelze očekávat, že by se tento trend do budoucna měnil. Klasická červená naopak zaznamenává postupný vzestup, ale velkou budoucnost jí nelze věštit. Přirozené maximum červené nebude daleko za 15 % podílu.
Nejoblíbenější barvy letošního roku
Barva |
Podíl |
Stříbrná |
24 % |
Bílá |
16 % |
černá |
13 % |
Červená |
13 % |
Modrá |
12 % |
Zelená |
7 % |
Ostatní |
13 % |
Speciální barvy |
3 % |
Další dvě místa obsadily modrá (12 %) a zelená (7 %), další dvě klasické barvy, které se v posledních letech staví do opozice nudným špičkám žebříčku. Zbylým barvám zůstává 13 % a mezi nimi dominují odstíny hnědé, béžové, měděné, oranžové, a barev se speciálními kovovými příměsemi.
Budoucnost? Přírodní odstíny a proměnlivé barvy
Právě těm speciálisté firmy věští růžovou budoucnost. Společnost očekává, že nadvláda stříbrné pomine během šesti let. Ještě mezi lety 2009 a 2010 mají u nových modelů automobilek hrát prim odstíny šedé metalízy, další léta má však ovládnout sílící obliba přirozenějších přírodních barev, kterými stříbrná, ale ani bílá a černá rozhodně nejsou. Nejvíce se očekává od odstínů hnědé, následované zelenou, modrou a oranžovými až zlatavými odstíny. Stříbrná, černá a bílá neupadnou v zapomnění, ale na první tří příčky prý mohou zapomenout. Jane Harrington z PPG dává pro rok 2012 největší šance na první trojku hnědým odstínům, tmavějším šedým barvám a modré.
Odhad budoucí popularity barev není věštěním z křišťálové koule, společnost se touto aktivitou zabývá již přes 20 let a její odhad trendů byl vždy pozoruhodně přesný. Vývoj módy, provedení spotřebního zboží, ale i designu a architektury obecně, to vše hraje roli při určování budoucích trendů.
Krom zmiňovaných barev je velká šance na úspěch připisována i barvám více či méně měnícím své odstíny podle úhlu světla a jeho intenziy. Tzv. „effect pigments” a kovové částice přidávané již dnes do některých barev zvětšují hloubku odstínu a jeho jakousi zářivost. Perleťová bílá je jednou z takových barev a v luxusním segmentu je zejména v USA a asijských zemích již dnes žádaná. Také proměnlivé odstíny modré zažívají boom, který by měl během následujících pěti až deseti let stále sílit.
Jedno „auto” ráno, druhé odpoledne a třetí večer, i tak má vypadat naše barevná budoucnost...
Foto: e90post
A co vy, jak se s postupem času vyvíjely vaše „barevné preference”, jakou barvu byste pro své auto zvolili dnes a jaké šance na úspěch dáváte odhadům PPG? Věříte budoucí nadvládě hnědých barev a slábnoucí popularitě dnešní klasiky? A líbí se vám barvy, které vypadají každou chvíli jinak?