Na autosalonu v Los Angeles prezentuje VW studii s označením Up! Lite. Nabízí zajímavou kombinaci využitelnosti a spotřeby paliva.
Volkswagen Up! Lite vzniknul jako modifikace prototypu L1, s nímž se Volkswagen pochlubil letos na autosalonu ve Frankfurtu a my jsme vám jej představili na tomto místě. A podle tvrzení evropského superkoncernu se má jednat rovnou o nejhospodárnější čtyřmístný osobní automobil současnosti.
Pohonná energie přichází hned ze dvou zdrojů. Prvním je dvouválcový vznětový motor TDI s objemem 0,8 l. Ten je naladěn na výkon 51 koní (38 kW) při 4 000 ot./min. a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 120 Nm v rozmezí od 1 800 do 2 250 ot./min. Jednotka při pohonu studie spolupracuje s elektromotorem o výkonu 14 koní (10 kW) napájeným li-ionovými akumulátory, takže se Volkswagen Up! Lite může pochlubit celkovým výkonem 65 koní (48 kW).
Mezi další prvky směřující k maximální hospodárnosti patří dále regenerativní brzdění, soustava start/stop a sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Ty údajně ve spojení s pohotovostní hmotností jen 695 kg umožňují vozu dosahovat průměrné spotřeby nafty o výši 2,44 l/100 km, emise CO2 pak mají činit 65 g/km. Dvacetilitrová palivová nádrž tak vozu vystačí na ujetí zhruba 800 km. Ačkoli od tohoto třídveřového kompaktního vozu žádné jízdní rekordy čekat nemůžeme, brzdou provozu se zřejmě v případě sériové výroby nestane: zrychlit z klidu na 100 km/h má za 12,5 s a dosáhne trvalé cestovní rychlosti 160 km/h.
V otázce designu sáhnul Volkswagen k čistým liniím s nově koncipovanou, jednoduchou přídí a dynamicky vzad sestupující střechou s takřka svislou zadní stěnou. Střecha je kvůli úspoře hmotnosti zhotovena z uhlíkových kompozitů a celek váží jen 3,3 kg. Většina struktury karosérie je tvořena kombinací hliníkových slitin, oceli a právě uhlíkových kompozitů. Vůz je 3 800 mm dlouhý, 1 600 mm široký a 1 400 mm vysoký, rozvor náprav činí 2 450 mm.
Mezi bezpečnostní prvky patří stabilizace ESP a jedna čelní a dvojice bočních kamer, jež nahrazují zpětná zrcátka. Zvenčí se studie vyznačuje i mlhovkami, dennímni světly LED (z těchto jednotek jsou složena také zadní sdružená světla) a osmnáctipalcovými ráfky vyrobenými z kombinace hliníku a kompozitů. O zábavu cestujících se mají postarat přehrávač MP3, dotykový displej s úhlopříčkou 5,7 palce, vestavěný telefon a přístup na internet.
Volkswagen Up! Lite