Nová nejostřejší verze Mini Cooperu je konečně tady. Silácky exteriér zcela vyrovnává svaly pod kapotou.
Mini se u svého nejnovějšího ostrého počinu utrhlo ze řetězu. Další kousek v řadě ostrých Mini s dodatkem John Cooper Works GP je totiž nejrychlejší a nejvýkonnějším produkčním modelem v historii automobilky. Co již nasvědčovaly záběry maskovaného prototypu, nyní potvrzují hlavně čísla a seznam úprav, které standardní třídveřový Cooper podstoupil.
Je potřeba začít u exteriéru, protože široký aerodynamický bodykit jednoduše nelze přehlédnout, kdy hlavně extrémně výrazné nástavce blatníků a dvojité křídlo na zádi kradou pozornost. Úpravy na přídi dále zlepšují chlazení upravené techniky uvnitř a celek zvyšuje aerodynamický přítlak. Široké blatníky jsou taky nutné kvůli rozšířenému rozchodu kol.
Když už jsme u podvozku, ten leží o 10 mm níže vůči standardnímu Mini JCW, dostal tužší silentbloky, nové tlumiče, pružiny a stabilizátory, dodatečné výztuhy (rozpěry najdete v motorovém prostoru i za předními sedačkami), dále nechybí silnější brzdová soustava s odvětrávanými předními kotouči o průměru 360 mm a čtyřpístkovými třmeny nebo lehčí 18palcová kola.
A motor? V JCW GP najdete vůbec nejsilnější motor, který kdy Mini nasadilo do svého produkčního vozu. Z přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce se podařilo získat dalších 55 kW (75 koní) oproti standardnímu JCW, takže výsledkem je hezkých 225 kW (306 koní). Ke zvýšení výkonu patří i účinnější systém mazání a chlazení motoru a zbrusu nový výfukový systém.
Pro zajištění co nejlepší dynamiky se Mini rozhodlo u JCW GP nabídnout výhradně osmistupňovou automatickou převodovku Steptronic. Předokolka si standardně pomáhá mechanickým samosvorným diferenciálem a přeladěnou charakteristikou ESP se speciálním režimem GP k potlačování nedotáčivosti i přetáčivosti.
Oficiálně o tom zatím Mini nemluví, ale při testování na Nordschleife mělo JCW GP zajet kolo německého okruhu pod hranici 8 minut. Každopádně, akceleraci z nuly na 100 km/h má zvládnout za 5,2 vteřiny a maximálně dosáhnout rychlosti až 265 km/h.
Se zmíněnou rozpěrou za předními sedačkami má tedy JCW GP pouze dvoumístný interiér, přičemž sportovní sedačky doplňuje tříramenný volant obšitý kůží se středovou značkou a kovovými pádly řazení. Inženýři dokonce z kabiny vykuchali přebytečnou zvukovou izolaci a styl exteriéru doplňují červené doplňky.
Nové Mini John Cooper Works GP bude mít limitovanou produkci. Automobilka plánuje vyrobit jen 3000 kusů. Dodávky zákazníkům odstartují v březnu 2020. Cena na českém trhu je stanovena na 1.157.000 Kč.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman