| DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k | Foto: Jiří Káš

 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš
 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš
 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš
 | DS 4 E-Tense 225k Foto: Jiří Káš
47
Fotogalerie

TEST DS 4 1.6 PureTech E-Tense 225: Kulturní zážitek pro ekologické milionáře

Automobilka DS je určená klientům, kteří si potrpí na design a rádi tráví hodiny laděním jednotlivých komponentů do harmonického celku. DS 4 jim v tomto ohledu poskytuje plné vyžití. Navíc je plná moderních technologií a skvěle jezdí.

Radosti
Kultivovanost hybridního pohonu
Komfort adaptivního podvozku
Okouzlující design
Hodnotně působící interiér
Starosti
Tmavý interiér (bez panoramatické střechy)
Občas pomalejší chod infotainmentu
9  /10

Pamatuji si první DS 4, kterou jsem se vozil před neuvěřitelnými deseti lety. Tehdy DS ještě nebyla ani samostatná značka koncernu (dříve PSA, dnes Stellantis) a upřímně, i na čtyřce to bylo znát. Sice se automobilka snažila vyšperkovat původní platformu C4, ale z botasek jen tak polobotky neuděláte. Dnes je všechno jinak a DS4 je svébytným modelem, který svou výstředností vystupuje z davu a charismatu má na rozdávání.

Pro loni představenou novou generaci kompaktního modelu použila automobilka DS přepracovanou platformu EMP2, která jí umožnila integraci nových technologií včetně plug-in hybridního pohonu. Ta je na prémiový crossover segmentu C nebývale široká. Zahrnuje osm různých výbav s luxusním, sportovním i dobrodružným duchem. Tohle auto si zkrátka složíte přesně podle svého gusta a to je také jeho hlavním smyslem.

Rozjíždíme show

Naprosto strhujícím designem na sebe upoutá pozornost z dáli. Když přistoupíte blíže, okamžitě rozehraje světelnou show pulzujícími vertikálními pruhy denního svícení a hlavní světlomety projasní fialový nádech. Zezadu není třeba žádného světelného divadla. Světla tvoří nespočet laserem vyřezaných trojúhelníků, které v kombinaci s chromovaným podkladem vytvářejí dojem diamantů. Stejná textura byla použita také po stranách zadního okna.

Na bocích zaujmou dvoubarevná zpětná zrcátka s decentním proužkem blinkrů a zapuštěné kliky s chromovanou úpravou. Ty se vysouvají automaticky, na konci mají šikovný „háček“, takže padnou skvěle do ruky a nemusíte se bát, že vám z ní někdy vyklouznou. A fungovaly i za mrazivého rána. Dalším krásným detailem je kontrastní černá střecha, která malými křidélky zasahuje za zadní dveře, kde najdeme loga „DS“. A pak jsou tu samozřejmě kola. Těch máte na výběr sedm různých sad a každá vypadá fantasticky. Vpředu ještě musím zmínit černě lakovanou masku chladiče, která byla v našem případě zdobená chromovanými diamanty.

Detailů, které si na DS 4 zaslouží pozornost, je mnohem více. Kolem tohohle auta můžete chodit celé odpoledne a stále bude co obdivovat. Je těžké si vůbec představit míru kreativity, kterou designéři disponovali, aby něco takového dostali na rýsovací prkno a všechny motivy přeměnili v jeden sladěný celek. Následně všechna čest značce, že ve výsledku dostala takové „umělecké dílo“ do sériové výroby. Tím spíš je s podivem, že na sedm odstínů laku připadá v pěti případech bílá, šedá a černá. DS 4 přímo vybízí ke zbylé zlaté a červené barvě. Modrá by jí také slušela, ale nebylo by už té extravagance moc?

Cestování v příjemném pokoji

Exteriér nasadil umělecký zážitek vysoko a interiér ve stejném duchu pokračuje. Vzhledem k širokému výběru čalounění, materiálů a dekorů máte možnost interiér sladit přesně podle vašich preferencí. Výsledkem je velice příjemný a hlavně uklidňující dojem už jen ze samotného bytí ve voze. Najednou nikam nespěcháte, vlastně ani nevadí, že stojíte na semaforu, protože můžete obdivovat nádheru, kterou jste si na míru sestavili.

V našem případě dojem umocňovalo luxusní provedení v hnědé kůži Nappa Criolo v hodnotě 110.000 Kč. Balíček obsahuje přepychová kožená sedadla s nádhernou strukturou, vyhříváním i klimatizací. Tyto funkce se zapojí i do systému, který před jízdou nastaví teplotu interiéru na preferovanou teplotu. Nechybí ani masážní funkce a paměť polohy. Z ergonomického hlediska jim není co vytknout. Jen nedoporučuji uvnitř konzumaci sušenek, jelikož drobky zůstanou v neviditelných švech sedáku.

Hnědá kůže pokryla také palubní desku a dveře. Ty mají elegantní a velmi nápaditě zpracované výplně s četnými křivkami, které na sebe plynule navazují. Na pohled jde o úchvatné provedení, avšak kožené madlo bude po čase osahané a pokud nosíte prstýnky, rychle si jej poškrábete. Chtělo by to na hranu tvrdou lištu. Cením jednolitou návaznost na výdechy klimatizace a krásný dekor z jasanového dřeva. Na horní hraně dveří najdeme nezvykle umístěné ovládání všech čtyř oken.

Optický kulturní zážitek doprovází i palubní desku. Tu tvoří dvojice obrazovek, chytře schované výdechy klimatizace a široká lišta obsahující základní tlačítka ovládání klimatizace. Nastavení vozu si může každý přizpůsobit v rámci profilů. Měnit lze obsah, plochu digitálního přístrojového štítu i základní menu 10palcového dotykového infotainmentu DS Iris Systém. Sami si určíte rozvržení dlaždic i widgetů, ale celkově jich není moc a často duplikují volby dostupné přes tlačítko na středovém panelu nebo volantu. Není to špatné, ale třeba systém v novém Peugeotu 308 je o poznání lépe zvládnutý, a to zejména co se týče možností personalizace pracovní plochy i tlačítek.

DS Iris Systém má podobně jemnou odezvu jako chytrý telefon, ale mohl by mít rychlejší reakce a zejména při prohlížení mapy plynulejší chod. Zajímavostí je doplňková dotyková plocha na středovém tunelu, skrze níž se pomocí nastavených gest dostanete k základním funkcím. Pro komfortnější ovládání si zápěstí položíte na čalouněnou destičku. Lze si o ni opřít i loket, když pracujete s velkou obrazovkou.

Od úrovně Trocadero je vůz vybaven skvěle čitelným head-up displejem zobrazujícím rychlost, dopravní značky, ale také telefonní seznam nebo rozhraní navigace. V kombinaci se systémem nočního vidění s výstupem na přístrojovém displeji, který ve městě zvýrazňuje chodce, máte dokonalý přehled o dění před sebou.

Na závěr ještě jeden postřeh. Vysoké obestavění interiéru a nízká linie střechy může u citlivějších osob vyvolávat klaustrofobické návaly. DS 4 je jedno z mála aut, kde je panoramatická střecha z důvodu prosvětlení interiéru prakticky nutností. 

Design není na úkor užitné hodnoty

Plusové body si DS 4 zaslouží i po praktické stránce. Nechybí velké množství odkládacích míst, například pod loketní opěrkou nebo před displejem DS Smart Touch. Zde máte k dispozici USB-C porty, indukční nabíjecí plochu a dvojici velkých držáků na nápoje.

I přes svažující se střechu dozadu pohodlně usadíte osoby do 180 cm výšky. Nad hlavou jim sice moc místa nezůstane, ale co se týče nohou a zejména kolen, tam není vozu co vyčíst. Zavazadlový prostor nabídne základní objem 430 litrů, u námi testovaného plug-in hybridu jen 390 litrů. Přesto nepřijdete o úložný prostor pro povinnou výbavu pod dvojitou podlahou.

Pokračování 2 / 3

Know-how z Formula E

Nová generace DS 4 je postavena na nové verzi platformy EMP2, která ze 70 % používá na míru přizpůsobené díly. Vysokou pevnost zajišťuje zpracování dílů formou lisování za tepla. Výhodou nové koncepce je integrace kompaktnějších prvků, jako třeba jednotka klimatizace, a dostatek prostoru pro plug-in hybridní pohon.

Při vývoji platformy využila automobilka četné zkušenosti divize DS Performance, která v letech 2019 až 2020 získala čtyři tituly v šampionátu Formule E. Základem soustavy je přeplňovaný čtyřválec PureTech 1.6 litru s výkonem 133 kW a točivým momentem 250 Nm. Sekunduje mu elektromotor o výkonu 81 kW s točivým momentem 320 Nm. Nejsilnější verze DS 4 tak nabídne celkem 165 kW a 360 Nm točivého momentu.

Ujetí prvních metrů vás přesvědčí, že v DS Performance skutečně vědí, co dělají. V hybridním režimu se elektromotor zapojuje zejména při rozjezdech a následně i během zrychlování. Tedy v momentech, kdy by měla spalovací jednotka největší spotřebu. Při akceleraci elektromotor vyplní prodlevu, než se nadechne turbodmychadlo PureTechu, takže zrychlení je příjemně plynulé.Když jen tak plachtíte po rovině, motor automaticky dobíjí akumulátor. Osmistupňová automatická převodovka EAT8 řadí rychle a čistě, pouze ve městě si občas škubne při rozjezdu.

Kalkulačku do ruky a počítáme

Dominantou verze E-Tense je bateriový set s kapacitou 12,4 kWh. Ten by měl dle metodiky WLTP vystačit pro ujetí 55 kilometrů. To potvrzuje i palubní počítač ukazující při 100% nabití dojezd 54 km.  Za předpokladu, že elektrický režim budete používat od začátku pro jízdu ve městě, počítejte na krátké vzdálenosti (samozřejmě záleží na profilu) se spotřebou mezi 35 až 40 kWh/100 km s tím, že při teplotách kolem 6°C hodně energie padne na vytopení interiéru a dosažení provozní teploty. Po ujetí 30 km ve městě s krátkým přejezdem po rychlostní komunikaci hlásil počítač dojezd 8 km a 17 % kapacity akumulátoru. Reálně tak není problém ujet 40 km, což je příjemný výsledek.

Prvních 100 km jsem ujel s prázdným akumulátorem, kdy to spalovací motor v dálničním tempu zvládal za 7,9 l/100 km. Pro dalších 399 km jsem auto vždy přes noc nabil, takže se mohl akumulátor naplno zapojit. Prostřednictvím běžné 230V zásuvky hlásil palubní počítač necelých 8 hodin. Výsledkem byla průměrná spotřeba 6,3 l/100 km, přičemž složení dálnice, města a okresních silnic bylo 60:30:10. Plné nabití akumulátoru spotřebovalo přibližně 8,5 kWh. 

V mém případě stojí 1 kWh 5,58 Kč, takže nabití baterie mě stálo necelých 48 Kč. Pokud reálně ujedete na baterii 40 km, tak jste na ceně 1,20 Kč/km. Alternativou je samostatná šestnáctistovka PureTech bez elektromotoru, která je o 150.000 Kč levnější. Takže záleží čistě na jednotlivci a jeho tarifu, jestli se mu plug-in hybrid vyplatí.

Vzhledem k tomu, že DS 4 bude trávit hodně času ve městě, musím pochválit kamerový systém se záběrem 360°. Kamery se automaticky přepínají dle sektoru, který z důvodu překážky vyžaduje zvláštní pozornost. Obraz kamery je exemplárně ostrý, se sytými barvami a skvěle funguje i v noci. Zobrazení se dá navíc přizpůsobit nastavením mnoha parametrů.

Jezdí jako správné DS

Automobily nesoucí logo DS by se měly nad vozovkou vznášet a nabídnout komfort prémiové kvality. Něco takového je pro plug-in hybridní verzi E-Tense přirozené. Již v základu je podvozek vybaven systémem aktivního nastavení podvozku v závislosti na stavu vozovky. Čelní kamera snímá prostředí před vozem a následně připraví každý tlumič zvlášť na zjištěné nerovnosti či výmoly.

Činnost podvozku nejvíc oceníte v komfortním režimu, kdy je DS příjemně jemné, ale zároveň příkladně stabilní. Větší nerovnosti a díry o sobě dají vědět zejména akusticky, ale do interiéru pronikne jen minimum nepříjemných vibrací i přesto, že na voze byla příplatková sada 20palcových kol Sydney. Ve sportovním režimu máte od kol velmi dobrou odezvu, po jakém povrchu jedete a cítíte jeho profil. Pokud se rozhodnete jet dynamičtěji, podvozek vám poskytne veškeré potřebné informace. Je zajímavé, jak technologie s přehledem zvládá obě jinak protichůdná nastavení.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Automobily pyšnící se označením DS historicky budily pozornost svým nadčasovým designem v extravagantním a přitom elegantním pojetí. Další výsadou byla naprosto atypická koncepce interiéru. Například u modelu BX se neovládaly blinkry páčkou, ale dvojící mikrospínačů, rádio se nacházelo ve středovém tunelu mezi předními sedadly, jednoduše vše bylo nekonvenční. Mimo to byly fantasticky pohodlné a staré DS ze šedesátých let v tomto ohledu klidně sneslo srovnání s Rolls-Roycem.

A DS 4 je stále stejně výjimečné. Na ulici se za ním lidé otáčejí, zejména když jedete v tichém elektrickém režimu, interiér je naprosto úchvatným kulturním zážitkem a najdeme zde i mnoho nezvyklých prvků. Ze začátku to působí jako ergonomický chaos, ale rychle si zvyknete. Komfortem sice na Rolls-Royce nedosáhne, v rámci segmentu však díky prediktivním aktivním tlumičům předvádí velmi dobrý výkon. Navíc si jej můžete nakonfigurovat přesně dle svých přání.

Pravda, infotainment by mohl reagovat rychleji a odhlučnění bych si představoval o stupeň lepší (na letních gumách by to bylo), ale jinak je to pravé DS. Přesně takové, jak bych si ho představoval.

DS 4: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 720.000 Kč (1.2 PureTech/96 kW Bastille)
Cena s testovaným motorem a výbavou

1.230.000 Kč (E-Tense/165 kW Rivoli)

Cena testovaného vozidla        

1.550.000 Kč (E-Tense/165 kW Rivoli)

Technické údaje: DS 4 E-Tense

Rok • stupeň výbavy
2022 • Rivoli
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
133 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,7 s
Nejvyšší rychlost
233 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
390 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 728 kg • 2 200 kg
Prům. spotřeba: komb.
1,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 675 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 600 mm • 1 605 mm
Rozměr pneumatik
245/40 R20
Rozměry: délka × šířka × výška
4 400 × 1 866 × 1 470 mm

Základní výbava: 6 airbagů, bezklíčové startování vozu tlačítkem, zapuštěné kliky dveří, bezpečnostní paket, přední a zadní okna s elektrickým ovládáním, zadní parkovací asistent, hliníková kola 17", automatická dvouzónová klimatizace, DS AIR - neviditelný ventilátor, audio systém s 10" dotykovým displejem, Full LED světlomety, kožený volant s integrovanými ovladači, přední a zadní parkovací asistent, zpětná kamera, ambientní osvětlení PolyAmbient, DS DRIVE ASSIST, DS MATRIX LED VISION, elektrochromatické bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, černý kožený interiér, rozšířený bezpečnostní paket, hliníková kola 19", DS IRIS SYSTÉM - on line navigace, DS SMART TOUCH DS EXTENDED HEAD-UP DISPLAY, přední a zadní vrstvená okna.

Volitelná výbava: Lak metalická šedá Lacquered (20.000 Kč), hnědá kůže Nappa Criolo (110.000 Kč), hliníková kola 20" Sydney (20.000 Kč), otevíratelné střešní okno (34.000 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (6000 Kč), alarm (10.000 Kč), elektrické víko + HF otevírání zavazadelníku + DS NIGHT VISION (80.000 Kč), střecha v černé barvě, HiFi Focal Electra (30.000 Kč), Střecha + okenní sloupky v černé barvě Perla Nera (10.000 Kč).

Doporučujeme

Články odjinud