Subaru oficiálně zahájilo prodej nového crossoveru XV, od kterého si slibuje zajímavá prodejní čísla. První dojmy naznačují, že by tato novinka mohla veškerá očekávání naplnit.
Kapitoly článku:
Automobilka Subaru má za sebou poměrně složitý rok. Zemětřesení v Japonsku způsobilo velké problémy, což se samozřejmě odrazilo na prodejních číslech. Jenže teď tu je rok nový a do něj vstupuje automobilka s dlouho očekávaným modelem XV, který byl do jisté míry postaven s ohledem na evropské zákazníky. Asi není nutné připomínat, že má Subaru v záloze ještě novou Imprezu, jenže ta se dostaví do ČR až na podzim. Důvodem je fakt, že v Evropě takříkajíc letí především crossovery, takže Subaru upřednostnilo příchod XV.
XV navíc dostane tři motory, zatímco Impreza se bude u nás nabízet pouze v kombinaci s benzinovou jedna-šestkou. Automobilka tím chce oslovit ženy, které chtějí vůz do města a vše soustředí k XV. Z Imprezy se tak stane vstupní model. Nic více, nic méně.
„Měkký interiér“
Vzhledem k tomu, že si Subaru XV odbylo svou světovou premiéru ve Frankfurtu, bylo na toto téma napsáno už prakticky všechno, takže rovnou přejdu k prvním dojmům. Vůz chce zaujmout jak zajímavým designem, tak výrazně zlepšeným interiérem. Pro milovníky hesla „měkký plasty dělají dobré auto“ mám dobrou zprávu. Celá palubní deska je z měkčeného plastu.
Design Subaru XV je zajímavý a neokoukaný. Litá kola jsou v základní výbavě.
Celkově ale interiér zůstává typickým Subaru. Zmiňované plasty jsou ústupkem neustálé kritiky, i když já osobně toto považují za věc naprosto banální. Podstatnější je kvalitní zpracování a příkladná ergonomie. Člověk okamžitě ví, kde ten který ovladač najde. Novinkou je barevný displej palubního počítače zobrazující všechno možné od průměrné spotřeby, přes různé grafy až po obraz parkovací kamery. Mimochodem Subaru XV je první model této značky s menu přeloženým do češtiny.
S prostorem není sebemenší problém a i na zadních sedačkách za vysokým řidičem najdou vyšší postavy dostatek místa. Zavazadelník o objemu 380 litrů asi úplně nenadchne, ale tohle Subaru má být automobilem určeným převážně do města. Objem sice nepatří k největším, nicméně určitě postačí. Maximálně se lze dostat na 1270 l.
Ani u XV nenajdete nějaké ozdoby ve stylu francouzských aut. Vše je jednoduché a hlavně příkladně přehledné.
Samozřejmě boxer
V nabídce motorizací najdeme celkem tři položky. Základem je benzinový čtyřválcový boxer odvozený od nové generace dvoulitru, kterou si taktéž můžete do XV pořídit. Evropa ovšem miluje diesel, takže bylo vyloženě povinností nabídnout naftové provedení s dvoulitrovým agregátem. Bohužel o tuto variantu byl na tiskové konferenci takový zájem, že mi na ni nakonec nezbyl čas. První jízdní dojmy jsem tak nabral za volantem benzinových provedení kombinovaných s bezstupňovou převodovkou Lineartronic.
Základní jedna-šestka s maximálním výkonem 115 koní samozřejmě s autem nijak zvlášť necvičí, respektive s ním necvičí vůbec, ale od základní motorizace nelze očekávat nadprůměrné chování. Tohle provedení je určené jednoznačně do města, kde nakonec přijde vhod také bezstupňová automatická převodovka. Motor je jinak velmi tichý a kultivovaný. Téma spotřeby raději vynechám, protože čísla naměřená během několika málo kilometrů by nebyla příliš objektivní. Výrobce slibuje v kombinaci 6,3 l/100 km, praxe bude minimálně o litr vyšší.
Palubní počítač se dodává ve dvou verzích. Ta lepší nabídne spoustu věcí navíc. Ovládání je v češtině.
Dvoulitrový benzinový čtyřválec už je schopen plnit roli univerzálního auta, se kterým lze jezdit svižně i mimo město. Maximum 150 koní a zrychlení z nuly na stovku za 10,7 s (údaj platí pro automatickou převodovku) je minimálně dostatečné. Opět platí, že jde o tichou a velice kultivovanou jednotku. Jen se musíte smířit s trochu vyšší spotřebou. Nutno podotknout, že XV dostalo systém start/stop, který by měl spotřebu ve městě trochu vylepšit. V testovaných verzích s automatem nefungoval špatně, uvidíme, jak tomu bude u manuálních převodovek. Palubní počítač vám kromě jiného ukáže také dobu, po kterou motor neběžel a vypočítá, kolik mililitrů jste ušetřili.
Tuhý, ale ne tvrdý
Velmi sympaticky působil na prvních ujetých kilometrech podvozek. Auto je v zatáčkách hodně jisté, ale podvozek není přehnaně tvrdý. Velmi účinně pohlcuje veškeré nerovnosti, což je vlastnost, která přijde na českých silnicích určitě vhod. Jisté chování v zatáčkách je dáno kromě jiného také velmi nízkým těžištěm (přesně 585 mm). Díky tomu byste za volantem jen těžko odhadovali světlou výšku na „offroadových“ 220 mm.
Subaru XV je jednoznačně krok správným směrem. Uvidíme, jaká bude realita trhu, ale podle prvních dojmů jde o povedený automobil, který nabízí vše, co současný evropský zákazník požaduje (v základní výbavě mimo jiné mlhovky, 17" litá kola, el. okna vpředu, aut. klimatizace, rádio, VDC, EBD, BA, HSA, kompletní sada airbagů..). Jediným problémem by eventuálně mohla být cena, kdy oblíbená naftová verze startuje na 709 900 Kč se základní výbavou Active.
SUBARU XV - CENY |
| Active | Comfort | Comfort CVT | Executive | Executive CVT |
2.0D | 709 000 Kč | 759 000 Kč | | 829 000 Kč | |
1.6i | 569 000 Kč | | 689 000 Kč | 829 000 Kč | |
2.0i | 599 000 Kč | 659 000 Kč | 709 000 Kč | 729 000 Kč | 769 000 Kč |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ