Před dvaceti lety proběhla na autosalonu v Paříži celosvětová premiéra Volva C70, které tehdejší projektový manažer označuje za svůj nejzábavnější projekt. Čím zaujmul za dvě dekády své existence?
Debut švédského automobilu se konal 30. září 1996 na tradičním pařížském autosalonu. Volvo C70 bylo prvním kupé od modelu P1800 a jednalo se také o první vůz, na kterém švédská automobilka spolupracovala s konstruktérskou společností TWR. Výroba probíhala za použití nejnovějších metod v nově otevřené továrně ve švédském městě Uddevalla.
„Bezpochyby se jednalo o nejzábavnější automobilový projekt, do kterého jsem byl kdy zapojen,“ vzpomíná Håkan Abrahamsson, projektový manažer vozu. Psal se rok 1994 a jedinci vybraní do vývojového týmu museli přerušit své dovolené a místo toho zamířit do Francie, kde testovali kupé a kabriolety hlavních konkurentů. S sebou mohli zaměstnanci vzít i své rodiny, což se pro Volvo ukázalo jako velmi dobré rozhodnutí. Automobilka totiž dostala bohatou zpětnou vazbu a mnoho cenných připomínek napříč všemi členy jednotlivých rodin.
Projektový tým měl při navrhování novinky volnou ruku, ředitel designu Peter Horbury se tak mohl oprostit od hranatých tvarů, které byly pro Volvo v té době tak typické. První návrh byl natolik úspěšný, že se až do samotné výroby už téměř neměnil.
Volvo C70 – fakta a zajímavosti
Model C70 byl vybaven jedním z celosvětově nejlepších audiosystémů své doby. Měl reproduktory Dynaudio, prostorový zvuk a zesilovač.
Na počest modelu C70 byl ve Švédku založen klub pouze pro jeho majitele. Nepřekvapivě se jmenuje Švédský klub majitelů Volva C70.
Premiéru Volva C70 na autosalonu v Paříži bylo možné sledovat také online. Volvo si tím připsalo evropské prvenství.
Plechová skládací střechu, se kterou vyjela až druhá generace C70, byla připravena již pro první generaci modelu. Nakonec ale padla volba na lehčí plátěnou.
Zahodili krabici, hračka zůstala uvnitř
Automobil měl stejný rozvor i délku jako model Volvo 850, působil však elegantnějším dojmem. Design byl navržen tak, aby „fungoval“ v připravované verzi kabrioletu se střechou i bez ní. Vůz se vyvíjel pouze třicet měsíců, čemuž hodně pomohla především spolupráce s firmou TWR. Ta se postarala i o to, že náklady na novinku zůstaly na rozumné úrovni.
„Zahodili jsme krabici, ale hračka zůstala uvnitř,“ uvedl Horbury při oficiální premiéře C70. Charakteristické prvky Volva si zachovala pouze příď vozu, zbytek byl tvořen z plynulých a elegantních křivek, což byl oproti ostatním modelům značný kontrast. Není žádným překvapením, že švédská automobilka z tohoto designu vycházela i při tvorbě následujících modelů.
Volvo myslelo také na rozmanitost svých zákazníků, kterým novinku nabídlo v 17 barevných variantách. Když k tomu připočteme i fakt, že k dispozici bylo na 40 různých kombinací interiéru, včetně široké škály materiálů a barev, mohl být zákazníkem sestavený vůz skutečným unikátem.
240 koní se zaměřením na bezpečnost
Model C70 byl k dispozici výhradně s pětiválcovými přeplňovanými motory. Nejsilnější pohonnou jednotkou byl 2,3litrový agregát o síle 240 koní, který tohle auto sdílelo s Volvem 850R. Další variantou byl 2,5litrový motor se 193 koňmi a dále pak dvě dvoulitrové motorizace se 180 a 225 koňskými silami.
Auto nabízelo dostatek prostoru pro čtyři cestující i s jejich zavazadly a soustředilo se také na bezpečnost. Posádku střežil systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu (SIPS), ochrana proti hyperflexi krční páteře a nechyběly například ani boční airbagy.
Kupé následoval kabriolet
První zmínka o kabrioletu přišla v době, kdy kupé verze C70 dorazila na trh. Představen byl o rok později a jednalo se o první kabriolet v moderní éře švédské automobilky. Volvo bylo k tvorbě takového vozu dost skeptické, ale díky mnoha bezpečnostním systémům nakonec do jeho vytvoření šlo.
Že se design vývojářskému týmu skutečně povedl, dokazuje i fakt, že za devět let výroby nebylo nutno jej výrazně měnit. Kupé C70 se vyrábělo do roku 2002, verze kabriolet pak ještě další tři roky. Za tu dobu bylo vytvořeno 76.809 exemplářů C70, z čehož 27.014 činila varianta kupé a zbylých 49.795 byly kabriolety. Druhou generaci kabrioletu C70 s trojdílnou pevnou skládací střechou pak Volvo představilo na pařížském autosalonu v roce 2005.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40