Zapomenuty jsou doby minulé, doby šedivé, doby nudné. Kia má dnes na to, aby soupeřila s těmi nejlepšími evropskými hráči.
Kapitoly článku:
Proměnu značky započal před lety rodinný hatchback Cee’d. Rio třetí generace, které jsme dostali na testování, bylo poslední v řadě.
Čitelný design
Představitelé rychle rostoucí korejské automobilky si asi oddychli, když ho loni představovali. Už jen tento model jim totiž chyběl v portfoliu aut pokropených živou vodou. Ten předcházející byl hodně démodé, byla to poslední připomínka „staré Kie“.
Design nového vozu, který se začal prodávat u nás loni v srpnu, stvořil bývalý designér Audi, jeden z nejuznávanějších tvůrců současnosti, Němec Petr Schreyer.
Moderní tvář vozu: nepřehlédnutelná jsou zrcátka upevněná na stopce a poměrně velká světla a otvory v náraznících.
Rio nevypadá nejdynamičtěji, ale pochybuji, že by o to někdo stál. Karoserii totiž Schreyer ušil na míru jednomu z nejprostornějších vozů ve třídě. Jednoduchému vozu, které nebylo postaveno pro závodní dráhu, ale pro usedlého, konzervativního zákazníka, který modely korejské značky dobře zná.
Nové Rio uveze bez problémů čtyři dospělé osoby. Trumfem vozu je jeho dlouhý rozvor.
Rukopis designéra Schreyera se projevuje nejvýrazněji na přídi: nepřehlédnutelný je "tygří nos". Chladicí vzduch proudí do karoserie hlavně otvorem pod nárazníkem.
Celkově nové Rio působí poklidně, rozvážně a hlavně sebevědomě – moderní střih opravdu nemá nic společného s tím, čím se automobilka Kia prezentovala před lety.
Malý velký vůz
Také design interiéru je dobře „čitelný“. Přesto jsem v něm ale několik „kudrlinek“ a detailů, které vůz povyšují nad běžný průměr, našel.
Tak třeba ovládací prvky, jejich tvar vybočuje. Také středový panel je nezvykle roztažený do šířky.
"Evropskému" interiéru dominuje dobře tvarovaný volant s koženým potahem. Škodí mu však manýra posledních let - množství tlačítek. Ta na horních ramenech ovládají palubní počítač a audiosoustavu.
Plasty uvnitř mají svoji kvalitu, ovšem očividně zůstávají pozadu za těmi použitými například ve vozech značky Volkswagen.
Přestože Rio patří k největším vozům ve své třídě, svým rozvorem 2570 milimetrů zaostává za Škodou Octavií jen o 8 mm, tak má jen průměrný zavazadlový prostor. Sice dobře tvarovaný, ale jeho velikost neoslňuje. Co se týká objemu, tak za Fabií zaostává skoro o 30 litrů.
Do jen průměrně velkého zavazadlového prostoru se vejdou dva cestovní kufry a několik sportovních kabel.
Posez přímo obývákový
Z vozu byl špatný výhled dozadu přes široké C-sloupky, ale to bylo dáno tvarem karoserie. Něco za něco. V podstatě lze říci, že zadní okno bylo ve voze spíše pro ozdobu.
Sedadla byla dobře tvarovaná, s měkčím čalouněním (opěradla těch předních však mohou být pro někoho úzká). Nepříliš přesvědčivé bylo i boční vedení. Ale znovu musím opakovat, v tomhle autě trhat rychlostní rekordy nikdo nebude. A na pohodovou jízdu to stačilo.
Vzadu vůz nabízel dost místa i pro lidi vysoké 190 centimetrů. Jen s výhledem ven budou mít asi problém. Tvar karoserie jim nepřeje.