Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe 117 kW
44
Fotogalerie

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

Nemůžu začít jinak, i kdybych chtěl, jelikož mi to pořád vrtá hlavou. Mám samozřejmě na mysli benzinovou jedna-trojku v téměř jeden a půl tunovém crossoveru. Vrcholná motorizace. Ano, čtete správně. No dobře, má turbo, před pár dny bych ale stejně bez zaváhání procedil mezi zuby něco o dalším příkladu, který bez nejmenší nadsázky potvrzuje, že se svět opravdu zbláznil.

Víte ale, co je na tom nejšílenější? Že když do Kadjaru s novým malým čtyřválcem naskočíte a začnete s ním jezdit, přijde vám, že je to dobré auto. Ne výjimečné nebo fantastické, ale zkrátka dobré. Nebo alespoň mně to tak přišlo, přestože automobilům podobného typu z různých důvodů příliš nefandím. Stručný výtah o několika větách vám však o tomto Renaultu mnoho nepoví, tak na to pojďme tradičně od lesa.

Vizuálně klasické tanečky

Nejdůležitějším sdělením tohoto testu by asi mělo být, že Kadjar má po mezigenerační modernizaci. Jinak řečeno, jen tříletý vůz byl podle Renaultu už dost starý na to, aby se podrobil obvyklému zákroku, a tak mu byla dopřána menší plastika.

Kde se „řezalo“, jistě nebude těžké uhodnout i bez nápovědy – jako téměř vždycky se měnily nárazníky, upravovala světla, palubní deska a obligátně došlo i na čalounění. Někdy si říkám, že kdyby byly potahy sedadel skutečně kvalitnější pokaždé, kdy něco takového automobilky prohlásí, tak jde o ten nejdokonalejší materiál v celém známém vesmíru.

Nejsem si jistý, jestli lze něco takového říci o umělé kůži v Kadjaru, spíše se obávám, že nejde. Každopádně stoprocentně vím, že si její smetanově bílý povrch až nadmíru rozumí s modrým barvivem džínů, které poměrně snadno ulpívá na sedačce.

Samotná přední sedadla jsou přitom vynikající. Mají slušnou boční oporu, především si ale můžete prodloužit sedáky, což společně s příjemně měkkými, respektive tuhými výplněmi přispívá k tomu, že jsou pohodlná i na delších cestách. Zadní lavici můžete sklopit téměř do roviny se zavazadlovým prostorem i páčkami po stranách kufru, navíc z dělené desky podlahy vytvoříte jednoduchými trikem šikovnou přepážku zabraňující rozprchnutí nákupu k opěradlům.

Čtyři třetinky překvapivě stačí

Kdyby nová třináctistovka nahradila pouze dřívější 1.2 TCe, byl by to v době downsizingu docela úspěch, jenže malý čtyřválec dostal za úkol suplovat i dřívější přeplňovanou jedna šestku. Jak možná už víte, kompaktní agregát s typovým označením HR13DDT vznikl v rámci společné aliance s koncernem Daimler, který mu pro změnu říká M282. A pokud můžu soudit po svezení ve třech Renaultech, zdá se to být po všech stránkách skvělý motor.

Je relativně tichý, kultivovaný, co je ale důležitější, velmi snadno a s baletní lehkostí se nechá vytáčet a má výtečné reakce na plyn. Skoro se až nechce věřit, že v době WLTP může být odezva malého turbomotůrku (odpovídajícího svým objemem čtyřem třetinkovým plechovkám od koly) tak dobrá. Přidejte k tomu slušný zvuk, jen lehounce povadající výkonovou špičku a dostanete výsledek, který umí příjemně překvapit.

Když jsem před tímto testem poprvé náhodou usedl do Kadjaru s dvouspojkovou převodovkou a neměl jsem ani páru, co je pod přední kapotou, po deseti minutách jsem byl podle projevů a celkového chování motoru stoprocentně přesvědčen, že mezi předními koly pracuje vylepšená šestnáctistovka. Až po uvědomění si, že sedím v novější verzi auta a že to tudíž může být maximálně jedna trojka, jsem se pro jistotu musel podívat do papírů.

Abyste to nepochopili špatně, Kadjar se s příchodem 1.3 TCe králem levých pruhů a arcivévodou sprintů na semaforech určitě nestane. Jeho dynamika je víceméně průměrná. Přiznávám ale, že mě trochu ohromilo, jak nenuceně se dokáže takto velké auto s tak malým motorem v provozu pohybovat. A co je lepší, žádnou skrytou daň v podobě nepříjemné provozní efektivity platit nemusíte.

Jak už jsem říkal, mám za sebou tři auta s tímto motorem a další mě čeká tento týden a pokaždé jsem se s průměrnou spotřebou vešel do rozptylu od 6,3 do 8,2 litru. Nejhůře vychází Kadjar s automatem, se šestistupňovou manuální převodovkou však byl výsledek lepší. Po asi dvanácti set kilometrech se výsledek ustálil na 7,5 litru na 100 kilometrů, a to si myslím, že jsem ani zdaleka nejel economy-rallye.

Drobným škraloupem na jinak výtečném pohonném ústrojí představuje snad jen řazení. Manuál je v zásadě přesný, ale měl jsem dojem, že se páka nepohybuje mezi jednotlivými stupni tak hladce, jak by mohla.

Pokud jde o podvozek, je poněkud tužší a hlučnější než zavěšení v nedávno testovaném Citroënu C5 Aircross, nicméně Kadjar je výrazně stabilnější, takže mi tato výměna za nepatrně horší komfort jízdy jako špatný obchod nepřipadá.

S malým a lehkým motorem se Renault navíc snadno skládá do zatáček, dlouho zůstává neutrální a má slušnou podélnou i příčnou směrovou stabilitu. Je samozřejmě otázkou, nakolik to asi bude pro majitele crossoverů důležitá informace. Každopádně Kadjar umí solidně odrážet i přehnané pokusy přivést jeho podvozek do úzkých. A mám za to, že je fajn vědět, že se s nadhledem vypořádá i s případnými limity.

Závěr

Velký Renault s pohonem předních kol v terénu mnoho nesvede, to jste určitě pochopili, jeho schopnosti překonávat překážky však úplně nulové nejsou. Má dobrou světlou výšku, takže sjet na polní cestu či šotolinou zasypanou spojnici asfaltky s chatou se opravdu bát nemusíte. Třeba lesní cestu s kolejemi zvládne s přehledem a bílou vlajku nevyvěsí ani před miniaturním brodem. Nic víc ale nečekejte.

Přesto v souhrnu uznávám, že Kadjar příjemně překvapil. To bylo do jisté míry nepochybně dáno i skromným očekáváním, ale auto má dobře využitelný interiér, solidní dynamiku, moc nežere a snadno se řídí. Můžete namítnout, že to není mnoho. Myslím si ale, že je to v jistém ohledu více, než dokážou nabídnout někteří novější konkurenti.

Nový motor určitě dělá velkou část výsledného pozitivního dojmu, a pokud se během pár let ukáže, že umí být i spolehlivý, přiznám, že Mercedes s Renaultem udělaly menší terno.

Renault Kadjar 1.3 TCe - technická data a ceny
Motor 1.3 TCe 160 GPF
Zdvihový objem [cm3] 1332
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 117/5500
Točivý moment [N.m/min] 260/1750
Převodovka 6M
Max. rychlost [km/h] 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1
Základní cena modelu [Kč] 529.900 (1.3 TCe GPF Zen/103 kW)
Cena testovaného vozu [Kč] 604.900 (1.3 TCe GPF Intens/117 kW)

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud