Tohle elegantní severské kupé vstoupilo na scénu v roce 1961. Jeho vývoj trval čtyři roky a ve výrobě vydrželo dvanáct let.
Volvo P1800 je jedním z dokladů, že globalizace není zase až tak novým jevem. Vůz švédské konstrukce dostal „šaty“ s italskými geny, jeho představení proběhlo v Bruselu, místem výroby byla Velká Británie a největší prodejní úspěch slavil v USA.
Kupé Volvo P1800 letos slaví kulaté padesátiny. Vzhledem k tomu, že se jednalo o kupé na vrcholu tehdejšího výrobního programu švédské značky, nebyly prodejní počty v absolutních číslech nijak závratné. Na druhé straně se jednalo o vůz, který vypadal skoro jako Ferrari, ale fungoval jako Volvo, to je naprosto spolehlivě. A hlavně - byl dostupný pro běžné motoristy. Přínos tohoto modelu pro image švédské automobilky byl obrovský.
Rekordman
A vlastně je dodnes. Volvo se rádo chlubí tím, že Newyorčan Irv Gordon ujel s typem P1800 S od roku 1966 více než 4,5 milionu kilometrů a chystá se pokořit hranici 3 milionů ujetých mil, což je přibližně 4,8 milionu kilometrů. Gordon strávil za volantem svého Volva poháněného dosud jediným motorem téměř 12 let a jeho motoristické výkony jsou zaznamenány v Guinnessově knize světových rekordů.
Nadčasový design, osvědčená technika
Úkolem prestižního typu P1800 bylo vzbuzovat emoce s cílem podpořit tak celkový prodej značky. Nadčasové, klasické tvary sportovní karoserie vznikly v Itálii, nicméně jejich autorem byl tehdy 25letý Švéd Pelle Petterson, kterému ve druhé polovině 50. let nabídl po studiích v New Yorku místo slavný turínský karosář Pietro Frua. Ten v letech 1957-1958 postavil pro Volvo první tři prototypy P1800, které dodnes jezdí.
Po mechanické stránce sdílelo atraktivní sportovní kupé hodně komponentů s typem Amazon a pod kapotu se dostal nově vyvinutý motor B18 s výkonem 100 koňských sil. Volvo nebylo ovšem schopno zajistit výrobu vlastními silami, a tak svěřilo produkci karoserií a konečnou montáž britským společnostem Pressed Steel a Jensen Motors. To však fungovalo jen první dva roky a po 6000 vozech se výroba stěhovala do Švédska.
V roce 1971 se objevila nová karosářská verze hatchback s označením 1800 ES. To už se však pomalu blížil konec jedné pozoruhodné etapy v historii švédské značky Volvo…
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40