Vzhledem k aktuálním vládním opatřením absolvujeme vůbec první kilometry za volantem nové Škody Octavia přímo na českých silnicích. Vůz máme k dispozici pouze dnes a vy nám můžete psát do diskuse pod tento článek, co vás o něm zajímá.
Epidemie koronaviru zamávala celý světem a všichni si museli zvyknout na nový režim. Nemám nyní na mysli neustále se měnící časy, kdy mohou v obchodech nakupovat pouze senioři. Během uplynulých týdnů byla zrušena řada prezentací nových vozů, což odnesla třeba Škoda Octavia čtvrté generace, nový Seat Leon nebo Volkswagen T-Roc Cabriolet.
Škoda kvůli riziku šíření viru minulý týden pozastavila výrobu a omezila také zápůjčky novinářských vozů, díky kterým vám můžeme přinášet redakční testy. S novou generací modelu Octavia už ale čekat nemohla a vůz nám zatím poskytla alespoň na jedno odpoledne, čímž částečně simuluje podmínky na poslední chvíli zrušené zahraniční prezentace. Díky tomu se dnes poprvé svezeme přímo na českých silnicích, které kolikrát nové modely prověří daleko lépe než cesty v exotických destinacích.
Pro první seznámení jsem zvolil motor 2.0 TDI Evo/110 kW kombinovaný s převodovkou DSG. Jde o jednu ze tří v současnosti nabízených kombinací motorů a převodovek a může nám toho říct poměrně hodně. Už kvůli tomu, že jde o motor, který mě osobně nedávno velice nadchnul pod kapotou Audi A4 (tam je podélně a má 100 a 120 kW), ale také si poprvé vyzkouším nové ovládání automatické převodovky (klasická páka zůstala už jen manuálu).
Škoda slibuje spotřebu 4,3 – 5,4 l/100 km (WLTP), já zase očekávám tichý a kultivovaný běh motoru jako v superbu po faceliftu nebo měkce pracující sedmistupňový automat DSG. Přestože se octavia bude snažit nabídnout i ideální řešení pro rodiny, zůstane hlavně firemním autem. A předpokládám, že jednou z nejoblíbenějších verzí bude právě ta testovaná. Dostatečně silný a úsporný nafťák, automat, ohromný kufr... Co víc si od služebáku přát? Už snad jen čtyřkolku, která se ale zatím neprodává.
V současné době jde o nejdražší variantu. V linii Ambition vychází na nejméně 731.900 Kč, za „naši“ linii Style dáte bez dalších příplatků 782.900 Kč. Je to hodně peněz, octavia se ale v posledních letech finančně moc nepodbízela. Navíc stále čekáme na zmíněnou „rodinnou“ linii, u níž ještě ani není jasné, jak se bude jmenovat. Active? Možná. Tour? Možná časem…
Škoda Octavia Combi 4. generace: Technická data motorů dostupných k 16. 3. 2020 |
Motor |
1.5 TSI |
2.0 TDI Evo |
2.0 TDI Evo |
Převodovka |
6M |
6M |
7A |
Zdvihový objem [cm3] |
1498 |
1968 |
1968 |
Vrtání x zdvih [mm] |
74,5 × 85,9 |
81,0 × 95,5 |
81,0 × 95,5 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon motoru [kW/min] |
110/5000-6000 |
85/2750-4250 |
110/3000-4200 |
Točivý moment motoru [N.m/min] |
250/1500-3500 |
300/1500-2500 |
360/1700-2750 |
Kompresní poměr |
10,5:1 |
16,0:1 |
16,0:1 |
Maximální rychlost [km/h] |
224 |
205 |
222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,3 |
10,4 |
8,8 |
Spotřeba WLTP [l/100 km] |
5,3–6,7 |
3,9–5,1 |
4,3–5,4 |
Emise CO2 [g/km] |
120–153 |
102–135 |
112–141 |
Provozní hmotnost [kg] |
1360–1550 |
1445–1635 |
1487–1677 |
Celková hmotnost [kg] |
1880 |
1950 |
1990 |
Zadní náprava |
vlečená ramena |
vlečená ramena |
vlečená ramena |
Přední náprava |
MacPherson |
MacPherson |
MacPherson |
Součinitel odporu vzduchu cx |
0,270 |
0,276 |
0,275 |
Hm. přívěsu nebrzd./brzd. [kg] |
680/1500 |
720/1500 |
740/1600 |
Objem palivové nádrže [l] |
45 |
45 |
45 |
Cena Ambition [Kč] |
636.900 |
636.900 |
731.900 |
Cena Style [Kč] |
687.900 |
687.900 |
782.900 |
Výrobce nám dal naprostou volnost v pohybu. Můžeme jet, kam budeme chtít, můžeme najet libovolný počet kilometrů, jen musíme auto vrátit do 16:30. Během dne mi můžete psát do diskuse pod tento článek vaše dotazy týkající se konkrétně „naší“ verze, já si je budu průběžně pročítat a snažit se na ně odpovědět v rámci prvních jízdních dojmů. Ty u nás na webu najdete koncem pracovního týdne.
Na rozdíl od zahraničních prezentací však bohužel nebudu mít po ruce experty z vývoje, kteří jinak rádi prozradí informace, které se jinak v tiskových materiálech nedočteme. Škoda... S novou generací Škody Octavia ale teprve začínáme a časem si řekneme, jak jezdí s jinými motory. Třeba s nezřídka zatracovaným litrovým tříválcem TSI, pro nějž ale zatím nemáme kompletní technická data a nenajdete jej ani v klasickém ceníku či online konfigurátoru.
Škoda Octavia IV: Vybraná Simply Clever řešení
- Tankování kapaliny AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily
- Dvě kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
- Automatické odjištění roletového krytu (kombi od 25. kalendářního týdne 2020)
- Paket pro spaní (kombi)
- Mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení
- Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
- Odkládací schránka v předních dveřích s deštníkem nebo smetáčkem
- Síťový program pro zavazadlový prostor s komfortním otvíráním sítí SigmaQuick
- Stínicí rolety pro zadní boční skla
- Vodní lišty po stranách čelního skla
- Elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a virtuálním pedálem
- Držák nápojů vpředu se systémem Easy Open
- Držák na tablet na hlavových opěrkách a na loketní opěrce vzadu
- Držák na multimediální přístroje
- Háčky na zavěšení tašek v zavazadlovém prostoru
- Cargo elementy v zavazadlovém prostoru (dostupné také pro mezipodlahu)
- Držák lahví o objemu 1,5 l v předních a zadních dveřích
- Škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem hloubky dezénu pneumatik
- Držák reflexní vesty ve všech dveřích
- Elektricky ovládaná dětská pojistka
- Ukládací prostor ve variabilní dvojité podlaze pro roletový kryt
- Odnímatelný vak na lyže