Srovnali jsme dvojici cestovních endur v kubatuře 650 ccm. Který motocykl zanechal lepší dojmy?
Kapitoly článku:
Prvně to měl být malý výlet na motorce na jedno odpoledne. Pak slovo dalo slovo, vedle sebe stála Honda Transalp a Suzuki V-Strom 650 a hlavním úkolem se stalo obě motorky srovnat.
Oba stroje stojí bez stokoruny stejně, pohonnou jednotku tvoří kapalinou chlazený dvouválec o objemu 650 ccm, pojďme se na ně podívat blíže. Taste zbraně, duelanti...
Obě motorky patří do stejné kategorie, ale každá je jiná....
Honda XL650V Transalp
Model Transalp oslaví příští rok své dvacáté narozeniny. První model, ještě s šestistovkovým motorem, spatřil světlo světa v roce 1987 a od té doby doznal minimálních úprav. Díky mnohaletým prodejům se dá sehnat slušný stroj z druhé ruky za rozumné peníze, najdete jej skoro ve všech motopůjčovnách a náhradních dílů je taky dost. Při pravidelném servisu se málokdy potkáte s větší poruchou a náklady na provoz jsou také minimální.
Přední maska s boubelatými tvary a malým štítkem nemá moderní agresivní design, Honda sází spíše na heslo: "V jednoduchosti je síla..." Jeden z mála trendů poslední doby jsou integrovaná směrová světla do boční kapotáže. Za nádrží o objemu 19 l je užší a téměř ploché sedlo. Výhodou oproti V-Stromu je i slušný kryt výfukových svodů a motoru.
Jeden z větších faceliftů přišel i v roce 2000, kdy motocykl dostal agregát o objemu 650 ccm. Současný dvouválec s válci v úhlu 52 stupňů má také už velmi staré kořeny původu. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor se třemi ventily na válec disponuje výkonem 39 kW (53 k) v 7 500 ot. a maximální točivý moment je 55 Nm při 5 500 ot/min. Pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou převodovkou a sekundární převod zajišťuje řetěz.
Honda XL650V Transalp
Suzuki DL650 V-Strom
Motocykl DL650 V-Strom vychází z litrového bratříčka se stejným označením. Suzuki se naopak snaží držet krok s dobou a V-Stroma vybavila moderně střiženými křivkami kapotáže. Motocykl vzhledově působí mohutným dojmem, vedle Transalpa vypadá, jako by byl o půl třídy výš. Vpředu je dvojitý světlomet a větší, manuálně nastavitelné plexisklo. Sedlo má větší předěl mezi místem pro řidiče a plochou určenou spolujezdci, ale jinak je měkké a dobře tvarované.
Pohonná jednotka má původ ve sportovní Suzuki SV650 a v testovaném enduru má tento V-Twin výkon 49 kW (67 k) při 8 800 ot/min. Kroutící moment je o 5 Nm vyšší než u Hondy, celkem 60 Nm. Převodovka má šest stupňů a V-Strom má podstatně větší brzdové kotouče. Staré známé pravidlo říká, že výkon není vše. Důležité je, jak to všechno spolupracuje a jak nám to při výletu sedlo do rukou.
Suzuki DL650 V-Strom
Technické informace
Technické údaje |
Honda XL650V Transalp |
Suzuki V-Strom 650 |
Celkové rozměry |
2 260 x 920 x 1 315 mm |
2 290 x 840 x 1 390 mm |
Rozvor / výška sedla |
1 505 mm / 843 mm |
1 540 mm / 820 mm |
Motor, objem |
4dobý, 2válec do V, 647 ccm |
4dobý, 2válec do V, 645 ccm |
Počet ventilů / chlazení |
6 / kapalina |
8 / kapalina |
Výkon |
39 kW (53 k) / 7 500 ot. |
49 kW (67 k) / 8 800 ot. |
Točivý moment |
55 Nm / 5 500 ot. |
60 Nm / 6 400 ot. |
Převod / převodovka |
řetěz / 5stupňová |
řetěz / 6stupňová |
Kola (vpředu/vzadu) |
90/90 R21, 120/90 R17 |
110/80 R19, 150/70 R17 |
Brzdy vpředu |
2x kotouč 256 mm, 2pístek |
2x kotouč 310 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu |
1x kotouč 240 mm, 1pístek |
1x kotouč 260 mm, 1pístek |
Přední vidlice |
teleskopická vidlice, průměr 41 mm |
teleskopická vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení |
kyvná vidlice, centrální tlumič |
kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž |
19 l |
22 l |
Suchá hmotnost |
191 kg |
190 kg |
Poměr (koně na tunu) |
277 |
353 |
Cena (srpen 2006) |
195 000 Kč vč. DPH |
194 900 Kč vč. DPH |
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross