Zatáčce Brünnchen se také říká „Youtube corner“, protože právě tady diváci natáčejí nejvíce bouraček přemotivovaných řidičů.

Zatáčce Brünnchen se také říká „Youtube corner“, protože právě tady diváci natáčejí nejvíce bouraček přemotivovaných řidičů.

Poslední náročnější sekce se nyní jmenuje Stefan Bellof S. Se slabším autem tu můžete jet naplno.

Poslední náročnější sekce se nyní jmenuje Stefan Bellof S. Se slabším autem tu můžete jet naplno.

Mezi nejúchvatnější části přes 20 km dlouhé tratě patří stoupání na Hohe Acht včetně legendární zatáčky Karussell.

Mezi nejúchvatnější části přes 20 km dlouhé tratě patří stoupání na Hohe Acht včetně legendární zatáčky Karussell.

Víte, proč se tomuto místu říká Flugplatz, tedy letiště? Ne, kvůli skokům to není. Kdysi v těchto místech opravdu bývala vzletová a přistávací plocha pro letadla.

Víte, proč se tomuto místu říká Flugplatz, tedy letiště? Ne, kvůli skokům to není. Kdysi v těchto místech opravdu bývala vzletová a přistávací plocha pro letadla.

Mezi nejnáročnější a nejnebezpečnější zatáčky patří Kallenhard. Je klopený ven a klouže to tu. Navíc do něj není vidět a většina řidičů do něj zatáčí moc brzy.

Mezi nejnáročnější a nejnebezpečnější zatáčky patří Kallenhard. Je klopený ven a klouže to tu. Navíc do něj není vidět a většina řidičů do něj zatáčí moc brzy.

Pflanzgarten je jedno z mála míst, kde vás při chybě nepřivítají svodidla, ale relativně bezpečný kačírek.

Pflanzgarten je jedno z mála míst, kde vás při chybě nepřivítají svodidla, ale relativně bezpečný kačírek.

Poslední náročnější sekce se nyní jmenuje Stefan Bellof S. Se slabším autem tu můžete jet naplno.
Mezi nejúchvatnější části přes 20 km dlouhé tratě patří stoupání na Hohe Acht včetně legendární zatáčky Karussell.
Víte, proč se tomuto místu říká Flugplatz, tedy letiště? Ne, kvůli skokům to není. Kdysi v těchto místech opravdu bývala vzletová a přistávací plocha pro letadla.
Mezi nejnáročnější a nejnebezpečnější zatáčky patří Kallenhard. Je klopený ven a klouže to tu. Navíc do něj není vidět a většina řidičů do něj zatáčí moc brzy.
6
Fotogalerie

Pět rad, jak přežít volné jízdy pro veřejnost na Nürburgringu Nordschleife

Pokud se chystáte na Severní smyčku Nürburgringu poprvé, připravte se na to, že to nebude žádný med.

Pro automobilové nadšence je Severní smyčka Nürburgingu něco jako Mekka pro muslimy. Považují za svou svatou povinnost se tam aspoň jednou za život podívat. Pro někoho, kdo si ještě pamatuje liduprázdné parkoviště před branou a jízdné za čtyři eura na jedno kolo, už může být aktuální Nürburgring tak trochu klišé, ale své kouzlo má pořád.

Medializaci pomohl samozřejmě internet, Top Gear a počítačové hry, takže dnes je na Severní smyčce (německy Nordschleife), prakticky pořád plno.

Nordschleife_Brünnchen.JPGNordschleife_Pflanzgarten_II.JPGNurburgring karrussel.jpg
Na Nordschleife se nejčastěji začátečníci dopouštějí chyb kvůli vysoké míře motivace spojené s neznalostí tratě

Na jednu jízdu v ceně 27 eur (729 korun) se stojí dlouhé kolony a trať je plná přemotivovaných bláznů. Z toho samozřejmě plynou určitá rizika pro někoho, kdo je tu vůbec poprvé. Takže jak se na to připravit a svá první kola přežít v jednom kuse?

Zkontrolujte auto

První zásada velí nepouštět se na Nordschleife s autem, které se rozpadá. Především by vás tam ani nepustili, takže se snažte mít na pneumatikách vzorek, mějte v pořádku brzdy a především vám musí auto stíhat chladit motor, protože v táhlých stoupáních se nadře.

Pravidla Nürburgingu omezují hluk výfuku na 95 dB, ale raději se vždycky podívejte na stránky okruhu, jestli neplatí nějaké další omezení ohledně hlučnosti. Při jízdách pro veřejnost musí mít auto registrační značky a platnou technickou prohlídku.

Speciál bez značek na okruh během jízd pro veřejnost nepustí, protože trať má status veřejné jednosměrné zpoplatněné silnice (proto na ní neplatí rychlostní limit, je tu jen doporučených 130 km/h jako na dálnici).

Naučte se trať

Ono se to řekne snadno, ale hůře udělá. Důležité je si udělat aspoň rámcovou představu o tom, kam trať vede. Spousta začátečníků má pocit, že má trať naučenou třeba ze závodního simulátoru, ale počítač vás nepřipraví na různorodost povrchu a především velká přetížení.

Na internetu najdete dost návodů, kudy vede ideální stopa. Ale pokud jste úplný začátečník, prostě se tu chovejte jako na silnici a postupně se s tratí seznamujte. Od příštího roku ale může být na Nordschleife všechno jinak, vedení se chystá provést rozsáhlé změny.

Pusťte si demotivační videa

Než se pustíte na trať, doporučujeme pustit si pár tzv. „demotivačních“ videí. Zkrátka na youtube zadejte do vyhledávání výrazy jako nürburgring a crash a hned máte k dispozici několik příkladů, co na Nordschleife nedělat.

Zejména to pomůže pochopit, že prostor pro chybu je na Nordschleife skutečně malý. Navíc za rozbitá svodidla a odtah se platí sumy, které jdou do tisíců eur.

Také počítejte s tím, že i když vy pojedete podle pravidel a spořádaně, vždycky může přiletět někdo, kdo si nedává pozor a trefí vás. Příklad takové situace můžete vidět na následujícím videu, ve kterém se přemotivovaný řidič Audi TT utopil v beznadějné nedotáčivosti a řidiče E30 doslova setřelil.

Přečtěte si pořádně pravidla

I ježdění po Nordschleife má svá pravidla, neboť to technicky není závodní okruh, ale zpoplatněná silnice pro motorová vozidla. Podle německých zákonů na ní neplatí rychlostní limit, pokud není značkou stanoveno jinak. Sice tu jsou místa s oficiálním omezením, ale rychlost nikdo nikdy neměřil. Na Nordschleife smí vozidla s konstrukční rychlostí minimálně 60 km/h.

Ohledně pravidel je důležité zmínit, že se předjíždí výhradně vlevo. Nepodjíždějte pomalejší auta zprava. Pokud vás někdo dojede, jeďte vpravo a dejte blinkrem doprava znamení, že o něm víte. Rozumný rychlejší řidič vám nechá prostor, ale zbytečně ho nezdržujte.

flugplatz.jpgkallenhard.jpgNordschleife_Pflanzgarten.JPG
Na Nürburgringu je velmi málo míst, kde můžete udělat chybu beztrestně. Většinou vás hned čeká velká rána do svodidel

Nepředjíždějte safetycar! Pokud ho dojedete a má zapnuté majáky, musíte jet za ním. Zpravidla stejně jede k místu, kde je zavřená trať. Když vám ukáže, můžete ho předjet, stejně tak lze opatrně předjet odtahovku. Už se stalo, že byli někteří řidiči vykázání za nerespektování safetycaru.

Další věcí jsou vlajky, respektive jejich absence. Na okruhu je normální, že vám traťový komisař dává signalizaci například žlutými vlajkami, ale na Nordschleife se jich moc nedočkáte. Často tak přijedete do místa, kde je nehoda, bez jakéhokoli upozornění.

Netlačte hned na pilu

Pravidlo číslo 1: Pokud jste tu prvně, jeďte opatrně a nechávejte si rezervu. Pravidlo číslo 2: Pokud tu za sebou nemáte aspoň stovku ostrých kol, platí pravidlo číslo 1.

Trať má svá specifika a trvá dlouho, než se naučíte využívat její možnosti naplno. Navíc se tu pokaždé velmi rychle mění podmínky, prakticky v každém kole je to jiné. Stává se také, že na jednu část okruhu prší, zatímco druhá je úplně suchá.

Nejčastější chybou začátečníků je právě nezvládnutí emocí a příliš vysoká nájezdová rychlost v chybné stopě. Proto se na Nordschleife chovejte jako na neznámé silnici. Dodržujte princip pozdního apexu a nechávejte si větši rezervu pro případnou chybu. A to nejen svoji, ale i těch ostatních.

Doporučujeme

Články odjinud