58
Fotogalerie

Test ojetiny Honda CR-Z: Hybrid za 260 tisíc jezdí skvěle. Ale co baterie?

Nikdo kromě Hondy se zatím neodvážil nabídnout malé sportovní kupé s hybridem i manuálem. Jak funguje jako ojetina?

Kapitoly článku:


Japonská automobilka Honda je známá svým sportovním zaměřením. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let například sklízela velký úspěch s modelem CR-X - kupé s upořádáním 2+2, postaveném na technickém základu civicu. Proč o něm dnes mluvíme? Právě na něj se značka v roce 2007 pokusila ideově navázat konceptem Small Hybrid Sports, který o pár měsíců později přejmenovala na CR-Z. Písmena znamenají Compact renaissance zero - podle Japonců to mělo vyjádřit přístup, kdy se pokusí vyvinout kompaktní vůz znovu, zcela od nuly.

Produkční CR-Z, poháněné benzinovou patnáctistovkou, které sekundoval elektromotor, se ukázalo světu začátkem roku 2010. Svým pojetím, kombinujícícm hybridní ústrojí, celkové sportovní ladění a šestistupňovou manuální převodovkou, ihned zaujalo.

CR-Z ale nabídlo i velmi stylovou karoserii kupé, kosmický a bohatě vybavený interiér, nebo podvozek, u kterého automobilka slibovala, že jej v každé fázi vývoje nechávala testovat i na evropských cestách.

Kariéra modelu skončila teprve loni. Na českém trhu se prodalo přes sto kusů, mezi ojetinami jich k dnešnímu dni naleznete kolem deseti. Ceny se pohybují mezi 220 a 260 tisíci korun.

Co je klíčové?

  • Nechte v autorizovaném servisu prověřit stav baterií
  • Auto má dobře naladěný podvozek
  • Dynamika je spíše dostatečná
  • Na servis jezděte pouze k odborníkům

Aut je na trhu pomálu, pozitivním zjištěním ale je, že zatím nikdo nehlásí výraznější žádné potíže. A to přitom existují i kousky, které mají s původními bateriemi najeto ke čtyřem stem tisíců kilometrů. Obecně jsou ale nájezdy u CR-Z spíše nižší - většina aut na trhu má naopak na tachometru kolem čtvrtiny.

DSCF5216.jpgDSCF5265.jpgDSCF5266.jpg
Vzhled je velmi dynamický, ale přitom zůstává elegantní. V porovnání s dnešními Hondami jej můžeme označit za umírněný. Více fotek naleznete v galerii na konci článku.

Díly jsou dražší

Než se ale dáme na studium hybridního ústrojí, začněme přízemnějšími starostmi. I jednoduchý podvozek se zdá být odolný a dlouho zvládá funguvat bez vůlí. Pokud se však vyskytnou, je nutné vyměnit celé rameno, což u originálu vyjde na jedenáct tisíc.

Pokud přemýšlíte o nabídce dílů z druhovýroby, věřte, že to není právě slavné. Spotřební materiál, jako brzdy,u tuzemských dodavatelů najdete, stejně jako třeba tyčky stabilizátorů. Konkrétně drahé rameno se sice také vyrábí i bez loga Hondy, na trhu jej naleznete však jen v USA, kde vyjde v přepočtu na něco přes pět tisíc. Abychom to shrnuli - na dílech zde neušetříte.

DSCF5285.jpgDSCF5292.jpgDSCF5293.jpg
Zadní náprava je jednoduchá. Vpředu se mění celé rameno, které vyjde na jedenáct tisíc.

Z ostatních závad majitelé jen sporadicky hlásí problémy s korodujícími ráfky a mlhovými světly. Pokud je jimi vůz vybaven, mají sklon k praskání. Výjimečně také zlobí otevírání kufru a u modelů po modernizaci sporadicky hlásí problémy bluetooth handsfree.

Elektrický asistent

Zmiňované hybridní ústrojí je vlastně velmi jednoduché. Mezi benzinový motor a převodovku výrobce vložil elektromotor. Auto tak sice neumí jezdit výhradně na proud z baterie v zadní části, v případě potřeby jsou však elektrické kilowatty a newtonmetry ihned k dispozici. Záměrně vynecháváme konkrétní hodnoty - v průběhu let se totiž lišily.

Na počátku výroby sekundoval benzinovému motoru elektrický bezkartáčový elektromotor s výkonem 10 kW a 79 newtonmetry a energii dodával nikl-metal hydridový akumulátor. Při modernizaci v listopadu 2012 však automobilka elektromotor posílila na 15 kW, zvýšila napětí ze sta na 144V a použila lithiové baterie.

Také motor z osvědčené řady L posílil z 83 na 89 kilowattů, díky čemuž celkový výkon soustavy stoupnul z 91 na výsledných 101 kilowattů. Ani v jednom případě se však soustavy není třeba bát. Oba motory jsou velmi spolehlivé a ani s akumulátory, které vyjdou na padesát tisíc, nebývají problémy.

DSCF5280.jpgDSCF5282.jpgDSCF5283.jpg
Hybridní soustava je velmi spolehlivá. Auto má dva akumulátory, jeden pro pohon elektromotoru, druhý běžný na 12V. Ten dokáže způsobit potíže.

Jejich stav lze navíc v autorizovaném servisu nechat proměřit. Rozhodně bychom nešetřili a při zájmu o konkrétní kus zajeli na prohlídku!

Servis prověří i to, jestli se na vůz nevztahuje svolávací akce, týkající se možného nechtěného pokračování v jízdě při zhasnutí spalovacího motoru. Snad ještě důležitější je však nechat zkontrolovat, zda ve voze nejsou problematické airbagy Takata.

Klíčová je pro správnou funkci hybridu i startovací dvanáctivoltová baterie. Ta dodává energii řídicí jednotce a uživatelé hlásí, že slabé a často i neoriginální akumulátory mohou způsobovat potíže. Při výpadku proudu si totiž systém musí znovu ověřit napětí článků IMA, a dočasně systém odpojí. V USA dokonce zaznamenali případy, kdy dosluhující baterie dokázala rozházet i funkčnost ABS. Čekat s výměnou opotřebovaného akumulátoru, nebo kupovat jiný než stanovený tady opravdu není na místě.

Jak jezdí hybridní sportovní kupé, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Atraktivní design
Kvalitní zpracování
Dobré jízdní vlastnosti
Celková odolnost
Starosti
Vyšší ceny aut i dílů
Menší výběr vozů
Nepoužitelné zadní sedačky
Slabší dynamika
7  /10

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud