Pokud hledáte maximální možnou zábavu zabalenou do malé karosérie, přichází k nám jeden z adeptů na absolutního krále.
Již minulá generace ostrého Clia s označením Clio 182 (výkon v koních) se vyznačovala precizním odladěním podvozku. Renault totiž při vývoji sportovních modelů, ať už Megane Sport, nebo Clia Sport, využívá poznatky, které získává z okruhových závodů.
Speciální nastavení předních náprav pak umožňuje přenést daleko více výkonu, než kolik zvládnou konkurenční vozy. Modely jsou poté výrazně neutrálnější při průjezdech zatáčkami a nejsou tolik náchylné na pověstnou nedotáčivost, která je vlastní vozům s předním náhonem. I s absencí samosvorného diferenciálu vozy Renaultu s označením Sport zvládnou opravdu mnoho.
O pohon nové generace Clia se stará atmosférický čtyřválec o objemu dva litry. Ten byl vyladěn skutečně výborně a Clio se tak může chlubit jedním z nejvyšších litrových výkonů na trhu. Samozřejmě lze porovnávat pouze s vozy bez přeplňování. V této chvíli nemá Clio Sport v tomto ohledu žádného konkurenta, ovšem to se již brzy změní, protože na trh míří další generace Hondy Civic.
Vyladěný agregát disponuje výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 215 Nm. Na stovku s ním Clio Sport zrychlí za 6,9 s a dosáhne maximální rychlosti 215 km/h.
Základní parametry vozu:
- Zážehový motor 2,0 16V 200k
- Zdvihový objem válců: 1998
- Počet válců/ventilů: 4/16
- Maximální výkon kW (k) 145 kW (200 k) při ot./min 7250 ot./min
- Maximální točivý moment: 215 Nm při 5550 ot./min
- Max.rychlost: 215 km/h
- Zrychleni z 0 na 100 km/h: 6,9 s
- 400 m s pevným startem: 15 s
- 1 000 m s pevným startem: 27,5 s
O zastavení se starají u Clia přední chlazené kotouče o průměru 312 mm se 4pístkovými třmeny a zadní plné kotouče o průměru 300 mm. Ty jsou schovány za 17" koly z lehké slitiny, které standardně obouvají pneu o rozměru 215/45 R17.
Pro spořivější zájemce je třeba uvést spotřebu. Ta by se měla ve městě pohybovat okolo 12,2 l, mimo město okolo 7,1 l a v kombinovaném cyklu okolo 8,9 l na 100 km.
Za zmínku stojí i zadní difuzor. Zde Renault Sport Technology čerpalo poznatky ze závodů Formule 1. Ten není sice v civilních vozech novinkou, ale najít ho můžete jen u špičkových sportovních vozů.
Úkolem difuzoru je odlehčit zadní část vozu a udržet jeho stabilitu ve vysokých rychlostech. Usměrňuje proud vzduchu a tím zvyšuje efekt odsávání. Díky poloměru zakřivení vytváří pod podlahou pokles tlaku. Aby se u nového Clio Renault Sport potlačily vlivy vztlaku, vytváří difuzor tlak na zadní část vozu a odpadá nutnost montáže spoileru: vztlak se dělí na tři části a při vysokých rychlostech (na okruhu) nabízí ekvivalent 40 kg zátěže na zadní nápravu. Poskytuje optimální stabilitu, aniž by to bylo na úkor aerodynamické pružnosti, jde o tzv. SCx. Zadní difuzor v sobě obsahuje dvě koncovky výfuku. Aby se efektivita difuzoru nenarušila, jsou tyto koncovky vedeny v bočních kanálech.
Přestože je Clio Sport o třídu menší vůz a ve svém segmentu je zcela bez konkurentů, bude často srovnáván s hot hatchi nižší střední třídy. Zda dokáže konkurovat dnešnímu vrcholu, Opelu Astře OPC uvidíme až po prvních ostrých testech. Již dnes je ovšem jisté, že Renault přinesl další skvělý vůz, pro ty, kteří hledají to nejlepší.
Tito řidiči si však budou muset připravit nemalou částku. Clio Sport totiž cenově plně konkuruje větším vozům. Základní cena je pro náš trh stanovena na 713 000 Kč, což je velmi blízko konkurenčním kompaktním hatchbackům. Zde je ovšem třeba zdůraznit, že Clio Sport je jakousi okleštěnou verzi závodního speciálu Clio Cup a za pár drobných si můžete přestavět malý hatchback do civilní podoby okruhové verze.
Tip: Kompletní ceník vč. přehledu výbavy si můžete stáhnout ve formátu PDF zde
Pro ty, kteří tak počítají s opravdovým vyžitím na silnicích a kruzích přišlo lehce modifikovatelné auto s výbornými parametry a excelentním odladěním.