Po novém třídveřovém hatchbacku A3 představeném loni na autosalonu v Ženevě nyní přijíždí Sportback nebo-li verze kombi. Ovšem jaké to je vlastně kombi?
Sportback je sice o 73 milimetrů delší oproti třídveřovému modelu, rozvor kol má oproti němu prodloužený o 35 milimetrů, ale jako kombi rozhodně nevypadá. Tohle není žádný tupý klon.
Nový vůz nezapře sportovní charakter. Za povšimnutí stojí třeba podběhy kol, decentní střešní spoiler, výrazná maska chladiče...
Designéři totiž vymodelovali z delší A3 auto, které má svůj výraz. A ten je hodně ostrý, napjatý, živý, energický.
Jeho tvůrcům se podařilo podle mého názoru něco zdánlivě nemožného. To auto s rozměry 4310 mm (délka), 1780 mm (šířka) a 1425 mm (výška) působí paradoxně sportovněji než jeho kratší třídveřový předchůdce. Opravdu dostálo svému jménu.
Bezesporu se o to přičinily i protáhleji působící silueta a nižší linie boků. Dynamický, emocionální výraz vozu propůjčilo i třetí boční okno a výrazný sklon sloupku C. Umně vyvedená zadní část tak úspěšně zakamuflovala přidané milimetry.
Nový Sportback je o 58 milimetrů delší, než byl jeho předchůdce. To s sebou nese příjemnou zprávu pro cestující, novinka nabídla více místa. Jak jsem vyzkoušel, za sebou se usadí dva lidé výšky 180 centimetrů. V prostoru kolen i nad hlavou bylo místa dost.
Když už jsem u sedadel, vzadu to ale pro tři pro dospělé nebylo. Ani náhodou. Zato krajní sedadla byla skvěle tvarovaná, stejně tak i ta přední, což jsem ocenil při rychlejší jízdě.
Středová konzole je natočena mírně k řidiči.
Interiéru dominuje ultra štíhlý (pouhých 11 mm) monitor ovládacího systému MMI. Ten vždycky po nastartování vyjede z útrob přístrojové desky a zaujme svoji pozici. Pokud by vás ale pohled na výsuvný monitor s úhlopříčkou 5,8“ rozčiloval, stačí zmáčknout tlačítko a zmizí (viz snímek vpravo).
Údaje na něm lze vyvolat velkým otočným tlačítkem umístěným na středovém tunelu. Vedle toho byly na konzole středového tunelu také tlačítka s pevně definovanou funkcí pro volbu navigace, telefonu, rádia a médií. Vše na mne působilo přehledným, uspořádaným dojmem, přesně ve stylu filozofie značky Audi.
Ovládací panel systému MMI je umístěn na konzole středového tunelu.
Stejně tak lze hovořit i o použitých materiálech. Vše bylo kvalitní, hledali byste to ještě nedávno spíše u dražších limuzín. Takový je ale trend doby, podobné je to i u jiných prémiových značek. Tímto se Audi zase až tak neliší.
Lehčí, čipernější...
Oproti svému předchůdci shodil vůz s novou platformou MQB na váze 90 kilogramů. Audi při jeho konstrukci použilo v hojné míře vysoce pevnou ocel tvářenou za tepla a hliník. Testovaný Sportback byl samozřejmě oproti třídveřovému hatchbacku o něco těžší, ale nad rivaly od BMW a Mercedesu-Benz měl se svými 1205 kilogramy navrch.
Hodně rychle jsem poznal, že podvozek byl naladěný pro sportovní představení. To bylo výborné při rychlé jízdě v zatáčkách, horší však při té pomalejší po tankodromu, v nějž se proměnily během letošní zimy některé okresní silnice.
V zatáčkách vůz s přední nápravou typu McPherson s trojúhelníkovými příčnými rameny a lehkými naklápěcími ložisky z hliníku a čtyřprvkovou zadní nápravou držel a držel a držel... Opravdu nevím, jak bych lépe popsal chování delší A3.
Řízení s elektromechanickým posilovačem bylo přesné a vyvážené. Vtahovalo mne do určitého dialogu. No spíše to byla vždycky jen kratičká, lakonická promluva. Ale pořád jsem u Sportbacku mohl, na rozdíl od mnoha jiných vozů, s nimiž jsem měl zkušenost, hovořit o dialogu.
Na voze byla 17" kola z lehké slitiny se skvělými pneumatiky Sport Winter Dunlop.
Aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka umístěná na dveřích jako u sportovního vozu byla při vyšších rychlostech téměř „neslyšitelná“. Ovšem nevynikala zrovna velikostí. Při pohledu do nich jsem se musel maximálně zkoncentrovat, abych nepřehlédl dění za sebou.
Vůbec výhled z vozu šikmo dozadu a dozadu byl velkou slabinou. Překážely silné B sloupky, nic neulehčovala malá zadní prosklená plocha.
Když už jsem zmínil hluk, kabina byla skvěle odhlučněná. Hladinu vnitřního hluku snižovaly například izolační sklo předního okna a dvojité těsnění dveří.
Zatím jen čtyři motorizace
Testoval jsem vůz s novou benzinovou čtrnáctistovkou. Podle mého názoru je dnes tento přeplňovaný motor s hliníkovým blokem nejlepší volba z hlediska poměru cena výkon. Choval se velmi rázně, energicky, řízně. Na lehký vůz, u něhož byla hnací síla přenášena na přední kola, stačil.
Ostatně sám byl velmi lehký, vážil 107 kilogramů, o 21 kilogramů méně ve srovnání s předchozí verzí. Poskytoval nejvyšší výkon 90 kW (122 k) a točivý moment 200 N.m. Vůz s ním zrychloval z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a byl schopen pokořit hranici 203 km/h.
V nabídce jsou zatím čtyři základní motorizace: 1,4 TFSI (na snímku), 1,8 TFSI, 1,6 TDI a 2,0 TDI.
Umožnil Sportbacku bystře vyrazit z místa i slušně reagovat během jízdy. A to se projevilo ještě více, když jsem přešel z režimu Comfort do režimu Dynamic (ještě byly k dispozici módy Individual, Efficiency a Auto) a s povětšinou zařazenou dvojkou a trojkou jsem protahoval zatáčky a stoupání v okolí Živohoště. Horší to ale bylo při této brutální, hodně agresivní jízdě se spotřebou. Vyskočila na 12,9 l/100 km.
O chvíli později na třicetikilometrové kopcovité trati směrem do Benešova při nastaveném úsporném módu Efficiency a klidném tempu spadla na mnohem přijatelnějších 6,7 l. Od výrobcem proklamované kombinované spotřeby 5,3 l/100 km to přesto bylo ještě hodně vzdálené.
Ve městě spotřebu pomáhal srážet systém start-stop. Na dálnici pak při rychlostním průměru 120 km/h činila 7,4 l/100 km.
K řazení mohu říci jediné, manuální převodovka byla rychlá, bryskní. Problém jsem měl ale při řazení se středovou opěrkou. Neustále jsem do ní narážel zlehka loktem. A když jsem ji zdvihl, vrážel jsme do ní zase zlehka paží.
Nový Sportback má větší objem zavazadlového prostoru než jeho předchůdce: v základní konfiguraci 380 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel 1220 litrů.
Pro široké publikum?
První cena vozu s motorem 1,4 l začíná s výbavou Attraction na 584 900 korunách, testovaný vůz s výbavou Ambition přišel na 628 400 korun.
(Aktualizováno: dnes, tedy 27.2., byla oznámena nová cena Audi A3 Sportback 1,4 TFSI v akční edici START, stojí 499 900 korun.)
Cena nového Sportbacku není z nejnižších, ale zase nestojí o tolik více než třeba Volkswagen Golf. Ani rozdíl oproti třídveřovému provedení není až tak velký, jen 25 000 korun. Přitom za tyto peníze dostanete vedle dvou dveří navíc ještě větší vnitřní prostor a zavazadlový prostor.
Podle propagačních materiálů Audi by měl tento vůz oslovit široké publikum, často bude pořizován jako druhý vůz do rodiny. Druhou největší cílovou skupinou pak budou domácnosti s jedním vozem a svobodní do 39 let s velkým zastoupením žen.
Tak nevím, možná by ale někdy bylo lepší tyto materiály jen nepřekládat, ale zvažovat i situaci v Česku. Vzhledem k úrovni platů u nás podle mého názoru vůz široké publikum nezaujme. Na druhou stranu se ale zcela jistě v nabídce ostatních prémiových značek.
Foto: E15 Anna Vacková