Třikrát přeplňovaný naftový motor, to tu ještě nebylo. A stejně tak tu ještě nebylo BMW honosící se „emkem“, které má pod kapotou diesel. Tohle bude zajímavé.
BMW X6 M50d je hodně zvláštní auto. Hned po prvních kilometrech mi bylo jasné, že velmi pravděpodobně rozdělí příznivce značky na dvě vyhraněné skupiny. Jedni v něm uvidí auto svých snů. Auto s dynamikou hodnou ostatních modelů, které prošly pod rukama lidem z „emkové“ divize, ale na druhou stranu s velmi solidní spotřebou. Ti druzí se z něj asi osypou nebo to s nimi rovnou sekne. Že BMW dělá X5 M a X6 M, to možná bylo hrozné, ale nakonec po delším svezení s těmito obry musí každý uznat, že přítomnost v exkluzivní rodině se dá přeci jen odůvodnit.
Příchod naftového „emka“ je možná logický postup dále směrem k přáním zákazníků a samozřejmě také k vyšším prodejům, na druhou stranu se nabízí otázka, zda už to u BMW s touto snahou nepřehnali. Je trochu zvláštní řešit u „emka“ spotřebu a pochvalovat si, jak je to auto při běžné jízdě vlastně úplně obyčejné. Má být něco s M vůbec v někdy obyčejné? Nechci tím říci, že X6 s třikrát přeplňovaným motorem je špatné auto a že u BMW šlápli těžce vedle. Chci tím říci něco jiného. Při hodnocení tohoto křížence kategorií SUV, kupé, M a diesel bude strašně moc záležet na tom, z jakého úhlu pohledu se na něj budete dívat.
Na první pohled by od testovacího exempláře mnozí nic výjimečného neočekávali. Tohle auto ale svým způsobem výjimečné je.
První dojmy
Dost bylo úvah. První dojmy? Po svezení s X5 M z minulého roku jsem očekával velké věci. Menší zklamání se dostavilo už, když jsem hledal auto v garáži. Je takové až moc nenápadné, ale to samozřejmě můžete konkrétní specifikací vylepšit. To testovací dostalo ještě vyšší kapotu, „emková“ kola a drsnější nárazník. Nic víc, nic míň.
V podobně nenápadném duchu se nese také interiér. Pár detailů, tvar sedaček zohledňující fakt, že se s tímhle autem bude jezdit poměrně rychle… A tím jsme s výčtem pomalu u konce. Co je nejzajímavější, to je samozřejmě třikrát přeplňovaný naftový šestiválec. Takže startujeme.
Nafta, no…
První nastartování vám adrenalin do žil zřejmě nenapumpuje. Tam, kde X6 M blafne a garáží se ozve takové to parádní benzinové dunění, se tady ozve prostě a jednoduše naftový šestiválec. Nemá špatný zvuk, tedy pokud nepatříte do té druhé v úvodu zmiňované skupiny. Je to zkrátka takové tišší „emko“.
Dokud s autem jezdíte po městě a držíte se předepsaných limitů, máte klasickou naftovou X6. Už teď můžu prozradit, že při lehké noze není těžké dostat se k deseti litrům, ve městě se budete pohybovat do 14 l/100 km. Na auto s výkonem 280 kW (381 k) a pohotovostní hmotností přesahující 2,2 tuny jde o slušné údaje.
Jízda může být strašně rychlá. Emoce ale scházejí. X6 M50d nejraději "sportuje" na dálnici.
Zajímavé věci se začnou dít v momentě, kdy pořádně přišlápnete pedál plynu. Kromě zmíněného výkonu je k dispozici také 740 Nm. Taková hodnota už opravdu dokáže zacvičit i s monstrem typu X6. Na dálnici je 200 km/h dílem okamžiku a motor má stále velkou chuť dále zrychlovat. Vlastně si s tímhle SUV docela pohrává, takže ano, X6 M50d je hrozně rychlé auto, ale pořád jsem toho názoru, že si „emko“ nezaslouží.
Až budu psát test, bude to asi jedno velké dilema. Na jedné straně jsou jízdní dojmy, které přes velké schopnosti motoru říkají, že tohle auto zdaleka nenabídne tolik emocí, jako X6 M. Na straně druhé stojí další neméně zajímavý fakt. Benzínové M zvládne stovku za 4,7 s, naftové za 5,3 s. Rozdíl v běžném provozu jen tak nepoznáte, za to v ceníku, tam jej u BMW nastavili na 652 000 Kč. Z pragmatického hlediska dostanete auto podobných schopností jako vrcholné M, ušetříte nemálo peněz na pořizovací ceně a na konec budete také šetřit na spotřebě, což nezní vůbec špatně...