8
Fotogalerie

Odbočovací asistent: dvoje oči víc vidí

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nepozornost při odbočování. Proto tu je novinka – asistent pro odbočování vlevo.

Asistent pro odbočování vlevo vznikl v rámci evropského podpůrného programu INTERSAFE 2. Jeho hlavním posláním je počet případů dopravních nehod s tragickými následky výrazně snížit.

Na vývoji asistenta pro odbočování vlevo pracovala společnost BMW Forschung und Technik GmbH. Účelem odbočovacího asistenta je upozornit řidiče odbočujícího vozu na protijedoucí vozidla a zabránit případné kolizi automatickým brzdným zásahem. Jako zkušební vozidla slouží BMW řady 5 a motocykl R 1200 GS, který reprezentuje kategorii menších a v praxi relativně snadno přehlédnutelných účastníků silniční dopravy.

Automatické snímání okolí i zásahy

Odbočovací asistent se aktivuje automaticky, jakmile systém rozpozná odbočovací pruh a zaregistruje záměr řidiče odbočit. Přítomnost vozidla v odbočovacím pruhu prozrazuje jednak určování polohy vozidla na křižovatce s přesností na metr a jednak kamera, která sleduje dopravní značení na vozovce.

Při aktivovaném odbočovacím asistentu snímají prostor před vozem do vzdálenosti až 100 metrů tři laserové skenery schopné rozeznat nejen nákladní a osobní vozidla, ale i motocykly.

Pokud systém rozpozná protijedoucí vozidlo a vůz i nadále vjíždí do křižovatky rychlostí do 10 km/h, vydá asistenční systém pokyn k automatickému zabrzdění vozidla, aby se zabránilo nehodě. Řidič je poté upozorněn na nebezpečnou situaci akustickým a vizuálním signálem na přístrojové desce a na head-up displeji.

Odbočovací asistent zasahuje bez předchozího varování, protože v relativně malém prostoru křižovatek nelze z časových důvodů čekat na případnou reakci řidiče.

Další krok: bezdrátová komunikace

Ještě větší možnosti pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu představuje spojení odbočovacího asistenta s komunikační technikou „Car-to-X“.

Zkušební sedan BMW řady 5 je proto vybaven komunikační jednotkou WLAN systému „Car-to-X“, který umožňuje výměnu dat například mezi jednotlivými vozidly navzájem nebo mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. V tomto případě lze rozpoznávat ostatní vozidla, a to i skrytá za jinými vozidly či překážkami (předpokladem je výbava systémem „Car-to-X“) do vzdálenosti až 250 metrů.

Ale nejde jen o samotnou detekci vozů. Výměna komplexních dat mezi vozidly umožňuje provádět analýzu rizika srážky a různými opatřeními zvyšovat vzájemnou viditelnost.

P90076421upr.jpg  P90076422upr.jpg  P90076423upr.jpg  P90076424upr.jpg
P90076425upr.jpg  P90076426upr.jpg  P90076427upr.jpg  P90076428upr.jpg

 

Doporučujeme

Články odjinud