7
Fotogalerie

Honda Civic Type R: válka začíná

(představení) S odpovědí na otázku, který hatchback je nejlepší, bylo třeba počkat na nový Civic Type R. A čekání je u konce.

Focus ST, Astra OPC, Golf GTI ... a Civic Type R. To jsou tradiční představitelé, z hlediska prodejů okrajové, ovšem velmi sledované skupiny aut, tzv. hot-hatchů. Jejím zakladatelem byl na počátku 80. let Volkswagen se svým Golfem GTI, jehož úspěch vyprovokoval k činům i ostaní výrobce. Od doby, kdy se na scéně objevili první konkurenti Golfu GTI, dochází při každé příležitosti ke sporům, který je nejlepší, který je králem. Poslední generace Civicu Type R rozhodně nestála stranou, ovšem na poslední varianty konkurenčních vozů přece jen ztrácela. Jenže! Král je mrtev, ať žije král!

Na letošním autosalonu v Ženevě Honda představila koncept nového Civicu Type R. Dobrou zprávou je, že nyní uvedená sériová verze se od konceptu odlišuje jen v detailech. Málokdy se totiž povede, aby "UFO" kandidovalo na krále hot-hatchů.

Type R bude standardně dodáván na 18" kolech z lehké slitiny s pneu o rozměru 225/40. Za nimi budou schovány posilněné brzdy s třmeny nesoucími nezbytný nápis Type R. Karosářsky Type R vychází z 3D verze normálního Civicu, ovšem chlubí se novými prahovými nástavci, odlišnými nárazníky a změněnou přední částí vozu, kde nyní najdete místo plastového pásu mezi světlomety mřížku.

Naopak v interiéru k velkým změnám nedošlo, respektive nedošlo ke změnám celkového designu. Type R bude samozřejmě vybaven sportovními sedačkami čalouněnými alcantarou a pro zdůraznění sportovního espritu budou mít všechny přístroje červené podbarvení. Na rozdíl od minulé generace bude možné výbavu nového Type R doplnit některými z bohatého seznamu příplatkových prvků. V podstatě vše, co naleznete u běžného Civicu, bude k dispozici i zde.

Nový Type R dostal také zcela jiné naladění podvozku. Řízení má strmější převod, což zaručí lepší reakci vozu na pokyny řidiče, a méně účinný posilovač, který má zajistit dobrou zpětnou vazbu. Lahůdkou pro závodníky pak bude speciální, o 40 kg odlehčená, verze zbavená všeho nepotřebného: hlukových izolací, audiosoupravy, krytu zavazadelníku atd., což se bude hodit (nejen) těm, kteří budou chtít auto přestavět pro závody skupin A či N .

Když se něco povede a patří to ke špičce, není důvod pro dramatické změny. Asi toto si řekli u Hondy, když přemýšleli jaký motor nasadit. Civic Type R si tak zachovává jednu  z excelentních vlastností svého předchůdce - ostrý motor s atmosférickým plněním. Pod kapotou sportovní verze tedy opět najdeme dvoulitrový motor DOHC i-VTEC, který prošel jen mírnou inovací. Nové jsou vyvažovací hřídele a elektronicky ovládaná škrtící klapka. Motor také mírně posílil, výkon vzrostl z původních 147 kW (200 k) při 7 400 ot./min na nynějších 148 kW (201 k) při 8 000 ot./min.

Jak můžete vidět, Type R bude ještě více milovat otáčky, protože vrchol výkonu přichází znatelně výše. Přesto má křivka výkonu daleko lepší průběh. Nástup ostré vačkové hřídele se uskuteční místo v nynějších 6 000 už  při 5 200 ot./min. V praxi to bude znamenat širší pásmo využitelných otáček.

Dynamické parametry nové generace se ve srovnání se starou přiliš nezměnily. Stovku zvládne Civic Type R za výborných 6,6 s a dosáhne maximální rychlosti 235 km/h.

Nový Type R vstupuje do života s mimořádně dobrými papírovými předpoklady, ovšem kdo se nakonec stane králem hot hatchů ukáží až reálné testy. Všechny totiž ještě může zaskočit černý kůň souboje - nová generace o třídu menšího Clia Sport...

1.jpg 2.jpg 3.jpg
4.jpg 5.jpg 6.jpg
7.jpg
Honda Civic Type R

Honda Civic

Honda Civic je sportovnější typ vozu od japonské automobilky. Symbol spolehlivosti a robustního zpracování zůstává u atmosférických motorů i poté, co většina konkurence přešla na menší objem a přeplňování.

10. generace • Honda Civic Type-R • Test Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT • Ceny v ČR • Test Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC • Dostupné motory • Test Honda Civic Type R GT 2020

Doporučujeme

Články odjinud