Nejde o nic vážného a ošetření vás nevyjde draho. Zato si dejte pozor na geometrii.

Nejde o nic vážného a ošetření vás nevyjde draho. Zato si dejte pozor na geometrii.

Geometrii lze sice nastavit excentrickými závity s maticí, ale tento segment bývá vlivem koroze zaseknutý a pak je to na větší rozebrání a investici třeba 10.000 Kč, a to jen za práci.

Geometrii lze sice nastavit excentrickými závity s maticí, ale tento segment bývá vlivem koroze zaseknutý a pak je to na větší rozebrání a investici třeba 10.000 Kč, a to jen za práci.

U novějších modelů je zadní silentblok integrovaný, ale má tendenci povrzávat.

U novějších modelů je zadní silentblok integrovaný, ale má tendenci povrzávat.

124
Fotogalerie

Srovnávací test Škoda Yeti 1.4 TSI vs. Chevrolet Trax 1.4T AWD

Ani čtyři roky působení na trhu, ani příchod celé řady nových soupeřů nezměnilo nic na faktu, že se Škoda Yeti prodává nadprůměrně dobře. Postavili jsme proti mladoboleslavskému modelu novinku z dílny Chevrolet. Výsledek? Trax Škodovku z trůnu malých SUV určitě nesesadí.


Malá, menší a ještě menší, tak lze pomocí čtyř slov charakterizovat vývoj v kategorii SUV. Pozornost zákazníků se postupně stěhovala níž a níž, až se dostaly do popředí crossovery postavené na základě kompaktních hatchbacků. A nebylo jich zrovna málo. Dorazila Corsa (tedy abychom byli přesní Mokka), objevil se Peugeot 2008, přijel rovněž Renault Captur a na konec se začal v této čím dál více našlapané kategorii nabízet taktéž Chevrolet Trax.

Jenom pro malé připomenutí: donedávna si zájemce o takto malé SUV prakticky neměl z čeho vybírat. Jasnou volbou tak bylo cenově velmi zajímavé Suzuki SX4, které se stále prodává a které na svého plnohodnotného nástupce zatím ještě čeká. Komu se SX4 nelíbilo, ten si mohl pořídit dražší Škodu Yeti stojící na spodním okraji kategorie C-SUV. Těm ostatním zůstala k dispozici snad už jen Dacia Duster nebo rovnou Lada Niva (alespoň ušetříte).

_DSC0368.JPG_DSC0370.JPG 
Škoda Yeti je letitý model, který vládne prodejům mezi malými SUV. Po nástupu nové konkurence se zřejmě situace měnit nebude.

Zatímco staré Suzuki SX4 nemá proti nové konkurenci mnoho šancí, jakkoliv to dobré auto je a nabízí se za velmi zajímavou cenu, opravdovým soupeřem pro všechna ta převtělená Clia je pouze Škoda Yeti. Tu jsme postavili proti nejnovějšímu přírůstku mezi B-SUV, tedy proti Chevroletu Trax.

Fakta

Začneme faktickými údaji. Na první pohled to není úplně zřejmé, ale Trax i Yeti jsou si rozměrově velmi podobní. Chevrolet dostal rozměry 4248 mm / 1766 mm / 1674 mm, Yeti odpovídá velikosti 4222 mm / 1793 mm / 1694 mm. Rozvorem náprav překonává Škodovka svého soupeře o 23 mm. Kdybyste se mě zeptali před tím, než jsem nahlédl do technických tabulek, kdo je větší, byl bych přísahal, že Trax je stoprocentně menší. Asi za to může „off-roadový“ design Škody Yeti. A podobná překvapení se konala během testu vícekrát.

Co je ovšem patrné na první pohled (a ani se nemusíte pořádně soustředit), to je rozdíl ve světlé výšce karoserie. Chevrolet Trax sice má ve své tiskové zprávě napsáno cosi o jízdě terénem, ovšem s podvozkem vysokým pouhých 168 mm působí mimo silnice trochu bezradně. Yeti naopak dostal slušných 180 mm. Dají se najít i soupeři s vyšší hodnotou (třeba Renault Captur - 200 mm), ale i s osmnácti centimetry si celkem vystačíte. Navíc, co si budeme povídat, tahle auta do terénu moc často jezdit nebudou.

_DSC0466.JPG_DSC0516.JPG 
Chevrolet je na první pohled výrazně nižší. Nemusíte ani jezdit do terénu, abyste v tomto směru objevili limity dané světlou výškou 168 mm.

Tabulkové překvapení číslo dva: Byl jsem si stoprocentně jistý, že Yeti má pod kapotou výkonnější motor než Chevrolet Trax. Hle, opak je pravdou. Jedna-čtyřka TSI vyprodukuje maximálně 122 koní a 200 Nm, Chevrolet umí ze svého EcoTecu dostat 140 koní a 200 Nm.

Navíc se rozjede na stovku za 9,8 s (Yeti je na stovce za 10,6 s) a maximální rychlost činí 194 km/h (Yeti 185 km/h). Budiž, takže můj dojem, kdy jsem si myslel, že je Yeti rychlejší, přičteme na vrub vyšší hmotnosti? Ne, nemůžeme to udělat. Podle tabulek váží Trax i se systémem pohonu všech kol 1397 kg, Yeti v předokolce se stejně objemným agregátem má v kolonkách technických tabulek zapsané číslo 1395 kg. To jsou mi věci.

Než se pustíme do testu, je nutné přidat poslední důležitý fakt a další překvapení: Chevrolet Trax 1.4T AWD s manuální převodovkou startuje na sumě 441 900 Kč. Škodu Yeti 1.4 TSI Green tec pořídíte od 389 900 Kč. Z nějakého důvodu jsem Chevrolet Trax automaticky považoval za levnější automobil. Ale je pravda, že je velmi slušně vybaven a především disponuje systémem pohonu všech kol.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud