Skryté, výklopné světlomety se poprvé objevily na americkém Cordu 810 v roce 1936. V tu dobu byly ještě ovládány manuálně klikou pro každé světlo zvlášť. Tehdy mělo použití mrkaček dvojici důvodů. Od velice marketingové myšlenky, která popisovala skryté světlomety jako aerodynamickou výhodu... | Cord 810 Convertible Zdroj: Bonhams

Skryté, výklopné světlomety se poprvé objevily na americkém Cordu 810 v roce 1936. V tu dobu byly ještě ovládány manuálně klikou pro každé světlo zvlášť. Tehdy mělo použití mrkaček dvojici důvodů. Od velice marketingové myšlenky, která popisovala skryté světlomety jako aerodynamickou výhodu... | Cord 810 Convertible | Zdroj: Bonhams

...– auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově. | Cord 810 Convertible Zdroj: Bonhams

...– auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově. | Cord 810 Convertible | Zdroj: Bonhams

V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. | Buick Riviera Zdroj: Buick

V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. | Buick Riviera | Zdroj: Buick

Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení. | Buick Riviera Zdroj: Buick

Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení. | Buick Riviera | Zdroj: Buick

Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. | Dodge Charger Daytona Zdroj: Dodge

Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. | Dodge Charger Daytona | Zdroj: Dodge

Třeba Lamborghini Miura nebo Porsche 968, jejichž světlomety nebyly zcela skryty v karoserii, ale pouze sklopeny, aby kopírovaly tvar přední masky. | Lamborghini Miura P400 S Zdroj: Lamborghini

Třeba Lamborghini Miura nebo Porsche 968, jejichž světlomety nebyly zcela skryty v karoserii, ale pouze sklopeny, aby kopírovaly tvar přední masky. | Lamborghini Miura P400 S | Zdroj: Lamborghini

Toyota 2000GT Zdroj: Toyota

Toyota 2000GT | Zdroj: Toyota

U Opelu GT se zase celé světlomety převracely uvnitř karoserie. | Opel GT Zdroj: Opel

U Opelu GT se zase celé světlomety převracely uvnitř karoserie. | Opel GT | Zdroj: Opel

Opel GT Zdroj: Opel

Opel GT | Zdroj: Opel

Lancia Stratos Gr. 4 Zdroj: Lancia

Lancia Stratos Gr. 4 | Zdroj: Lancia

Lamborghini Countach LP400 S Zdroj: RM Sotheby´s

Lamborghini Countach LP400 S | Zdroj: RM Sotheby´s

BMW M1 Zdroj: BMW

BMW M1 | Zdroj: BMW

Bohužel, oblíbený designový prvek musel ustoupit nové době. Za všechno můžou bezpečnostní nařízení v rámci ochrany chodců při nárazu. | Ferrari Testarossa Zdroj: Ferrari

Bohužel, oblíbený designový prvek musel ustoupit nové době. Za všechno můžou bezpečnostní nařízení v rámci ochrany chodců při nárazu. | Ferrari Testarossa | Zdroj: Ferrari

Zejména tedy v Evropě, kde po roce 2004 už vyvstala v platnost vyhláška evropské komise... | Porsche 944S Zdroj: Porsche

Zejména tedy v Evropě, kde po roce 2004 už vyvstala v platnost vyhláška evropské komise... | Porsche 944S | Zdroj: Porsche

...která od výrobců požaduje snadněji deformovatelnou přední část automobilů. Jde o konstrukci, tvary a materiály použité právě na přední masce vozu. | Ferrari F40 Zdroj: RM Sotheby´s

...která od výrobců požaduje snadněji deformovatelnou přední část automobilů. Jde o konstrukci, tvary a materiály použité právě na přední masce vozu. | Ferrari F40 | Zdroj: RM Sotheby´s

Přestože americká legislativa stále povoluje zakrytí světlometů (ačkoliv pod řadou podmínek), výrobci automobilů zkrátka operují v globálním měřítku. | Ferrari F40 Zdroj: RM Sotheby´s

Přestože americká legislativa stále povoluje zakrytí světlometů (ačkoliv pod řadou podmínek), výrobci automobilů zkrátka operují v globálním měřítku. | Ferrari F40 | Zdroj: RM Sotheby´s

Nařízení EU tak poznamenalo všechny automobilky. | Cizeta V16T Zdroj: Cizeta

Nařízení EU tak poznamenalo všechny automobilky. | Cizeta V16T | Zdroj: Cizeta

Šedá veřejnost na bezpečnost slyší, vývoz automobilů do ostatních států je vysoce ziskový a vývoj moderních vyklápěcích světlometů, které by splňovaly hromadu dnešních regulí, se nevyplatí už v žádném ohledu. | Nissan 180SX Zdroj: Nissan

Šedá veřejnost na bezpečnost slyší, vývoz automobilů do ostatních států je vysoce ziskový a vývoj moderních vyklápěcích světlometů, které by splňovaly hromadu dnešních regulí, se nevyplatí už v žádném ohledu. | Nissan 180SX | Zdroj: Nissan

Vector W8 Zdroj: Vector

Vector W8 | Zdroj: Vector

Toyota Celica Turbo 4WD Group А Zdroj: Toyota

Toyota Celica Turbo 4WD Group А | Zdroj: Toyota

Mazda MX-5 NA Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 NA | Zdroj: Mazda

BMW 840 Ci Zdroj: BMW

BMW 840 Ci | Zdroj: BMW

Honda NSX Zdroj: Honda

Honda NSX | Zdroj: Honda

Lamborghini Diablo Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Diablo | Zdroj: Lamborghini

Mazda RX-7 FD Zdroj: Mazda

Mazda RX-7 FD | Zdroj: Mazda

Porsche 968 Zdroj: Bonhams

Porsche 968 | Zdroj: Bonhams

Jaguar XJ220 Zdroj: Jaguar

Jaguar XJ220 | Zdroj: Jaguar

Úplně posledními automobily s mrkačkami jsou tedy Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvette generace C5. | Lotus Esprit V8 Zdroj: Lotus

Úplně posledními automobily s mrkačkami jsou tedy Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvette generace C5. | Lotus Esprit V8 | Zdroj: Lotus

Produkce obou vozů skončila právě v roce 2004, kdy se objevila zmíněná nařízení o bezpečnosti chodců. | Lotus Esprit V8 Zdroj: Lotus

Produkce obou vozů skončila právě v roce 2004, kdy se objevila zmíněná nařízení o bezpečnosti chodců. | Lotus Esprit V8 | Zdroj: Lotus

Přesto ale některým lidem staré dobré mrkačky s žárovkou nedají spát. Z hlediska designu budou mít už navždy své nezaměnitelné kouzlo. | Chevrolet Corvette C5 Zdroj: Chevrolet

Přesto ale některým lidem staré dobré mrkačky s žárovkou nedají spát. Z hlediska designu budou mít už navždy své nezaměnitelné kouzlo. | Chevrolet Corvette C5 | Zdroj: Chevrolet

...– auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově. | Cord 810 Convertible Zdroj: Bonhams
V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. | Buick Riviera Zdroj: Buick
Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení. | Buick Riviera Zdroj: Buick
Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. | Dodge Charger Daytona Zdroj: Dodge
30
Fotogalerie

Mrkačky jsou minulostí. Víte, které auto je mělo první a které jako poslední?

Ať už je milujete nebo ne, vyklápěcí světlomety byly důležitým designovým prvkem řady ikonických aut. V galerii se podívejte, kde tento trend započal a jak se vyvíjel do svého konce.

Nespočet známých automobilů bychom si nedokázali představit bez takzvaných „mrkaček“. Právě tohle řešení světlometů zcela definovalo jejich konečný design a hlavně výraz přední masky. Vlastně ani nechceme vědět, jak by vypadaly bez mrkaček ikony jako první Mazda MX-5, BMW M1, Toyota Celica, Lamborghini Diablo, Nissan 240 SX, Lancia Stratos a zástupy dalších a dalších…

Skryté, výklopné světlomety se poprvé objevily na americkém Cordu 810 v roce 1936. V tu dobu byly ještě ovládány manuálně klikou pro každé světlo zvlášť. Tehdy mělo použití mrkaček dvojici důvodů. Od velice marketingové myšlenky, která popisovala skryté světlomety jako aerodynamickou výhodu – auto mělo uhlazenější čumák, nižší odpor vzduchu a tudíž menší spotřebu paliva – až po čistě designovou stránku, kdy automobil s vyklápěcími světlomety vypadal pokrokově. 

V 60. letech v USA automobilky lpěly na vyklápěcích světlometech rovněž kvůli tamním zpátečnickým zákonům a bezpečnostním normám tvarů, velikostí a umístění světel na přídi vozu. Udělat tradiční kulaté lampy vyklápěcí nebo schované za výsuvným panelem bylo odpovědí výrobců na tato nařízení.

Od té doby jsme však byli svědky mnoha různých způsobů a invencí na poli výklopných světlometů po celém světě. Třeba Lamborghini Miura nebo Porsche 968, jejichž světlomety nebyly zcela skryty v karoserii, ale pouze sklopeny, aby kopírovaly tvar přední masky. Jinak přistupoval k věci i Jaguar XJ220 či Vector W8, u nichž se pouze odklopoval kryt světel. U Opelu GT se zase celé světlomety převracely uvnitř karoserie.

Bohužel, oblíbený designový prvek musel ustoupit nové době. Za všechno můžou bezpečnostní nařízení v rámci ochrany chodců při nárazu. Zejména tedy v Evropě, kde po roce 2004 už vyvstala v platnost vyhláška evropské komise, která od výrobců požaduje snadněji deformovatelnou přední část automobilů. Jde o konstrukci, tvary a materiály použité právě na přední masce vozu.

Přestože americká legislativa stále povoluje zakrytí světlometů (ačkoliv pod řadou podmínek), výrobci automobilů zkrátka operují v globálním měřítku. Nařízení EU tak poznamenalo všechny automobilky. Šedá veřejnost na bezpečnost slyší, vývoz automobilů do ostatních států je vysoce ziskový a vývoj moderních vyklápěcích světlometů, které by splňovaly hromadu dnešních regulí, se nevyplatí už v žádném ohledu.

Úplně posledními automobily s mrkačkami jsou tedy Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvette generace C5. Produkce obou vozů skončila právě v roce 2004, kdy se objevila zmíněná nařízení o bezpečnosti chodců. Přesto ale některým lidem staré dobré mrkačky s žárovkou nedají spát. Z hlediska designu budou mít už navždy své nezaměnitelné kouzlo.

Ferrari

Ferrari je italský výrobce sportovních automobilů. Společnost založil v roce 1929 Enzo Ferrari. Dnes patří do skupiny FCA. Kromě výroby automobilů je Ferrari aktivní také v oblasti motoristického sportu, zejména ve Formuli 1.

Ferrari 812 Superfast • Ferrari GTC4Lusso • Ferrari 488 GTB • Ferrari Portofino • Ferrari F8 Spider • Ferrari Monza SP1/SP2

Doporučujeme

Články odjinud