Říká se, že kola dělají auto, ke každému typu je však potřeba přistupovat trochu odlišně. Sestavili jsme přehled nejběžnějších automobilových kol, nakousli způsoby výroby a porovnali pro a proti.
Kapitoly článku:
Zdá se to jako ta nejjednodušší věc na celém autě. Automobilová kola však nemají být jen kulatá a držet na sobě pneumatiku. Jejich pevnost a váha je na chování vozu opravdu znát. Čím je totiž neodpružená hmotnost nižší, tím méně práce má s pohyby kol odpružení. I nevzhledné a levné plechové disky jsou pak často lepší, než neoriginální „liťáky“. Pojďme se společně podívat, jakými technologiemi se jednotlivé typy disků vyrábějí, a u kterých stojí za to si připlatit.
Ocelová (disková) kola
Takzvané „plecháče“ jsou z hlediska výroby tím nejjednodušším a nejlevnějším, co na svém autě můžete použít. Hodí se tedy nejlépe pro velkosériovou výrobu. Ocelová disková kola se skládají ze dvou částí, a to ráfku, který nese pneumatiku, a z disku, který slouží jako spojovací část mezi nábojem a ráfkem kola. Obě tyto části jsou dnes většinou pevně spojovány svařováním. Disky jsou vyráběny lisováním z jednoho kusu oceli, jednotlivými otvory je disk opatřen kvůli dosažení nižší hmotnosti kola a ventilačního účinku zlepšující chlazení brzd.
Znáte následující pojmy?
- Průměr roztečné kružnice
- Určuje průměr dvou protilehlých děr na náboji kola příslušného vozidla a kolik těchto děr je na náboji kola. Například 4x100.
- Zális (ET)
- Je to vzdálenost od pomyslné osy kola k dosedací ploše kola. Tento rozměr je velmi důležitý, protože je rozhodující pro uložení kola na nápravě vozidla.
- Hump
- Zamezuje sesunutí pneumatiky z kola při působení velkých bočních sil, například při jízdě v zatáčce a náhlém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice.
Design plechových kol není příliš zdobný, avšak některým vozům vyložené sluší, jako například znovuzrozenému Jaguaru E-type Low Drag. Ostatní výrobci se design snaží přiblížit litým kolům, k čemuž si pomáhají okrasnými kryty. Například vozy Dacia však v základních výbavách stále lze koupit se středovými krytkami kol, které chrání alespoň náboj kola.
-
Výhody
- Cena (jednoduchá výroba, levné materiály)
- Vhodnější na zimní provoz (odolnější vůči chemickým posypům)
-
Nevýhody
- Malá tuhost disku ve srovnání s litými koly
- Vzhled
- Vyšší hmotnost
Zdroj: Alcar
Drátěná kola
Drátová kola se již u aut běžně nepoužívají, jsou ale ukázkou umění a řemeslné pečlivosti, která byla věnována starším vozům. Na správném voze jsou opravdu krásná! Ráfek je zde společně se středem kola spojen jednotlivými paprsky, kterých může být i přes sedmdesát. Ty jsou uspořádány v různých úhlech, aby zachycovaly síly přenášené mezi autem a vozovkou. Výroba takového kola je možná pouze systematickým postupem uchycování drátů a je časově náročná. Drát kola vyžaduje hodně pozornosti, aby si udržel správné napnutí. Právě proto se můžeme drátovými koly kochat už jen u starých veteránů či u motocyklů.
-
Výhody
- Pevnost
- Pružnost
- Nižší hmotnost oproti diskovým kolům
-
Nevýhody
- Vyšší cena (náročné na výrobu)
- Náročná údržba
- Větší aerodynamický odpor
Zdroj: Autohifi Club a Gordon
Hliníková kola
Kola ze slitiny hliníku dnes známe všichni, v současné době je vidíme i na nejlevnějších městských vozech. Takový disk je vyroben ze slitiny hliníku a několika dalších lehkých kovů, díky vysokému podílu hliníku se proto setkáváme s označením Alu. Odlévají se jako jeden kus buď gravitačním, nebo nízkotlakým litím, stejně jako všechny disky z lehkých slitin. V závěrečné fázi procesu je na kola nanesena ochranná vrstva laku.
Z hlediska designu už mají výrobci volnější ruku než u předchozích dvou typů. Vzhledem k nižší tuhosti materiálu je potřeba dotahovat matice kol s citem a větší pozor dávat také při parkování u obrubníku. Alu kola se ráda škrábou až do hloubky. Často se dnes na trhu setkáme se speciálními litými koly pro zimní provoz.
Alu kola tedy lze použít i na zimu, avšak i přes ochranné vrstvy laku je tento materiál stále méně odolný vůči chemickým posypům. Často otevřený design těchto kol je také méně vhodný pro zimní provoz. Uzavřenější ocelová kola lépe brání v soustavném sprchování všeho, co přes zimu leží na silnici, přímo na části brzd a dalších komponent. Naopak pro letní provoz jsou Alu disky pro lepší odvádění tepla z brzd vhodnější.
-
Výhody
- Nízká hmotnost
- Lepší vzhled
- Díky otevřenému designu lépe odvádí teplo z brzd
-
Nevýhody
- Vyšší pořizovací cena
- Nižší tuhost
- Nižší odolnost vůči posypovým materiálům