Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!

Litrový tříválec má Octavia už od loňského roku a rozhodně není špatný!
55
Fotogalerie

Test Škoda Octavia 1.0 TSI: Otázka, na kterou neznáme odpověď

Tak jak je to s tím tříválcem v Octavii? Je to absolutní nesmysl, za který si Škoda zaslouží kompletní zatracení, nebo to je trochu jinak?

Kapitoly článku:


Občas to vypadá, že Škoda Octavia s motorem 1.0 TSI působí na své okolí jako červený hadr na býka. Po prostudování bohaté diskuze pod článkem s bezprostředními prvními dojmy se zdá, že si většina diskutujících myslí něco ve stylu „Jak si to vůbec Škoda mohla dovolit“, případně „no to si snad z nás dělají hýžďový sval“. 

Ani já osobně jsem po přečtení prvních oficiálních zpráv oznamujících příchod tohoto motoru do tak velkého auta, jakým Octavia bezesporu je, neproskočil samou radostí střechou, ale na druhou stranu je potřeba připomenout jeden drobný detail. Tříválcové motory jsou dnes už zcela normální i v mnohem větších autech než je třeba Citigo

_DSC2372.jpg_DSC2378.jpg
Tříválcová Octavia způsobila obrovský rozruch, jenže v dnešní době je tříválcové auto už zcela běžné. Něco podobného má Opel, Peugeot, Volkswagen nebo BMW

Možná si vzpomenete na článek s názvem „Škoda Octavia 1.0 TSI není jediná. Podívejte se, kde všude koupíte tříválec“, který měl posloužit jako úplně prostá připomínka toho, jak na tom dnešní trh je. Mimochodem, víte, která automobilka měla v seznamu ze zmíněného článku nejvíce položek? Ano, bylo to BMW. Tříválec ovšem najdeme také třeba ve VW Caddy, Opelu Astra nebo dokonce ve Fordu Mondeo. Škoda je prostě jenom další automobilkou na seznamu, který se bude stoprocentně v budoucnosti dále rozšiřovat.

Nám asi nezbývá nic jiného, než se s touto skutečností smířit. Níže najdete zkrácenou tabulku s přehledem desítky „zajímavých“ tříválcových aut, tu kompletní najdete zde

Model Výkon motoru
Audi A1 Sportback 1.0 TFSI 70 kW (95 k)
BMW 318i 100 kW (136 k)
BMW i8 266 kW (362 k)
BMW X1 sDrive18i 100 kW (136 k)
Caterham 165 59 kW (80 k)
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost 92 kW (125 k)
Opel Astra (ST) 1.0 Turbo 77 kW (105 k)
Peugeot 308 1.2 PureTech 96 kW (131 k)
Volkswagen Caddy 1.0 TSI 75 kW (102 k)
Volkswagen Golf 1.0 TSI 85 kW (115 k)

Litr papírově lepší než 1.2 TSI

Tříválec 1.0 TSI nabídne parametry 85 kW (115 k) a 200 Nm. Jak už určitě víte, tahle jednotka nastoupila na místo čtyřválce 1.2 TSI, který disponoval nepatrně menším výkonem i točivým momentem (81 kW/110 k, 175 Nm). Prostě další typická ukázka downsizingu. Menší motor, ale papírově lepší čísla. 

Je zajímavé, že nový litr překonává nejen starší dvanáctistovku, výkonem a nakonec i dynamikou překonává také verzi 1.4 TSI G-TEC, která sice nabídne stejných 200 Nm, ale má o 4 kW méně. Srovnání litrového motoru, starší dvanáctistovky, i základní motorizace (jde pořád o 1.2 TSI) najdete v další tabulce. 

  1.0 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI* 1.4 TSI G-TEC
výkon 85 kW 63 kW 81 kW 81 kW
točivý moment 200 Nm 160 Nm 175 Nm 200 Nm
zrychlení 0-100 km/h s 9,9 (10,0) 12,0 10,1 (10,2) 10,9 (11,0)
nejvyšší rychlost km/h 202 (202) 181 199 (199) 195 (195)
spotřeba město l/100 km 5,4 (5,4) 6,0   6,8 (6,6)
spotřeba mimo město l/100 km 3,9 (4,1) 4,0   4,4 (4,4)
spotřeba kombinace l/100 km 4,5 (4,5) 4,8 4,9 (4,9) 5,3 (5,3)
hmotnost kg od 1225 (1250) od 1225 od 1230 (1255) od 1394 (1419)
emise g/km CO2 104 (106) 112 114 (113) 94 (94)
* již není v nabídce
údaje v ( ) platí pro vůz s převodovkou DSG

Motor samotný využívá hliníkový blok (možná by bylo lepší spíše říkat „takový roztomilý malý bločík“), hliníkové písty a kované ojnice. Škoda poukazuje na vynikající vyvážení tříválce, kterého se údajně podařilo dosáhnout i bez pomoci vyvažovací hřídele. No, když se podíváte na nastartovaný motor, jak poskakuje pod kapotou, budete mít asi jiný názor. 

_DSC2385.jpg_DSC2386.jpg
Velmi kompaktní motor nabízí slušné základní parametry. Ostatně v nabídce pro Octavii nejde o základní jednotku. Navíc ho můžete dostat také v kombinaci s DSG

Motor používá výfukové svody integrované do hlavy válců, která má mimochodem svůj vlastní chladicí okruh. Vstřikování pracuje se systémem Common Rail, respektive s tlakem 250 bar. Přirozeně nechybí přeplňování a mezichladič stlačeného vzduchu. Přetlak může být až 1,6 bar. 

Tříválec je rovněž hodně lehký, váží pouze 78 kg. Hlavní výhodou má být ovšem spotřeba paliva. Obecně je tato novinka údajně o osm procent úspornější než starší čtyřválec. Vyjádřeno řečí čísel, v normovaném cyklu bylo naměřeno v kombinovaném cyklu 4,5 l/100 km pro liftback s manuálem, respektive 103 gramů CO2/km, což je nakonec zřejmě ta vůbec nejdůležitější hodnota. 

OK, dost bylo teorie. Všechny určitě zajímá ta zářivá praxe. Tak jak, jezdí Octavia 1.0 TSI „jako třílitr“, i když to je jenom tři-litr? 

Radosti
Velmi dobře použitelný motor pro denní cestování
Jede stejně jako předchozí 1.2 TSI
Výborné chování v zatáčkách
Tichý interiér
Slušná spotřeba
Starosti
Vibrace při startování
Mnoho dražších příplatků
Laxní odezva na plyn
Spotřeba není v praxi o moc lepší než u 1.2 TSI
Pro mnohé moc malý motor v moc velkém autě
7  /10

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud