84
Fotogalerie

Lancia Thema (1984): „italský mercedes“ oslaví 30. narozeniny

Příští rok uplyne už 30 let od premiéry modelu Lancia Thema. Byl to jeden z nejrespektovanějších vozů vyšší střední třídy své doby.

Kapitoly článku:


První z Italů

Tříprostorový čtyřdveřový sedan Lancia Thema (Tipo 834) byl představen na turínském autosalonu v roce 1984. Vyvíjen byl v rámci známého společného projektu automobilek Fiat a Saab, jehož výsledkem se stala zdařilá čtyřčata Saab 9000 (1983), Lancia Thema (1984), Fiat Croma (1985) a Alfa Romeo 164 (1987). Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila.

Lancia Thema 1984 ie Turbo.jpgLancia Thema 1984 ie.jpgLancia Thema 1984 int.jpg
Lancia Thema ve svém původním provedení z roku 1984

Z italské trojice Thema/Croma/164 byla velká Lancia do prodejů uvedena jako první, necelý rok po Saabu 9000. Tento sedan se vyráběl až do roku 1994, kdy na něj navázal model Lancia Kappa, jméno Lancia Thema se pak do života vrátilo na začátku roku 2011, ovšem aktuální Lancia Thema je jen modifikací o několik měsíců dříve představeného amerického sedanu Chrysler 300.

Design Themy, jež v nabídce Lancie nahradila nepříliš výrazný typ Gamma, se stal dílem vzešlým ze spolupráce interního střediska Centro Stile Lancia a ateliéru Giorgetta Giugiara a vynikal velmi jednoduchými liniemi. Poměrně nízké přídi dominovala typická maska chladiče obklopená skloněnými, jednoduchými světlomety s blinkry po stranách, koeficient odporu vzduchu činil ve své době velmi slušných cx = 0,32.

Pokroková konstrukce

Na tomto výsledku měly svůj podíl částečně krytý podvozek, nárazníky v celcích se spoilery, lepené čelní a zadní sklo, k obrysu karoserie vytažená boční okna nebo horní část bočních dveří přecházející plynule do střechy bez výraznějšího předělu. Stěrač před řidičem nově spočíval na lichoběžníkovém závěsu, což citelně zvětšilo stíranou plochu čelního skla.

Lancia Thema 1984 V6 1.jpgLancia Thema 1984 V6 2.jpg
Šestiválce nebyly v rámcio škály pohonných jednotek nejsilnější, přesto až do nástupu verze 8.32 Ferrari plnily roli vlajkových lodí celé řady Thema

Známou potíží italských aut, včetně jinak znamenitého Hruskova Alfasudu, byla v té době koroze. Thema proto dostala podvozek ošetřený vrstvou PVC a také ochrana povrchových dílů karosérie se vyrovnala a v některých případech i překonávala své konkurenty, 43 % celkové plochy všech plechových karosářských dílů bylo pozinkováno. Themy byly kvalitněji vybavené i vyrobené než Cromy a v těchto otázkách se blížily exkluzivním Saabům.

Interiér s velkými a v tehdy nezvykle širokém úhlu otevíranými dveřmi (80 stupňů) nabízel mimořádně velkorysý prostor pro cestující na všech sedadlech. Čalounění mohlo být textilní, Alcantarové nebo kožené, sedadlo řidiče i volant byly výškově stavitelné v širokém rozpětí. S ohledem na určení vozu byla u Themy (nejvíce ze všech čtyř sourozeneckých modelů) věnována významná péče cestujícím na zadních sedadlech.

Velkorysá výbava

Dražší verze mohly mít za příplatek elektrickou regulaci nejen předních, ale také zadních sedadel. K dispozici bylo též uspořádání se sklopnými, v poměru 60:40 asymetricky dělenými opěradly, jež bylo možno sklápět vpřed, což po předchozím předklopení sedáků vytvořilo s podlahou zavazadlového prostoru zcela rovnou plochu. Prostor pro zavazadla se tím zvětšil ze standardních 550 na výsledných 1 000 l.

Lancia Thema 1986 Wagon 1.jpgLancia Thema 1986 Wagon ie Turbo.jpgLancia Thema 1988 Wagon 1.jpg
Kombíky navrhnul i vyráběl Pininfarina, ovšem vznikaly jen v omezených počtech

Středová konzole s rozměrnými tlačítky byla pro další zpřehlednění mírně natočena k řidiči, před nímž se nacházel bohatě vybavený přístrojový štít. Ten v závislosti na provedení zahrnoval kromě obvyklých přístrojů také teploměr a tlakoměr mazání, velkoplošné kontrolky a v pravé části pak následovala tehdy populární „autíčka“ s kontrolkami defektů žárovek či nedovřených dveří.

Lancia Thema 1984 Limo 2.jpgLancia Thema 1984 Limo 1.jpgLancia Thema 1984 Limo 3.jpg
Lancia Thema Limousine byla dodávána jen na přímou objednávku konkrétního zákazníka, vozy byly vybaveny především motory V6 a vzniklo jich pouhých 24 kusů

Standardem všech Them byly třeba samonavíjecí pásy, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, sklopná loketní opěra mezi krajními zadními sedadly nebo vnitřní osvětlení s řadou lampiček a zpožďovacím relé. Připlácet bylo možno například za elektricky posuvnou skleněnou střechu, stěrače a ostřikovače světlometů, přístrojový štít s rozšířenými diagnostickými funkcemi nebo plně samočinnou, digitálně řízenou klimatizaci.

Motory se spoustou prvenství

Ve chvíli premiéry byla Lancia Thema k dispozici s třemi zážehovými (výhradně vstřikovými) a jedním vznětovým motorem. Základem byl „dvoulitr“ s párem vačkových hřídelů v hliníkové osmiventilové hlavě vycházející z agregátu známého již z modelů HPE nebo Trevi. Důsledná modifikace ale přinesla kromě nepřímého vstřikování Bosch LE-Jetronic a elektronického bezdotykového zapalování Marelli Digiplex s komplexním elektronickým řízením hlavně zástavbu dvojice vyvažovacích hřídelů pro potlačení nevyvážených sil druhého řádu.

Lancia Thema 1988 Ferrari 3.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 5.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 2.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 4.jpgLancia Thema 1988 Ferrari.jpg
Lancia Thema 8.32 Ferrari

V půli osmdesátých let použití vyvažovacích hřídelů, výrazně omezujících vibrace, nejdále dotáhly značky Porsche a Mitsubishi. Základní provedení 2,0 i.e. dosahovalo výkonu 120 koní (88 kW) při 5 250 ot./min. a točivého momentu 167 Nm při 3 300 ot./min. Přeplňované provedení Turbo disponovalo výfukovým turbodmychadlem Garrett T3 s nejvyšším plnicím tlakem 90 kPa.

Pruhled.jpgTurbo ie.jpg
Lancia Thema: průhledové kresby vozu a původního provedení motoru i.e. Turbo

Už tehdy byl jeho standardní součástí mezichladič stlačovaného vzduchu, který jeho teplotu snižoval ze 120 stupňů zhruba na polovinu, čímž se razantně zlepšila objemová účinnost plnění. Do jeho výstroje se ale dostal, jako zřejmě u prvního sériového motoru daného typu na světě, elektronicky řízený systém pro potlačení turboefektu s obtokovým ventilem wastegate. Nejvyšší výkon činil 166 koní (122 kW) při 5 500 ot./min. a točivý moment vrcholil hodnotou 255 Nm už při 2 500 ot./min.

Pomyslným vrcholem byl v prvních letech výroby Lancie Themy šestiválec PRV 2,8 l, o němž jsme podrobněji vedli řeč před týdnem v souvislosti s modelem Renault 30 TS. Pro agregát PRV to byla vůbec první příčná zástavba v jeho dějinách, jež si vyžádala kromě přemístění některých prvků příslušenství také nové závěsy a rekonstrukci víka klikové skříně a výfukových svodů. Výkon byl v tomto případě nastaven na 150 koní (110 kW) při 5 750 ot./min. a točivý moment na 240 Nm při 2 700 ot./min.

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud