66
Fotogalerie

Peugeot 405 (1987): sen českých podnikatelů v dobovém prospektu

A máme zde pro vás další původní propagační materiál, jenž nás vrátí o několik dekád zpět. Tentokrát bude řeč o modelu Peugeot 405, který se u nás stal po listopadové revoluci mimořádně oblíbeným.

Kapitoly článku:


Poslední prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Honda Prelude (1978): začátek úspěšné historie


Protagonista střední třídy

O posledních nedělích loňského roku jsme vám nabídli hned několik originálních katalogů k rozmanitým automobilům z různých dob a z různých zemí. Připomeňme britský Ford Cortina (1964), francouzský Renault 16 (1965) nebo japonskou Hondu Prelude (1978). V poslední neděli roku 2014 jsme se pak podívali za oceán do nabídky divize Chrysler koncernu Chrysler Motor Corporation v roce 1964.

1987 405 (1).jpg1987 405 (2).jpg1987 405 (3).jpg
Peugeot 405 se představuje

Nyní v tomto seriálu pokračujeme modelem Peugeot 405 nad stránkami prospektu, který na podzim roku 1988 připravila pro své britské zákazníky společnost Automobiles Peugeot RC Paris skrze tehdejší firmu Peugeot Talbot Exports. Katalog formátu A4 je vytištěn na barevném křídovém papíru na 32 stranách a překvapivě podrobně se věnuje nejen jednotlivým modelům, ale také výbavám a technice.

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg
První stránky prospektu k modelu Peugeot 405 z konce roku 1988

Reprezentační sedan Peugeot 605 ve výrobním programu až v roce 1989 nahradil částečně velký sedan Peugeot 604 se zadním náhonem (1975 – 1985) a částečně i menší Peugeot 505, ovšem jeho nepřímým nástupcem byl právě Peugeot 405. Nutno dodat, že Peugeot 605 po stylistické stránce z typu 405 vycházel natolik výrazně, že působil jako jeho zvětšenina.

Bestseller

Peugeot 405 byl představen v červnu roku 1987 a stal se evropským Autem roku 1988 (COTY) ziskem nejvyššího počtu hlasů v dějinách této renomované soutěže. Design pochází z dílen karosárny Pininfarina. Zvláště v řešení boků karoserie s masivním prolisem propojujícím horní okraje předních a zadních svítilen a tenkých sloupků C si všimneme jisté podobnosti s modelem Alfa Romeo 164. Také ten vzešel z pera téhož stylisty a premiéru slavil ve stejném roce.

1988 405 Coupe Heuliez (3).jpg1988 405 Coupe Heuliez (1).jpg1988 405 Coupe Heuliez (4).jpg
Elegantnímu kupé z dílen karosárny Heuliez to docela slušelo

Nezvykle hladké plochy a zaoblené přechody byly výsledkem více než 550 hodin zkoušek v aerodynamickém tunelu (sedan v základním provedení vykazoval koeficient odporu vzduchu jen Cx = 0,29!). V prodejích se výchozí tříprostorový sedan Peugeot 405 objevil na podzim roku 1987, v květnu roku 1988 jej následovalo pětidveřové kombi. Jiné karosářské verze k dispozici nebyly, tedy až na speciály kupé pro pouštní rallye Peugeot 405 Turbo-16 z dílen Peugeot Talbot Sport.

Zajímavostí se staly kusové série kupé Peugeot 405 vyrobené v karosárně Heuliez. Kromě francouzského Sochaux byly vozy Peugeot 405 vyráběny doslova po celém světě od Jižní Ameriky přes severoafrický Egypt až po Írán či Taiwan, typ 405 byl zároveň posledním Peugeotem prodávaným v USA. Celkem vzniklo více než 2,5 milionu automobilů tohoto typu.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud