Ingolstadtští světu odhalili svůj nejnovější příspěvek kategorii SUV. Jmenuje se Q3 a doplní stávající typy Q5 a Q7.
Automobilka Audi konečně představila své nejmenší SUV Q3, o jehož přípravě se hovoří již šest let. Již před dvěma lety jsme zjistili (a nyní nám to Audi potvrdilo), že o jeho výrobu se v rámci snižování nákladů postará koncernová továrna ve španělském Martorellu. Oficiální premiéru si Audi Q3 odbude již za několik dní na autosalonu v Šanghaji. Pro modelový rok 2011 modernizovaný model Q7 brázdí naše silnice již řadu let, přičemž střední řada Q5 od loňska figuruje také u nás mezi nejprodávanějšími „prémiovými“ SUV, kde se postrkuje především s modelem BMW X1. A proti němu na trhu nastoupí také nové Audi Q3.
S ohledem na velmi důkladné sdílení mechanických skupin a platforem, v němž koncern VW Group již řadu let vyniká, nás snad ani nepřekvapí, že novinka z Ingolstadtu vychází po technické stránce z Volkswagenu Tiguan. V podání Audi je toto SUV dlouhé 4 390 mm, široké 1 830 mm a vysoké 1 600 mm (včetně ližin), takže je o 240 mm kratší, 50 mm užší a 53 mm nižší než stávající Audi Q5. Na první pohled je jasná inspirace studií Cross Coupe Quattro Concept z roku 2007 (premiéra i tehdy v Šanghaji), nicméně Q3 jasně náleží do rodiny nejnovějších vozů Audi. Oproti modelu Q5 má ale novinka ostřeji řezanou příď s lichoběžníkovými světlomety a linii střechy sestupující mírně vzad, což celku přidává na dynamičnosti vzhledu.
Unifikace je v případě Audi Q3 po německém způsobu skutečně důsledná. Nejen že jde o platformu převzatou z VW Tiguanu, ale k dispozici má být také čtveřice motorů, půl napůl zážehových a vznětových. Shodují se nejen počtem válců (jsou pochopitelně čtyři), použitím přímého vstřikování paliva a přeplňováním, ale také objemem striktně nastaveným na 2,0 l. Zážehová jednotka 2,0 TFSI bude k mání ve výkonových verzích 170 a 211 koní (125, resp. 155 kW), přičemž ta nejsilnější umožní Audi Q3 zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,9 s a dosáhnout rychlosti 230 km/h.
Milovníci nafty a magické formule TDI (jde však pochopitelně o moderní common-raily) mohou vybírat z variant 140 a 177 koní (103 a 130 kW), přičemž ta slabší má vynikat průměrnou spotřebou v kombinovaném provozu ve výši 5,2 l/100km. Výkonnější diesel bude k dostání až koncem roku. Všechny verze modelu Audi Q3, s výjimkou nejslabšího vznětového provedení, budou k mání s trvalým pohonem všech kol. Vozy TDI/140 koní a TFSI/170 koní mají být kombinovány s šestistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, výkonnější varianty dostanou dvouspojkové sedmistupňové skříně S-Tronic.
Ve svém interiéru Audi Q3 usadí pětici cestujících a 460 litrů zavazadel, jichž ale lze v případě složení zadních sedadel přepravovat až 1 365 litrů. V předlouhém seznamu standardní a příplatkové výbavy najdeme také palubní počítač s řadou „eko“ funkcí, panoramatickou prosklenou střechu, sportovní sedadla nebo širokou škálu osvětlovacích zdrojů LED prakticky všude, kam se podíváte. V duchu tradice značky sáhli u Audi k dílčímu snižování hmotnosti, struktura karoserie je povětšině vyrobena z vysokopevnostní oceli a obě kapoty jsou z hliníkových slitin. Do prodejů se nové Audi Q3 dostane letos v červnu a v Německu má jeho cena startovat v přepočtu na 730 000 Kč.