Podle statistik není poškození pneumatiky častou událostí. Když k němu však dojde, může jít i o život.
Koneckonců jsou pneumatiky jedinou styčnou plochou vozidla s vozovkou. Stále častěji používaným řešením, jak snížit riziko nehody při poškození pneumatiky, je montáž pneumatik typu run-flat. Ty jsou na rozdíl od běžných pneumatik schopné unést hmotnost vozidla i po kompletní ztrátě tlaku. Vůz tak zůstává provozuschopný a především plně ovladatelný, čímž lze zamezit mnoha nebezpečným situacím s často tragickými následky.
Mezi pionýry uvádění pneumatik run-flat do praxe patří automobilka BMW, která je začala montovat na vozy řady 3 již v roce 1984.
Zesílené boční stěny
Nejrozšířenějším typem pneumatik run-flat s mnoha miliony vyráběných exemplářů ročně jsou pláště s vyztuženými bočními stěnami, které unesou hmotnost vozidla a udrží se na ráfku i při velkém příčném zatížení a jízdě rychlostí až 80 km/h (bezpečný dojezd činí až 160 km).
Vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti se při úniku vzduchu nemusí při normální jízdě citelně změnit, mají vozy s pneumatikami run-flat zpravidla systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, který řidiče na případnou ztrátu tlaku upozorní.
Úspěšné i neúspěšné alternativy
Zajímavou cestou se vydala společnost Continental, která koncernu Volkswagen dodává tzv. samozacelující se pneumatiky. Ty jsou uvnitř opatřeny speciální vrstvou viskózního materiálu, který automaticky uzavře otvor po průrazu pneumatiky způsobeném předmětem o průměru až 5 mm. Od roku 2008 bylo vyrobeno více než 2 miliony pneumatik s technologií ContiSeal.
Naopak v roli outsidera zůstal systém Michelin PAX s vnitřním nosným prstencem z plastu. Jeho nevýhodou je totiž kromě vyšší ceny nekompatibilita s běžnými ráfky a nutnost používat speciální nástroje pro „obouvání“ pneumatik.
Horší komfort
Mezi hlavní obecné nedostatky pneumatik run-flat v porovnání s konvenčními pneumatikami patří horší schopnost absorpce rázů od nerovností kvůli menší poddajnosti vyztužených bočních stěn a vyšší hmotnost zvětšující neodpružené hmoty. Nicméně s každou novou generací pneumatik run-flat se daří jejich jízdní vlastnosti zlepšovat, takže případné nedostatky se projevují zpravidla už jen v extrémních situacích.