34
Fotogalerie

Porsche 911: Sága rodu 1 (historie 1956-1972)

V padesátých letech se začal rodit vůz, který je dnes synonymem sportovního automobilu. Začalo vznikat Porsche 911.

Kapitoly článku:


Zrozena na křídlech nedůvěry

Historie modelu 911 se začala psát již v roce 1956, kdy vedení automobilky Porsche začalo pociťovat nutnost obměny stávajícího a velmi úspěšného modelu Porsche 356. Základním požadavkem na nástupce 356tky byly především celkově větší rozměry vozu, které by umožnily do interiéru vtěsnat čtyři plnohodnotná sedadla, a dále větší míra komfortu ve spojení s výkonnějším motorem než u modelu 356.

Ovšem návrh této koncepce byl zpočátku tvrdošíjně odmítán, neboť výrobou čtyřmístného sportovního vozu s luxusnější výbavou by tehdy malá automobilka zamířila do segmentu, kterému zejména přímo v Německu dominoval konkurenční Daimler-Benz, který disponoval možnostmi pro Porsche zcela nedosažitelnými ať už na úrovni vývojových, tak i prodejních. Zejména z těchto důvodů učinil Ferdinand Porsche kompromisní rozhodnutí, že nástupce 356tky bude sice větší, prostornější, luxusnější automobil vybavený šestiválcovým motorem, ale zároveň zůstane podobně jako jeho předchůdce pouze plnohodnotně dvousedadlový s tím, že zadní sedadla budou spíše nouzová, čím se vyhne přímé konkurenci na poli čtyřsedadlových sportovních vozů.

Dilema o uspořádání pohonu nakonec skončilo kompromisním umístěním motoru za zadní nápravu, neboť umístění do středu vozu, by příliš neodpovídalo celkové koncepci sportovního auta postaveného pro každodenní běžný provoz a užívání.

2.jpg 3.jpg 4.jpg 
Porsche 356 Speedster --- Porsche 356 Coupe

5.jpg 
Porsche 356 Cabrio

Design nového vozu byl částečně inspirován svým předchůdcem 356. Základní rysy nového modelu bylo možné vystopovat u prototypu Porsche 695 (T7), kde podoba přední a zadní části se velmi blížila budoucí konečné podobě. Poněkud zvláštní byl zejména tvar daleko do zadu protažené střechy, která tak působila velmi zvláštním dojmem pro uvažovaný dvoumístný interiér. Oficiálního představení se nový vůz od Porsche dočkal na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1963 pod prototypovým označením T8.

V době výstavní premiéry a ještě i u prvních pár desítek vyrobených kusů nesl nový model automobilky Porsche prodejní označení 901. Toto označení se celkem pochopitelně nezamlouvalo automobilce Peugeot, která trojmístná číselná označení s nulou uprostřed používala pro své modely a všechny číselné kombinace s nulou uprostřed měla chráněné. Porsche muselo reagovat a svůj nový model přeznačit číslem 911. Tehdy zcela jistě nikdo nečekal, že číslo 911 právě vstupuje do dějin automobilismu a vzniká možná nejlegendárnější číselné označení sportovního vozu všech dob. Do výroby nový model 911 (901) přichází v létě roku 1964. A hned od počátku výroby a prodeje to nemá lehké. Ortodoxní příznivci a majitelé dosavadních modelů Porsche odmítali novou koncepci a zatvrzele opakovali, že toto není skutečné Porsche, neboť je příliš velké, příliš těžké a zbytečně luxusní, někteří dokonce v designu splývavé zádě viděli inspiraci Citroenem DS.

Jen málokdo z těchto škarohlídů dával nové 911 nějaké větší šance na prodejní úspěchy. Jenže skuteční odborníci věděli své. Dostatečným důkazem bylo lakonické konstatování redaktora prestižního časopisu Car and Driver, který se vyjádřil ve smyslu, že začíná zcela nová éra Porsche a na vše co bylo předtím je dobré zapomenout. Ačkoliv nedůvěra a skepse se prolínala celým vývojem i prezentací 911, úspěch a prestiž, který tento model přinesl automobilce Porsche, byl doslova fenomenální a dal zapomenout na obavy i posměšky všech skeptiků.

6.jpg 7.jpg 8.jpg 
Porsche 695 --- Porsche 901 r. 1963

1964-1967

Prvním typem 911tky vyráběným od roku 1964 bylo Porsche 911 2,0. Tento typ nesl stylistický rukopis Ferdinanda „Butziho“ Porsche, tedy syna zakladatele automobilky Ferdinanda „Ferryho“ Porsche a šéfa designového oddělení Erwina Komendy. Pod zadní kapotou prvního typu se usadil nový, vzduchem chlazený šestiválcový motor OHC s objemem 1991cm3 o výkonu 130Hp (96kW), který byl dosahován při 6200 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činil 162Nm a vrcholil při 4600 otáčkách. Při konstrukci tohoto motoru bylo použito mnoho pro Porsche novátorských řešení.

Například jeden velký axiální větrák chlazení s integrovaným alternátorem, nově řešené mazání se suchou klikovou skříní, či kliková hřídel uložená na osmi ložiscích a s dvanácti protizávažími. Přípravu směsi obstarával původně karburátor Solex, později nahrazený dvěma karburátory Weber 40 IDA. Duchovními otci tohoto agregátu byli Hans Metzger a tehdejší šéf sportovního oddělení Ferdinand Piech (ano, ten Ferdinand Piech, pozdější dlouholetý šéf Volkswagenu), mimochodem bratranec „Butziho“ Porsche.

O přenos výkonu na zadní kola se starala manuální pětistupňová převodovka typ 901. Brždění se obstarávaly kotoučové brzdy na všech kolech. Odpružení bylo provedeno torsními tyčemi vpředu podélně a vzadu příčně uloženými. Vnitřní uspořádání interiéru bylo 2+2, neboť zadní sedadla se v žádném případě nedala nazývat plnohodnotnými.

10.jpg 11.jpg 12.jpg 9.jpg 
Porsche 911 r. 1965

S novým modelem 911 byl zpočátku souběžně vyráběn již dosluhující model 356, který se ale stále těšil velkému zájmu zákazníků. Porsche řešilo dilema se zaplněním modelové mezery mezi oblíbenou, velmi dobře prodávanou a hlavně levnou 356tkou a drahou 911tkou. Cena modelu 356 SC 1600 na konci výroby činila necelým 17 000 DM oproti základní ceně téměř 23 000 DM u nové 911tky. Novým kompromisním modelem se stalo Porsche 912. 912tka rozměrově, designově i použitou technikou vycházela z 911tky, ale byla daleko méně luxusní a hlavně pod kapotou nepracoval tak jako u její „sestry“ šestiválcový motor, ale byl použit původní řadový čtyřválec o objemu 1582cm3 s výkonem 90Hp z modelu 356.

Výsledkem byla „lidová 911tka“, která za nepoměrně menší peníz nabízela zážitky blížící se jízdě s modelem 911 při prakticky totožném vzhledu. 912tka se stala skutečným hitem a v průběhu roku 1966 připadalo z celkových 13 000 prodaných vozů plných 9 000 na model 912. Model 912 se vyráběl a úspěšně prodával až do roku 1969.

13.jpg 14.jpg 15.jpg 

16.jpg 17.jpg 
Porsche 912 (dobové materiály)
18.jpg 19.jpg 20.jpg 
Porsche 912

Model 911 prodělal pro rok 1966 jen několik drobných kosmetických změn. Fajnšmekr pozná 911tku z roku 66 podle atypického provedení označení „911“, které je postaveno šikmo a vyvedeno ve zlaté barvě italickým písmem. Mimo stylu označení doznaly drobné změny brzdy a úpravou karburátorů došlo ke k nárůstu točivý momentu na 174Nm při 4200 otáčkách za min. Výkon motoru se nezměnil.

V polovině roku 1966 byl představen model 911 s přívlastkem S. Tento model disponoval několika vylepšeními, která jej jednoznačně odlišila od jeho předchůdců. Při pohledu z vnějšku to byla především nová, kovaná, pětipaprsková kola Fuchs. Pod zadní kapotou se ukrýval motor se zvýšeným výkonem 160PS (118kW) při 6600 otáčkách za min. Maximální krouticí točivý 179Nm byl dosahován při 5200 otáčkách. Kompresní poměr byl zvýšen na 9,8:1. Mírně byla snížena celková hmotnost vozu a navýšena byla cena nového vozu, která činila 24 000 DM. Cena základního modelu 911 zároveň poklesla na 21 000 DM.

21.jpg 22.jpg 23.jpg 
Porsche 911S (dobové materiály)

24.jpg 25.jpg 26.jpg 

27.jpg 28.jpg 
Porsche 911S r. 1966 v závodní úpravě

Další hvězdou modelového roku 1966 se stal do sériové výroby přicházející nový model 911 Targa. Pojmenování Targa, které v překladu znamená Štít, bylo jednak závodu Targa Florio, ve kterém Porsche dobylo slavná vítězství, a jednak také proto, že ochranný ocelový rám sloužil skutečně jako bezpečnostní štít. Původně hodlal Porsche vyrobit 911tku jako klasický kabriolet, ale přísné předpisy americké NHTSA (National Higway Traffic Safety Administration) vzbuzovaly obavy, že klasické kabriolety budou kvůli menší ochraně osob v blízké době zakázány, což by pro Porsche, které na severoamerickém trhu prodávala cca 40% své produkce, mělo dalekosáhlé důsledky.

Proto bylo rozhodnuto pro konstrukci, která z bezpečnostního hlediska dosahuje podobné tuhosti jako karoserie coupe, avšak po odejmutí střešního panelu vám umožní velmi se přiblížit zážitkům, které vám poskytne jízda v kabrioletu. Bezpečnostní rám však přidával cca 50kg navíc oproti verzi coupe. První vyrobené „Targy“ měly zadní okno vyrobené z plastu, které se dalo složit. Pevné skleněné zadní okno přišlo do výroby až v roce 1968. Všechny verze 911tky od roku 1967 bez výjimky byly v zájmu zlepšení stability vybavovány závažím o váze 11kg, které bylo montováno za přední nárazník. Taktéž motor prodělal změnu spočívající ve výměně stávajících karburátorů Zenith (Solex) za nové karburátory Weber což znamenalo mírnou úpravu výkonových parametrů. Rok 1967 také znamená omezení výroby modelu 912, který nahrazuje low-endový model označený jako 911T (touring). Do té doby základní model 911 bez dalšího označení získává přívlastek L. Zásadní změnou v interiéru je nahrazení dosavadního dřevěného obložení hliníkem.

29.jpg 30.jpg 31.jpg 
Porsche 911 Targa r. 1967

Specialitou připravenou pro rok 1967 byl bezesporu model 911R, což byla limitovaná série celkem dvaceti dvou vozů určených pro závody. 911R disponovala výkonem motoru 220Hp (162kW), na konstrukci karoserie i motoru se v širší míře uplatnil hliník a hořčík. Váha celého vozu činila pouho pouhých 830kg. Cena této sportovní lahůdky činila 45 000 DM

 32.jpg 33.jpg 34.jpg 

35.jpg 
Porsche 911R

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud