5
Fotogalerie

Mazda3 MPS, nejvýkonnější hot hatch již za dva týdny

Nynější generace modelů snad všech automobilek vrátily na silnice po létech nudy celou plejádu ostrých vozů nižší střední třídy. Přestože se ještě před pár léty zdálo, že dvousetkoňové GTI je etalonem, vše je dávno pryč.

Golf GTI, Astra GTC 2,0T, Clio Sport nebo Civic Type-R dnes lákají zákazníky právě magickými 147 kilowatty, ovšem to je dnes již druhá liga. Nad nimi se totiž tyčí Focus ST a Megane Sport a nad tím vším s náskokem Opel Astra OPC a vynechat nesmíme ani novou Audi S3. Když vynecháme samostatnou šestiválcovou ligu, máme zde bohatý výběr vozů, který uspokojí snad každého.

A do rozbouřených vod bez jasně definovaného vítěze přichází Mazda se svým modelem. Jmenuje se Mazda3 MPS a přináší nejen výkon, který dle mnohých přes jednu nápravu nelze dostat na asfalt, ale i dravý vzhled a famózní dynamiku.

Již před více než půl rokem jsme vás informovali o chystané novince z dílny japonské Mazdy (celý článek). Hatchaback nižší střední třídy Mazda3 se totiž dočká ostrého provedení. A to nebude jen tak obyčejné, ale směřuje na samotný vrchol svého segmentu.

Nemá smysl zdržovat se popisem designu, ten je ostatně patrný z fotografií. Pod kapotou se totiž ukrývá doslova vymazlený čtyřválec MZR 2,3 DISI. Ve spolupráci s opravdu velkým turbem dosahuje výkonu 191 kW (260 k) a točivého momentu 380 Nm. A to vše směřuje přes šestistupňový manuál na přední kola.

Pokud máte pochybnosti o tom, že se tento výkon dá u předokolky využít jste vedle. Mazda3 MPS totiž zvládne sprint na stovku za fantastických 6,1 s, tedy ve stejném čase, jako BMW 130i. Přední náhon se tak v pohodě vyrovnává s přenosem výkonu zadní osy (byť svou roli hraje i zpřevodování, hmotnost a další faktory) a to má ještě o pět koníků méně.

O tom, jak bude tento dravec zvládnutelný v zatáčkách, rozhodnou až reálné testy, ovšem již nyní to vypadá na to, že Japonci převálcují veškerou evropskou produkcí a nasadí laťku opravdu vysoko.

02.jpg 04.jpg 09.jpg

10.jpg 12.jpg
Mazda3 MPS

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud