Aktivní aerodynamika se postupně dostala do téměř všech modelů Porsche. Nová 911 Turbo S to ale celé posunula ještě o kousek dál.
Nové Porsche 911 Turbo S se představilo během zrušeného ženevského autosalonu. Stuttgartský zástupce supersportovního segmentu disponuje výkonem 650 koní a maximálně může jet až 330 km/h. Možná už jste si stihli všimnout, že kam se novinka podívá, tam sklízí úspěch.
Nové Turbo S si oblíbil i Magnus Walker, věhlasný úpravce modelů z dřevních let značky. On i světová média si pochvalují jeho perfekcionistické vlastnosti. Automobilka tak nyní částečně odhaluje, čím se jí podařilo docílit tak brilantních výsledků. Klíčovým prvkem byla aktivní aerodynamika, kterou značka označuje jako PAA (Porsche Active Aerodynamics).
Poprvé se objevila v roce 2014 na tehdejším modelu 911 Turbo a nyní je téměř ve všech modelech, tedy i ve sportovní 718 a elektrickém Taycanu. Novému Turbu ale standardní setup samozřejmě nestačil, takže se ladilo a ladilo. „Žádný jiný sportovní vůz nereaguje na odlišné situace tolika různými možnostmi nastavení aerodynamiky jako nová 911 Turbo S. Jako specialisté na aerodynamiku zpravidla stojíme před dilematem: pro maximální rychlost a nízkou spotřebu se žádá nízký součinitel aerodynamického odporu, zatímco vysoký přítlak přináší výhody z hlediska jízdní dynamiky. Tyto dvě charakteristiky jsou však v protikladu,“ vysvětluje Dr Thomas Wiegand, šéf vývoje aerodynamiky.
Dále pokračuje: „Protichůdné cíle v oblasti aerodynamiky řeší technologie PAA. Díky zevrubnému rozšíření inteligentního systému pro 911 Turbo S lze dosáhnout mnohem většího rozpětí nastavení aerodynamiky pro optimální jízdní dynamiku a minimální odpor vzduchu. Kromě toho je zde více prostoru k tomu, aby aerodynamické komponenty pomáhaly plnit specifické požadavky na jízdní dynamiku za mnoha odlišných jízdních situací.“
Nové Turbo S má tak tři hlavní nastavení aktivní aerodynamiky - Eco, Speed a Performance. V návaznosti na zvolený režim se automaticky nastavuje hrana předního spoileru, zadní křídlo a nově i vzduchové klapky v předním nárazníku. Nejpříznivější aerodynamické nastavení vytváří hodnotu aerodynamického odporu 0,33 cx.
Novinkou je i speciální aerodynamické nastavení pro Wet Mode, při jehož sepnutí Porsche extrémně tlačí na kontrolu trakce při mokrém povrchu. Aerodynamika v tomto případě směřuje nejvíce přítlaku na zadní část vozidla. Celkový počet možností nastavení aerodynamiky je 8. Modely se stahovací panoramatickou střechou a verze Cabriolet totiž potřebují vlastní nastavení.
Samotné klapky fungují na jednoduchém principu: Do rychlosti 70 km/h jsou stále uzavřené, což má vliv na příznivější spotřebu paliva. Jakmile ale řidič překročí rychlost 150 km/h, klapky se postupně otevírají a upravují tok vzduchu pro co největší přítlak. Je vám tak asi jasné, že plný potenciál najdete jedině na okruhu nebo na silnicích bez rychlostního omezení.