8
Fotogalerie

Připravujeme: test Volvo XC70 D3 AWD

Není to tak dávno, co jsme testovali zatraceně dobře vypadající Volvo V60 s paketem R-Design a dvoulitrovým naftovým pětiválcem. Tento týden patří opět Volvu a opět dieselu D3. Tentokrát ovšem v kombinaci s velmi zajímavým allroadem XC70.

Volvo XC70 byl jedním z prvních modelů, které můžeme zařadit do kategorie allroad, tedy zvýšených a oplastovaných kombíků. Volvo vůz nejdříve označovalo jako Cross Country, později dostal tento model označení XC70. Že šlo o krok správným směrem, to potvrzují aktuální trendy, kdy do této kategorie míří jeden exemplář za druhým. Aktuálně třeba Peugeot RXH (brzy vám přineseme první jízdní dojmy) nebo Volkswagen Passat Alltrack.

Když zapátráte v našem archivu, najdete v něm testy provedení s motorem D5 a se šestiválcem 3.2 V6. Do třetice jsme si vzali (skoro) základní diesel D3, přičemž hlavní otázky testu byly jasné už dopředu. Má XC70 mezi aktuální moderní konkurencí stále co nabídnout? A jak moc úsporná je varianta D3 navíc doplněná o systém stop/start?

volvo_xc70_01.JPGvolvo_xc70_03.JPG 
Volvo XC70 je po stránce designu přísně konzervativní. Nenápadná elegance mu sluší.

Konzervativní klasika

Čím dál více mám rád auta, která si na nic nehrají a hlavně která jsou jednoznačně zaměřena jedním směrem. Volvo XC70 chce být komfortní kombi schopné přejet nějakou tu polní cestu. Nemá ambice na nějaké sportovní svezení a emoce, zkrátka pohoda a klídek. Ono totiž sedět na několika židlích nemusí vždycky dělat dobrotu a výsledkem pak také může být něco, co dělá kompromisy všude, kam se podívá. Testovaného Volva se ale toto netýká, tedy alespoň takový je můj první dojem.

Náš exemplář mě o tom přesvědčil prakticky ve všech ohledech. Zapomeňte na agresivní masky, ostré linky a proslovy, kterak design působí na emoce. XC70 dává už na první pohled jasně najevo, že je konzervativní. Někdy mám pocit, že se všichni výrobci houfně ubírají stejným jakoby sportovním směrem. Volvo zatím před emocí stále ještě preferuje nenápadnou eleganci. Tedy abych byl přesný, v případě XC70 preferuje nenápadnou eleganci, a to se mi líbí.

volvo_xc70_05.JPGvolvo_xc70_07.JPG 
Také v interiéru byste hledali nějaké zběsilé křivky marně. Zpracování je bez výhrad a ergonomie téměř také.

Interiér pak všechno zmíněné podtrhuje. Široká a příjemně měkká sedadla vás v zatáčkách nepodrží, ale proč byste s takovým autem chtěli řezat zatáčky. Uvnitř je vše jednoduché, uspořádané, elegantní a kvalitně zpracované. Vlastně vás Volvo v podstatě uklidňuje a člověk za jeho volantem nemá vůbec potřebu jezdit rychle. Testovaný exemplář se dostavil s maximální výbavou, která zahrnuje úplně vše od odvětrávaných sedaček, přes multimediální systém až po zábavní systém pro cestující ve druhé řadě.

D3 – s pohonem všech kol 2,4 l

Značení naftových motorů D3 a D5 je trochu zavádějící. Základní D3 je pětiválcový dvoulitr o výkonu 163 koní. D3 AWD taktéž vyprodukuje maximálně 163 koní, ale na rozdíl od předchozího jde o pětiválec o objemu 2,4 l, respektive se zdvihem 93,15 mm (dvoulitr má zdvih 77 mm). D5 pak poskytne maximálně 215 koní. Pro úplnost dodejme, že pro zájemce o benzín je připraven pouze jeden motor, a sice jízdně možná zajímavý, ale ne zrovna dvakrát úsporný agregát T6 (304 k).

Testovaný motor se zatím ukazuje jako povedený kompromis. Jde prakticky bez vibrací a je nadprůměrně dobře odhlučněn. Zátah nabídne určitě dostatečný, a když se budete snažit, můžete dosáhnout i na zajímavá čísla spotřeby. Ale zdůrazňuji, že se musíte snažit. Na dálnici si motor vezme klidně devět litrů a ani ve městě nejde o vyloženě úspornou jednotku, jak by se možná mohlo na první pohled zdát. Mimochodem minulý týden jsme testovali S80 D5 AWD s automatickou převodovkou. Tahle verze na tom byla se spotřebou minimálně stejně, možná lépe. Vyšší podvozek a horší aerodynamika zkrátka udělá při jízdě své.

Motor spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou a u ní vidím zatím asi největší slabinu. Její chod je tgumový a až překvapivě nepřesný. Podvozek je jednoznačně orientován na pohodlí. Auto se v zatáčkách naklání, karoserie se houpe. Znovu zopakuji, že mi to v tomto případě nevadí, protože tohle auto je určeno především na pohodlné přesuny. Nic více, nic méně. Navíc si můžete nastavit tlumiče ve třech různých režimech. Zkoušel jsem všechny a hádejte, u kterého jsem nakonec skončil. Ano, je to ten s nápisem Comfort. Sedí k autu nejlépe.

Pěknou a plně vybavenou XC70 budeme testovat ještě dalších několik dní, takže neváhejte a ptejte se. Za vaše dotazy předem díky. 

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud