Amerika je země neomezených možností. Kde jinde by tedy mohla vzniknout limuzína s 24 koly?
Jestliže považujete klasické americké limuzíny za excentrickou přehlídku ega, peněz a absurdity, zřejmě jste neviděli výtvor Američana Jaye Ohrberga. Ten představil na začátku 90. let vůbec nejdelší limuzínu na světě. A byla tak absurdní, jak si jen dovedete představit.
Jay Ohrberg je v Hollywoodu známou osobou právě díky svým autům. Tento konstruktér/umělec pracoval na řadě ikonických filmových vozů, které určitě znáte – od Fordu Gran Torino ze seriálu Starsky a Hutch, po Batmobil ze snímku Batman se vrací nebo slavný DeLorean pro cestování časem z filmu Návrat do budoucnosti.
Ohrbergova láska k šíleným a netradičním vozům pak naplno propukla na konci 80. let, kdy si zamanul, že vytvoří vůbec nejdelší a nejambicióznější limuzínu světa. Ne však pro nějaký film, čistě proto, že mohl.
Jeho výtvor nazvaný American Dream (Americký sen) byl hotov v roce 1992 a specifikací tato možná už zapomenutá bizarnost nadchne i dnes. Limuzína postavená na základě starého Cadillacu Eldorado měřila 30,5 metru, používala celkem 24 kol, dva motory a k ovládání této bestie byli zapotřebí dva řidiči. Vlastně není divu, že svými rozměry si „limoška“ zajistila i zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
K alespoň trochu snadnějšímu zatáčení byla konstrukce vozidla kromě natáčení třech řad kol vepředu vybavena i kloubem uprostřed. I přesto ale nebylo řízení limuzíny na normální silnici žádnou hračkou. Můžeme si jen představit, jak řidiči nejspíš museli před každým výjezdem přesně analyzovat vybranou trasu a připravit si itinerář podobně jako řidiči kamionů s nadměrným nákladem.
A co luxus uvnitř? Všechno, co si představíte, a ještě něco navíc. Vedle klasických pohovek, baru, televizí a audiosystému se dovnitř vešla vířivka, plovoucí manželská postel, minigolf, pár samostatných pokojů a věc, která zaujme na první pohled, opravdová přistávací plocha pro helikoptéru na zádi.
Nechat zchátrat, nyní oživit
Jelikož se nikdo s obrovitou limuzínou vlastně neodvážil jezdit, natož sám Ohrberg, autu nakonec nebyla poskytována nutná péče a pomalu a jistě bylo ponecháno osudu – několik let chátrající venku, přičemž v průběhu života nepřehlédnutelnou limuzínu hned řada nenechavců vyrabovala (viz galerie).
Automobilové muzeum v New Yorku si chtělo několik let nazpět ušpinit ruce a v rámci studentských projektů navrátit Americkém snu jeho zašlou, ač krátkodobou slávu. Podle ředitele muzea se nicméně tyto plány časem rozplynuly čistě kvůli změnám v rozpočtu muzea a další politice města.
Z New Yorku tak vcelku nedávno zamířila limuzína na Floridu k Mike Dezerovi, majiteli tamního automobilového muzea v komplexu Dezerland Park. Zde od srpna 2019 započaly práce na renovaci a podle všeho má vůz už skoro dokončený exteriér, načež se tým vrhne na opulentní interiér.
Ačkoliv projekt v současnosti pozastavila pandemie koronaviru, podle Dezera bude Americký sen dokončen na jaře 2021. Poté bude stálým výstavním exemplářem v muzeu. Nelze pochybovat, že v tu chvíli strhne u návštěvníků stejný úžas jako tehdy při svém představení v roce 1992.