Závěr roku patří už tradičně nejrůznějším hodnocením toho, co se stalo v uplynulých 365 dnech, vychází spousta žebříčků, bilancuje se a tak podobně. Jaký byl rok 2011 z mého pohledu?
Kapitoly článku:
Závěr roku patří už tradičně nejrůznějším hodnocením toho, co se stalo v uplynulých 365 dnech, vychází spousta žebříčků, bilancuje se a tak podobně. Jaký byl rok 2011 z mého pohledu? No samozřejmě velmi významný, a to z úplně jednoduchého důvodu. V srpnu 2011 jsem možná trochu nesměle vstoupil do redakce Autorevue.cz. Nikdo není dokonalý, takže se omlouvám za některé přehmaty a také děkuji všem, kteří se ozvali nejen prostřednictvím diskuze, ale i pomocí mailu. Vždy je hodně zajímavé číst vaše ohlasy, mnohdy jsou velmi přínosné. Ale zpět k tématu.
Japonské zemětřesení
Podle mě suverénně nejdůležitější událost letošního roku proběhla už na jaře. Myslím, že asi každý tuší, o co jde. V březnu zasáhlo Japonsko velmi silné zemětřesení, které následně vyvolalo obrovské vlny tsunami. Kromě mnoha obětí a silně poškozené jaderné elektrárny tento moment dost výrazně poškodil také automobilky a nejen ty japonské.
Zničeno bylo spousta menší firem dodávajících převážně elektroniku také jiným značkám. Aby toho nebylo málo, zastihla další přírodní katastrofa před nedávnem Thajsko, kde vyrábí svá auta třeba Honda nebo Ford. Celá věc je ještě hrozivější, když si uvědomíme, kolik toho skončilo kvůli těmto událostem během několika málo okamžiků.
Land Rover představuje nástupce Defenderu
Dalším doslova milníkem, tentokrát už mnohem veselejším, je dle mého názoru představení konceptu DC100 v září na autosalonu ve Frankfurtu. Jakkoliv tento počin vyvolal v řadách pravověrných zastánců offroadového Defendera mnoho negativních ohlasů, svůj smysl tato novinka má. Land Rover totiž chce navázat na prodejní čísla z osmdesátých let. Tehdy se těšila terénní ikona velkému prodejnímu zájmu, který postupně upadá. Sice dnes máme spoustu fanoušků obdivujících Defender, jenže prodeje neustále klesají, což je pro výrobce automobilů věc nejdůležitější.
Ať se nám to líbí, nebo ne, Defeder je zaměřen na velice úzkou skupinu zákazníků a pokud chce Land Rover zvýšit prodej, musí oslovit širší pole zájemců. Proto má DC100 řadu moderních systémů usnadňujících jízdu terénem, proto se také chystá Defender Sport. Dobrou zprávou budiž fakt, že i po příchodu nové generace v roce 2015 stále výrobce počítá s omezenou produkcí pro vybrané trhy. Starý dobrý Defender tak zůstane ve výrobě.
Subaru BRZ / Toyota GT86
Dění kolem japonského kupé jsme mohli sledovat pěkně dlouho. Zatímco Toyota vesele ukazovala designově nadprůměrně povedený koncept FT-86 po výstavách, Subaru pro jistotu neukazovalo vůbec nic, tedy pokud nepočítáme průhledný koncept prezentující techniku. Nakonec jsme se konečně dočkali začátkem prosince, kdy automobilky Subaru i Toyota v Tokiu ukázaly sériovou podobu. Výsledek po stránce vzhledu některé možná zklamal, ne tak technika.
Osobně považuji představení těchto modelů za velmi důležité ze dvou důvodů. Zaprvé Subaru přichází s pro sebe netypickým kupé, které má pohon zadních kol a u kterého se ani se systémem 4x4 nepočítá, protože bylo upřednostněno extrémně nízké těžiště. Také Subaru potřebuje stejně jako Land Rover oslovit nové zákazníky a stejně jako anglická značka sáhla japonská automobilka k radikálnímu kroku. V tomto případě ale asi nikdo příliš protestovat nebude.
Druhým důvodem je samotná technika obou automobilů. V dnešní biturbo-turbo-eko-emisní (a nevím jaké ještě) době působí atmosférický dvoulitr s takřka závodní charakteristikou jako hotový zázrak. Maximální výkon 200 koní produkuje při 7000 ot. / min, k tomu nízká hmotnost, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál, zmiňované nízké těžiště… Mám takový pocit, že až za rok budu znovu psát podobný článek, určitě v něm nebude chybět případný test tohoto auta.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ