Citroën C5 X spojuje tři koncepce – sedan, kombi, SUV – v jednu a zahrnuje posádku komfortem Foto: Citroën

Citroën C5 X spojuje tři koncepce – sedan, kombi, SUV – v jednu a zahrnuje posádku komfortem | Foto: Citroën

Nový Citroën C5 X se sice vyrábí v Číně a je ušitý na míru hlavně tamním zákazníkům, ale určitě osloví i evropské motoristy Foto: Citroën

Nový Citroën C5 X se sice vyrábí v Číně a je ušitý na míru hlavně tamním zákazníkům, ale určitě osloví i evropské motoristy | Foto: Citroën

Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. Foto: Citroën

Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. | Foto: Citroën

Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. Foto: Citroën

Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. | Foto: Citroën

Centrální 12“ dotykovou obrazovku dostanete až s výbavou Shine, jinak má úhlopříčku 10“. Systém je přehledný a rychle jsme se v něm vyznali. U hybridu ukazuje i toky energií. Foto: Citroën

Centrální 12“ dotykovou obrazovku dostanete až s výbavou Shine, jinak má úhlopříčku 10“. Systém je přehledný a rychle jsme se v něm vyznali. U hybridu ukazuje i toky energií. | Foto: Citroën

Praktické je ponechání nastavování klimatizace tlačítky a otočnými ovladači Foto: Citroën

Praktické je ponechání nastavování klimatizace tlačítky a otočnými ovladači | Foto: Citroën

C5 X má vždy digitální 7“ přístrojový panel, u nějž lze měnit zobrazovací údaje Foto: Citroën

C5 X má vždy digitální 7“ přístrojový panel, u nějž lze měnit zobrazovací údaje | Foto: Citroën

Kožená sedadla Advanced Comfort mají všechny zkoušené vozy. Poskytují maximální pohodlí, a tak nám ani nevadí, že boční opora není zase tak výrazná Foto: Citroën

Kožená sedadla Advanced Comfort mají všechny zkoušené vozy. Poskytují maximální pohodlí, a tak nám ani nevadí, že boční opora není zase tak výrazná | Foto: Citroën

Dlouhá a široká kabina zajišťuje cestujícím vzadu dostatek místa. Rezerva nad hlavou ale není příliš velká. Vpředu si užíváme vzdušnosti ve všech směrech. K úplné řidičské pohodě bychom si potřebovali přitáhnout volant blíže k sobě. Foto: Citroën

Dlouhá a široká kabina zajišťuje cestujícím vzadu dostatek místa. Rezerva nad hlavou ale není příliš velká. Vpředu si užíváme vzdušnosti ve všech směrech. K úplné řidičské pohodě bychom si potřebovali přitáhnout volant blíže k sobě. | Foto: Citroën

Dlouhá a široká kabina zajišťuje cestujícím vzadu dostatek místa. Rezerva nad hlavou ale není příliš velká. Vpředu si užíváme vzdušnosti ve všech směrech. K úplné řidičské pohodě bychom si potřebovali přitáhnout volant blíže k sobě. Foto: Citroën

Dlouhá a široká kabina zajišťuje cestujícím vzadu dostatek místa. Rezerva nad hlavou ale není příliš velká. Vpředu si užíváme vzdušnosti ve všech směrech. K úplné řidičské pohodě bychom si potřebovali přitáhnout volant blíže k sobě. | Foto: Citroën

Benzinové verze nabídnou kufr o objemu 545 litrů a mají pod podlahou odkládací boxy. Zavazadelník plug-inu je na pohled shodný, ale bez místa pod podlahou má objem jen 485 litrů Foto: Citroën

Benzinové verze nabídnou kufr o objemu 545 litrů a mají pod podlahou odkládací boxy. Zavazadelník plug-inu je na pohled shodný, ale bez místa pod podlahou má objem jen 485 litrů | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

 | Citroën C5 X Foto: Citroën

 | Citroën C5 X | Foto: Citroën

Nový Citroën C5 X se sice vyrábí v Číně a je ušitý na míru hlavně tamním zákazníkům, ale určitě osloví i evropské motoristy Foto: Citroën
Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. Foto: Citroën
Palubní deska je rozbita vodorovnými prolisy a okrasnými panely. Líbí se nám povrchová úprava plastů s motivy šípového ozubení, tedy znaku Citroënu. Tytéž vzory najdete i na okrasných panelech nebo prošívání sedadel a výplní dveří. Foto: Citroën
Centrální 12“ dotykovou obrazovku dostanete až s výbavou Shine, jinak má úhlopříčku 10“. Systém je přehledný a rychle jsme se v něm vyznali. U hybridu ukazuje i toky energií. Foto: Citroën
43
Fotogalerie

Nový Citroën C5 X z Číny chce ukázat, jak vypadá komfort. Už jsme ho řídili, stačí mu i malý motůrek

Francouzská značka Citroën se vždy vyžívala v avantgardních tvarech a snažila se cestujícím zprostředkovat co nejvíce komfortu. Oba přístupy jsou doménou i nového modelu C5 X.

Ještě dnes nás překvapuje, jak pohodlně jezdí staré citroëny. Hydropneumatické odpružení modelů DS, CX, XM nebo C6 vyhladilo i velmi rozbité silnice. Navíc ani jeden z těchto vozů nereflektoval designové styly tehdejší doby a vyčníval i svým výrazným vzhledem.

Také nová vlajková loď Citroënu s označením C5 X se koncepcí vymyká zaběhnutým pořádkům. Délkou 4805 mm spadá do segmentu D, tedy střední třídy, ale nepodobá se ani jednomu konkurentovi. Stojí na pomezí různých koncepcí. Písmeno X totiž znamená propojení mezi sedanem, kombi a SUV.

Originalita se cení

Sedan sice v jeho tvarech nevidíme, ale zbylé dva koncepty ano. Ještě bychom přidali hatchback kvůli kratšímu zadnímu převisu a kupé pro splývavou linii zadního okna. Proporčně je velký citroën vyvážený a působí i dostatečně majestátně, na čemž mají zásadní podíl vysoké boky, úzké prosklení či dlouhá kapota s mohutnou maskou v aktuálním stylu značky. A proč SUV? Protože plastové lemy podběhů kol, prahů a spodní části nárazníků normální vozy vyšší střední třídy nemají. A pak je tu ještě světlá výška. Za 194 mm mezi vozovkou a spodkem vozu by se nemusela stydět ani vyloženě terénní auta.

S poslední vlastností souvisí i vyšší ukotvení sedadel nad silnicí, takže se do citroënu příjemně nastupuje – jen je potřeba více zvedat nohy přes široké a vysoké prahy.

Uvnitř obýváku

S velikostí karoserie koresponduje prostornost kabiny. Zejména v přední části si užíváme vzdušnost. Vzadu potěší šířka i volné centimetry před koleny. O něco méně místa je nad hlavou – osoby s výškou nad 185 cm už v tomto směru musí počítat s omezením. Všímáme si neotřelého a elegantního tvarování kabiny, luxusních materiálů – všechny vozy mají kožené čalounění sedadeli výplní dveří – nebo zajímavých detailů v podobě šípovitého prošívání. Uprostřed palubní desky trůní 12“ dotykový displej multimediálního systému s jemným rozlišením.

Po chvilce se sžíváme s jeho ovládáním a líbí se nám samostatná tlačítka pro návrat na domovskou stránku a přímý vstup k jízdním asistentům. Chválíme i panel s otočnými ovladači teploty a tlačítky pro vyhřívání předních sedadel nebo dobře čitelný 21“ průhledový displej, na nějž se promítá i velká mapa navigace.

Vnitřek citroënu působí moderně, uhlazeně, přívětivě a hned se v něm cítíme jako doma. Rozhodně to není taková divočina jako u Peugeotu 508, s nímž sdílí podlahovou platformu. K úplnému ideálu by stačil širší rozsah nastavení volantu – potřebovali bychom si ho přitáhnout blíž k sobě, abychom se rozvalili do měkkých a pohodlných sedadel Advanced Comfort, která má výbava Shine Pack ve standardu

Chvála pohodlí

V nabídce modelu C5 X jsou tři motorizace: zážehový tříválec 1.2 PureTech/96 kW, čtyřválec 1.6 PureTech/133 kW a plug-in hybrid, disponující systémovým výkonem 165 kW. Začínáme s tím nejslabším a musíme se přiznat, že nás nezklamal. Je velmi dobře odhlučněný a ani příliš neprozrazuje tříválcovou konstrukci. Rozdrnčí se až ve chvíli, kdy ho pořádně proženeme a vytočíme do vyšších otáček, když opouštíme město a míříme do kopců. Do té chvíle se chová kultivovaně a vůbec bychom neřekli, že takový motůrek může na tak velké auto stačit. Ale v kopcích se ukazuje, že dynamika neodpovídá našim očekáváním, a také předpokládáme uvadání s vyšším zatížením.

Šestnáctistovka je jiné kafe. Běží tišeji a stále má dost elánu. K luxusnímu pojetí celého C5 X se hodí více. První den nás ale uchvátil komfortní jízdní projev nového velkého citroënu. Oba benzinové modely jsou standardně vybaveny odpružením Advanced Comfort. Citroën nad vozovkou doslova pluje a jemně se pohupuje. Díry ani výmoly na silnici jako by neexistovaly. Ve spojení s pohodlnými sedadly si užíváme nebývalého komfortu, pohody a klidu, které v tomto segmentu budete hledat těžko.

Pomyslná třešnička

Zbývá plug-in hybrid, u nějž benzinové šestnáctistovce pomáhá elektromotor o výkonu 81 kW, který čerpá energii z baterie s kapacitou 12,4 kWh. Jde o systém známý z C5 Aircross nebo modelů značek Peugeot, Opel či DS. A také zde funguje velmi dobře. Na plně nabitou baterii jsme v čistě elektrickém režimu ujeli 39 km. V hybridním módu se jednotlivé pohony střídají jemně a neznatelně, a byť je hybrid o 250 kg těžší než šestnáctistovka, zrychlení je přesvědčivější a reakce na sešlápnutý plynový pedál okamžitá. Ale není kam spěchat. Plug-in hybrid má totiž vylepšený podvozek s aktivním systémem, který monitoruje vozovku a určuje tuhost nastavení odpružení pro každé kolo zvlášť. Plavnost tak posouvá na vyšší úroveň, ale v zatáčkách je těžkopádnější a ani sedadla neposkytují výraznější boční oporu.

Nový Citroën C5 X se sice vyrábí v Číně a je ušitý na míru hlavně tamním zákazníkům, ale určitě osloví i evropské motoristy. Vytříbený je hlavně komfort jízdy. Potěší i rozlehlá kabina, velký zavazadelník a nevšední styl. Objednávat ho již můžete a první vozy by měly k zákazníkům dorazit v létě.

Základní technické údaje Citroën C5 X
Verze 1.2 PureTech 130 1.6 PureTech 160 Plug-in Hybrid 225
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 96/5500 133/5500 133/6000
Točivý moment [N.m/min]  230/1750 250/1650 250/1750
Výkon elektromotoru [kW] - - 81
Systémový výkon [kW] - - 165
Převodovka Automatická planetová 8°
Max. rychlost [km/h] 210 230 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 8,1 7,8
Spotřeba WLTP [l/100 km] 6 6,5 1,3
Provozní hmotnost [kg] 1493 1542 1797
Délka x šířka x výška, rozvor  4805 x 1859 x 1485/2785
Objem kufru [l] 545/1542  485/1580
Cena Feel [Kč] 750.000 - -
Cena Feel Pack [Kč] 810.000 - 1.050.000
Cena Shine [Kč] 860.000 890.000 1.090.000
Cena Shine Pack [Kč] - 940.000 1.140.000

Přednosti

  • Komfort podvozku
  • Pohodlná sedadla
  • Design karoserie i interiéru
  • Šířka a délka kabiny
  • Manuální ovládání klimatizace

Nedostatky

  • Omezený rozsah nastavení volantu
  • Méně místa vzadu nad hlavou
  • U hybridu jen dvě úrovně rekuperac

Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud